ماده خاکستری مغز دارندگان گروه خونی O بیشتر از افراد دارای گروه خونی A، B یا AB است و همین مسأله از آنها در مقابل بیماری‌هایی مانند آلزایمر محافظت می‌کند.

سلامت نیوز: ماده خاکستری مغز دارندگان گروه خونی O بیشتر از افراد دارای گروه خونی A، B یا AB است و همین مسأله از آنها در مقابل بیماری‌هایی مانند آلزایمر محافظت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا، پژوهشی که اخیرا در دانشگاه شفیلد انگلستان انجام شده است، نشان می‌دهد که افراد دارای گروه خونی O بیشتر از افراد دیگر از خطر بیماری‌هایی که سبب نقصان شناختی می‌شوند، در امان هستند.

در این پژوهش از اسکن‌های MRI متعلق به 189 نفر داوطلب سالم استفاده شده است. تجزیه و تحلیل این اسکن‌ها و محاسبه حجم ماده خاکستری افراد دارای گروه‌های خونی مختلف از تفاوت‌های معنادار شرایط مغزی این افراد با توجه به گروه خونی آنها خبر داد.

بر اساس این پژوهش که در Brain Research Bulletin منتشر شده و پایگاه اینترنتی futurity.org نیز آن را بازتاب داده است، افراد دارای گروه خونی A ،B یا ABاز حجم ماده خاکستری کمتری در نواحی مربوط به حافظه موقت و سامانه کناره‌ای (لیمبیک) و از جمله در هیپوکامپوس چپ که از نخستین مناطقی است که در بیماری آلزایمر آسیب می‌بیند، برخوردارند.

کاهش حجم ماده خاکستری امری طبیعی است که معمولاً با بالا رفتن سن اتفاق می‌افتد. به گفته پژوهشگران میزان این کاهش حجم در دارندگان گروه خونی O کمتر است.

متیو دی‌مارکو از همکاران تیم تحقیقاتی دانشگاه شفیلد در این مورد می‌گوید: «یافته‌های ما نشان می‌دهد که افراد دارای گروه خونی O در مقابل بیماری‌هایی که در آنها کاهش حجم در نواحی (حافظه) موقت یا نیمه‌موقت مغز ایجاد می‌شود، مثل آلزایمر بیشتر محافظت می‌شوند.»

با این حال، به گفته این پژوهشگر لازم است آزمایش‌هایی تکمیلی و تحقیقات بیشتری برای تعیین مکانیزم‌های زیست‌شناختی ایجاد کننده این وضعیت صورت گیرد.

آنالنا ونِری، استاد عصب‌شناسی دانشگاه شفیلد از دیگر همکاران این پژوهش نیز می‌گوید: «آنچه امروز می‌دانیم این است که تفاوت حجم چشمگیری (میان دارندگان گروه‌های خونی مختلف) وجود دارد و یافته‌های ما مشاهدات بالینی را تأیید و تقویت می‌کند. شرایط زیست‌شناختی افراد دارای گروه‌های خونی مختلف در شکل‌گیری دستگاه عصبی مؤثر است. آنچه اکنون باید بدانیم این است که چگونه و چطور این تفاوت ایجاد می‌شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha