شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۳
کد خبر: 150501

همه تجربه‌اش را دارند. تازه غذاخورده‌اید و کلی هم کار دارید؛ اما مدام دلتان ضعف می‌رود و احساس گرسنگی می‌کنید.اگر ورزش می‌کنید، باردارید و یا دچار سندرم پیش از قاعدگی هستید، می‌تواند طبیعی باشد اما اگر بی‌دلیل همیشه احساس می‌کنید که گرسنگی شما سیری‌ناپذیر است، حتماً باید علتی داشته باشد.

سلامت نیوز: همه تجربه‌اش را دارند. تازه غذاخورده‌اید و کلی هم کار دارید؛ اما مدام دلتان ضعف می‌رود و احساس گرسنگی می‌کنید.اگر ورزش می‌کنید، باردارید و یا دچار سندرم پیش از قاعدگی هستید، می‌تواند طبیعی باشد اما اگر بی‌دلیل همیشه احساس می‌کنید که گرسنگی شما سیری‌ناپذیر است، حتماً باید علتی داشته باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت نیکو،گرسنگی یک نیاز روانی برای دریافت کالری، آب و نمک است و ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند ازجمله: نوع رژیم غذایی شما، هورمون‌های اشتها و عواملی روحی نظیر استرس. بسیار مهم است که بتوانید علت گرسنگی خود را بیابید زیرا در غیر این صورت ممکن است دچار مشکلات روحی و جسمی شوید. در زیر به برخی از این علت‌ها اشاره خواهیم کرد:

    کمبود مایعات

گاهی کمبود مایعات در بدن احساس گرسنگی را ایجاد می‌کند. این در حالی است که بدن شما به‌جای غذا به مایعات نیاز دارد. این اختلال در بخش هیپوتالاموس مغز اتفاق می‌افتد که وظیفه گرسنگی و تشنگی را بر عهده دارد. هنگامی‌که بدن به میزان کافی مایعات نداشته باشد. پیام‌های عصبی نیز به‌درستی منتقل نمی‌شوند. در این صورت اگر احساس گرسنگی می‌کنید و می‌دانید که آن روزبه میزان کافی آب صرف نکرده‌اید، بهتر است قبل از هر کاری آب بنوشید و 15 تا 20 دقیقه صبر کنید تا ببینید گرسنگی شما برطرف می‌شود. به‌طورکلی بهتر است همیشه به میزان کافی آب بنوشید.

    خواب آرام ندارید

هنگامی‌که شب خوب نخوابیده‌اید و در صبح از خواب برمی‌خیزید، دو هورمونی که اشتها را کنترل می‌کنند زودتر از شما فعالیت خود را علیه‌تان شروع کرده‌اند. کم‌خوابی باعث افزایش ترشح هورمون گرلین (که احساس گرسنگی را ایجاد می‌کند) و کاهش لیپتین (که سیری را اعلام می‌کند) می‌شود. همچنین پس از چند شب بی‌خوابی به‌شدت احساس خستگی می‌کنید و ذهنتان درست‌کار نمی‌کند. بدنتان برای جبران این کمبود انرژی حتی اگر کاملاً سیر باشید، میزان بالایی از قند را طلب می‌کند.

بهتر است سعی کنید 7 تا 8 ساعت هر شب بخوابید تا انرژی شما تنظیم‌شده و هورمون‌ها به‌درستی عمل کنند.

    مصرف کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای

کربوهیدرات ساده‌ای که در شیرینی‌ها و آردها یافت می‌شود به‌سرعت می‌تواند سطح قند خون را بالابرده و سپس قند خون را به‌شدت پایین بکشند که این مسئله گرسنگی بیش‌ازاندازه ای را در فرد ایجاد می‌کند. این نوسان در قند خون سبب می‌شود که دائماً احساس گرسنگی کنید. به همین دلیل وقتی یک شیرینی می‌خورید دیگر نمی‌توانید جلوی خود را بگیرید. در مقابل خوردن کربوهیدرات‌های مرکب و غنی از فیبر مانند سیب و پسته، قند را کم‌کم وارد خون می‌کنند و اجازه نمی‌دهند که شما مدام احساس گرسنگی کنید.

    استرس زیاد

بالا بودن استرس سطح هورمون‌های کورتیزول و آدرنالین را بالا می‌برد و این کار سبب می‌شود که بدن تصور کند به آن حمله شده است و به انرژی نیاز دارد. استرس همچنین میزان سروتونین را کاهش می‌شود که این مسئله نیز می‌تواند سبب ایجاد احساس گرسنگی کاذب شود. بهتر است سعی کنید با کمک مدیتیشن و یوگا استرس خود را کاهش دهید.

    کمبود پروتئین

شاید متناقض به نظر برسد اما استفاده از پروتئین و چربی‌های سالم می‌تواند گرسنگی مداوم شما را از بین ببرد. نه تنها پروتئین می‌تواند در بدن شما باقی بماند و احساس سیری به شما بدهد بلکه تحقیقات نشان داده است که باعث کاهش اشتها نیز می‌شود. بهتر است روزانه 46 گرم پروتئین مصرف کنید.

    کمبود چربی

همانند پروتئین، چربی‌های اشباع‌نشده نیز می‌تواند احساس سیری را در شما تشدید کند. آوا کادو، تخمه‌ها و مغزها همگی از چربی‌های مفید هستند.

    حذف وعده‌های غذایی

یکی دیگر از علل گرسنگی دائم حذف وعده‌های غذایی است. هنگامی‌که وعده غذایی را حذف می‌کنید و شکمتان برای مدت طولانی خالی می ماند، بدن گرلین ترشح می‌کند که سبب می‌شود شما مدام به دنبال غذا باشید. حتی اگر اصلاً اشتها ندارید و یا غذایی را دوست ندارید میزان کمی غذا بخورید تا معده شما کاملاً خالی نماند.

    تند غذا خوردن

وقتی‌که با سرعت غذا می‌خورید درحالی‌که شکمتان پرشده است اما هنوز مغزتان فرصت این را نیافته است که اعلام سیری کند و به همین دلیل بازهم احساس گرسنگی می‌کنید. بهتر است سعی کنید آرام و شمرده غذا بخورید و در پایان کمی صبر کنید تا فرمان سیری از مغز صادر شود.

    برخی داروها

همچنین باید گفت برخی از داروهای ضدافسردگی مانند زلفت و پاکسیل و نیز برخی دیگر از داروها نیز می‌توانند احساس گرسنگی کاذب در شما ایجاد کنند. اگر این حالت برایتان آزاردهنده شده است حتماً با پرشک خود مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha