مسئولان سازمان هواشناسی و نیز آب منطقه‌ای کرمانشاه از کاهش 30 درصدی بارش‌ها در سال‌جاری در این استان و کاهش 46 درصدی در شهرستان کرمانشاه خبر دادند.

سلامت نیوز: مسئولان سازمان هواشناسی و نیز آب منطقه‌ای کرمانشاه از کاهش 30 درصدی بارش‌ها در سال‌جاری در این استان و کاهش 46 درصدی در شهرستان کرمانشاه خبر دادند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، این وضعیت، بیشترین تاثیر خود را بر روی آن دست از افرادی قرار می‌دهد که به نوعی بهره‌وران مستقیم استفاده از آب محسوب می‌شوند.

در خط مقدم این مشکل، روستائیان و کشاورزان قرار گرفته‌اند و بیشترین زیان از این پدیده طبیعی را متحمل شده‌اند.

از سویی دیگر بخش اعظمی از کشاورزی در استان کرمانشاه به صورت دیم انجام می‌شود و همین امر باعث شده است که در سال‌های اخیر کاهش چشمگیر بارش‌ها بیشتر صدمات را به این قشر برساند.


کاهش مشهود بارش‌ها در این سال‌ها بیشتر چاه‌های کشاورزی را در سطح استان تحت تاثیر خود قرار داده است و همین امر، امور زراعی و باغی را تحت تاثیر خود قرار داده و در این بین کشاورزان و باغداران زیان بسیاری دیده‌اند.

در بحث مصارف شهری نیز، از روزهای گذشته شاهد قطع آب در برخی از شهرک‌های حاشیه‌ای شهر کرمانشاه بوده‌ایم.

 این روزها شهرک‌های حاشیه‌ای کرمانشاه همانند "ظفر"، "تلاش"، "مسکن"، و.... در ساعاتی از روز دچار قطعی آب می‌شوند و همین امر باعث ایجاد اختلالاتی در نوع خود شده است.

در مقابل این مشکل، روستائیان نیز برای تامین آب مورد نیاز خود در طول روز با مشکلات عدیده‌ای روبرو شده‌اند و در حال حاضر با استفاده از تانکر به روستاهایی که به نوعی با این بحران روبرو هستند آبرسانی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه در این‌باره گفت: در حال حاضر به خاطر کاهش شدید سفرهای زیرزمینی آب در استان و روستاهای آن، آبرسانی به صورت سیار به 180 روستا در کرمانشاه انجام می‌گیرد.

ایرج شهبازی بیان کرد: در این 180 روستای استان کرمانشاه که آبرسانی به صورت سیار برای آنها انجام می‌شود، 6 هزار و 374 خانوار به شدت نیازمند آبرسانی هستند که این کار در حال حاضر توسط شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه در حال انجام است.

وی با اشاره به اینکه مصرف روزانه هر خانوار روستایی به آب مورد نیاز بیش از 150 لیتر است، افزود: به هر حال آبرسانی به روستائیان برای خود دولت و نیز شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه هزینه‌های بسیاری به دنبال دارد.

براساس این گزارش هزینه‌هایی که برای آبرسانی در فصول گرم سال برای روستای استان کرمانشاه در نظر گرفته است، رقمی بسیار بالاست که این خود معضلی اقتصادی برای دولت و استان محسوب می‌شود.

از سویی دیگر برخی از روستاها در استان کرمانشاه وجود دارند که از نظر منابع آبی در تمام فصول سال مشکل دارند و همین امر باعث شده است که آبرسانی به این روستاها به صورت همیشگی باشد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه در این‌باره تاکید کرد: برخی از روستاهای استان کرمانشاه به علت وضعیت اقلیمی خاصی که دارند در تمام فصول نیازمند آبرسانی سیار هستند.

شهبازی اظهار کرد: این تعداد روستای نیازمند آبرسانی سیار در فصل تابستان افزایش پیدا می‌کنند و این امر برای ما و پرسنل تحت امر به دغدغه‌ای مهم تبدیل می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد که بهترین و اصولی‌ترین راه برای برون رفت از معضل کنونی در روستاهای استان، انجام کارهای پایه‌ای همانند ایجاد طرح‌های آبرسانی و...است که البته این کار نیازمند اعتبارات لازم و کافی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه در این‌باره می‌گوید: بهترین و اصولی‌ترین روش برای برون رفت این روستائیان از مشکل کمبود آب مورد نیازشان انجام طرح‌های آبرسانی که این امر نیازمند اعتبارت کافی است.

براساس این گزارش مسئولان امر تنها راه برای عبور از این بحران پیش آمده را مدیریت مصرف آب در بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی عنوان می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha