رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از گسترش فضای سبز شهر تهران طی یک دوره ۱۰ ساله خبر داد و گفت: ۵ پروژه زیست محیطی در هفته محیط زیست افتتاح می شود.

سلامت نیوز: رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، از گسترش فضای سبز شهر تهران طی یک دوره ۱۰ ساله خبر داد و گفت: ۵ پروژه زیست محیطی در هفته محیط زیست افتتاح می شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علی محمد شاعری روز شنبه در نشست خبری که به مناسبت هفته محیط زیست برگزار شد افزود: این هفته از ۱۶ تا ۲۲ خرداد با شعار «۸ میلیون آرزو یک تهران، آسمان آبی زمین پاک» برگزار می شود به همین منظور برگزاری ۲۲ طرح پاکسازی در ۲۲ منطقه تهران، ۴۰۰ کارگاه آموزشی با هدف آموزش شهروندان در تمام سرای محلات و ۲۵ هزار ساعت آموزش در خصوص رفتارهای زیست محیطی اجرایی خواهد شد .

وی گفت: ۵ پروژه زیست محیطی در زمینه انرژی های نو و تصفیه فاضلاب در مناطق شهرداری تهران افتتاح می شود و دراین هفته برگزاری مراسم پیاده روی و جشنواره های آموزشی و فرهنگی در نظر گرفته شده است.

شاعری با اشاره به برنامه های سال ۹۴ که یکی از موارد آن توسعه انرژی های نو به عنوان یک کار نوین و جدید در شهرداری تهران است، یادآورشد: این کار به صورت گسترده عملیاتی خواهد شد که با تصویب شورای اسلامی شهر تهران تهیه شده است. توسعه انرژی های نو در ساختمان های بخش خصوصی و دولتی و همچنین بوستان ها و فضاهای عمومی و واحد های صنعتی عملیاتی می شود .

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران تاکید کرد: انرژی های نو همچون انرژی های خورشیدی، زمین گرمایی و بادی است که ۲۰ درصد هدف گذاری ها در سال ۲۰۵۰ این است که ۵۰ درصد خودروها با استفاده از انرژی های تجدید پذیر تا سال ۲۱۰۰ تغییر پیدا کند.

وی گفت: دو پارک انرژی در مناطق ۳ و ۲۲ در هفته محیط زیست افتتاح می شود همچنین برنامه هایی برای مقابله با آلودگی های آب و خاک در شهر تهران داریم که با همکاری وزارت نیرو برای استفاده مجدد از فاضلاب برای تامین آب خام شهرداری تهران در دستور کار قرار گرفته به گونه ای که توافقات اولیه با شرکت آبفا انجام شده است. اگر وزارت نیرو آب خام تامین شده را در اختیار شهرداری تهران قرار دهد، بهره برداری از آب های زیرزمین برای آبیاری فضای سبز پایتخت کاهش می یابد.

شاعری با اشاره به اینکه آب مورد نیاز شهر تهران ۲۰۰ میلیون مترمکعب است، گفت: در حال حاضر از منابع زیرزمینی این آب را برداشت می کنیم .

وی به افزایش فضای سبز شهر تهران طبق نقشه های به دست آمده از ماهواره لندست اشاره کرد و گفت: براساس نقشه های ماهواره لندست طی سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ فضای سبز شهرتهران افزایش قابل توجهی داشته است و با وجود افزایش جمعیت و توسعه شهر تهران فضای سبز پایتخت و پوشش گیاهی آن در یک دوره ده ساله افزایش یافته و این روند ادامه دارد.

به گفته شاعری، افزایش فضای سبز شهرتهران در یک دوره ۱۰ ساله ناشی از اقدامات شهرداری تهران در حفاظت و توسعه فضای سبز شهری، احداث بوستان ها، احیای باغات، توسعه درختکاری در منازل شهروندان و حفاظت از پارک های جنگلی و... بوده است که امیدواریم این روند با مشارکت شهروندان و تمامی نهادها و سازمان های مربوطه ادامه یافته و فضای سبز تهران روز به روز بیشتر شود.

وی افزود: روزانه ۷ هزارتن زباله در شهر تهران تولید می شود که اگر شیرآبه این زباله ها را کاهش دهیم در محیط زیست بسیار کمک رسان خواهند بود. این در حالی است که سال گذشته گود سیاه کوه را تعطیل کردیم که روزانه ۴۰۰ کامیون خاک و شن در شرق تهران در این گود تخلیه می شد اما امسال این مکان تبدیل به فضای سبز خواهد شد .

شاعری با اشاره به اینکه امسال بنا داریم کارخانه شن و ماسه را از پایتخت خارج کنیم،اظهار داشت: طرح جامع ساماندهی مرکز تخلیه خاک و نخاله آبعلی نیز در دستور کار  قرار دارد. ارزیابی زیست محیطی پروژه های شهرداری بر این مبناست که خسارتی به محیط زیست وارد نکند.

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه استفاده از ظروف یکبار مصرف پلاستیکی را در شهرداری تهران ممنوع کرده ایم ، گفت: همچنین ازجمله برنامه های زیست محیطی اجرای بزرگراه شهیدشوشتری است که به دستور شهردار تهران تا  این بزرگراه مجوز زیست محیطی نداشته باشد کاری در آن انجام نمی شود. این در حالی است که وضعیت پوشش گیاهی شهر تهران رو به بهبود است و طرح  ارزیابی زیست محیطی را ارایه داده ایم.البته این طرح اشکالاتی دارد که باید برطرف شود.

شاعری به لایحه کاهش آلودگی صوتی اشاره کرد و گفت: این طرح نیز به شورای شهر ارایه شده است. همچنین در سال گذشته ساخت ۳۰ کیلومتر مترو، نوسازی و بازسازی ناوگان حمل ونقل عمومی، همچنین توسعه فضای سبز و تفکیک پسماند اجرایی شد. این در حالی بود که افتتاح نیروگاه زباله سوز آراد کوه و افتتاح ۷ پارک انرژی و بازچرخانی ۵۰ هزار مترمکعب فاضلاب شهری به مرحله اجرا در آمده است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۴ نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش بارندگی در شهر تهران داشته ایم،گفت: براساس آمارها ۴۰ درصد بیمارستان های شهری استاندارد نیستند و میزان آلودگی آنها بیش از حد استاندارد است.

شاعری افزود: موضوع خاک و نخاله توسط مرکز مطالعات شهرداری تهران در حال تدوین است و طبق برنامه ریزی ها باید همچون کشورهای دیگر دنیا از خاک و نخاله در بحث ساخت و ساز استفاده شود .

رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با بیان اینکه در سال گذشته ۴۳۷ میلیون مترمکعب بارندگی داشتیم، ادامه داد: در سال جاری این میزان به ۶۶۰ میلیون مترمکعب رسیده است  که به همین منظور در سال ۹۴ بهداشت آب بیشتر خواهد شد زیرا کمتر از آب زیر زمینی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه محصولات سازمان میادین میوه و تره بار را به صورت مرتب پایش می کنیم،گفت: در شهر تهران بخشی از اراضی که تولید این محصولات را برعهده دارند با فاضلاب شهری آبیاری می شوند که احتمال آلودگی سبزیجات در اراضی جنوب تهران وجود دارد امابه طور کلی میزان مصرف سموم در محصولات کشاورزی ایران به شدت کاهش پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha