مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، گفت: براساس آمار اتخاذ شده 70 درصد معتادانی که قصد ترک اعتیاد دارند پس از مدتی به دلایل مختلف دوباره گرفتار این پدیده و معضل اجتماعی می شوند.

سعید صفاتیان در گفت و گو با ایرنا، با بیان آنکه اعتیاد یک بیماری مزمن و پس رونده است، تصریح کرد: بازگشت مجدد فرد معتاد به اعتیاد به عوامل مختلفی همچون محیط و شرایط زندگی آنها بستگی دارد هرچند که عامل مهم نداشتن انگیزه و ناتوانی برای برخورد با مشکلات در عدم ترک اعتیاد فرد معتاد تاثیر بسزایی دارد.
به گفته وی، روش سم زدایی تنها بخشی از درمان اعتیاد است ولی مهمترین مرحله
درمان یک معتاد بخش روانپزشکی است زیرا موثرترین عامل اعتیاد وابستگی روانی فرد به ماده مخدر است که منجر به طولانی شدن مدت درمان می شود.
صفاتیان با اشاره به اجرای طرح درمان با متادون در ایران، اظهار داشت: ایران جزء پنج کشوری است که در دنیا برای درمان اعتیاد از این دارو استفاده می کنند.
مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر، خاطرنشان کرد: متادون از مواد افیونی تشکیل شده و بیشتر در درمان وابستگی فرد به مواد افیونی همچون هروئین، کدوئین و مرفین کاربرد دارد.
وی یادآور شد: به اعتقاد کارشناسان 60 درصد کسانی که اعتیاد دارند پس از درمان با متادون دیگر به این معضل روی نمی آورند در حالی که براساس آمارهای محیط های باز و بدون محدودیت این رقم 30 درصد است.
صفاتیان با اشاره به اینکه داروی متادون مصوبه جهانی دارد، گفت: ترک اعتیاد با روش متادون درمانی یک روش علمی و براساس تحقیقات کارشناسانه انجام می شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص ترک اعتیاد با استفاده از شربت تریاک(اپی تینک)،گفت: این شربت به عنوان دارو برای درمان معتادان خاص در حال تهیه است.
وی اظهار داشت: استفاده از شربت تریاک برای درمان همه معتادان میسر نیست بلکه این دارو که مراحل آزمایشی خود را می گذارند تنها برای معتادان خاص است و در مراکز درمانی تحت پوشش ستاد مواد مخدر توزیع می شود.
مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دو هزار و 500 نفر در کشور دوره درمانی ترک با شربت تریاک را که از سه تا هشت ماهه است پشت سر می گذارنند و براساس تحقیقات درصد موفقیت ترک اعتیاد به خصوص اعتیاد به مواد مخدر سنتی"تریاک" از این طریق بسیار بالاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha