عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت:‌ كارآیی گسترده ام.آر.یو. (MRU) دینامیك در تشخیص بیماری‌های دستگاه ادراری اطفال ناشناخته مانده است.

مهیار غفوری در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به اینكه هم اكنون دو نوع MRU با عناوین دینامیك و معمولی وجود دارد، بیان داشت: نوع معمولی MRU كه به طور معمول در كشور انجام می‌شود، در تشخیص تخصصی و فوق‌تخصصی بیماری كار‌آیی لازم را ندارد.
وی تصریح كرد: هر‌چند چندین مركز در كشور قابلیت انجام نوع دینامیك MRU را دارند، اما به دلیل نا آشنایی پزشكان و متخصصان اطفال و رادیولوژی با دستگاه MRU دینامیك این نوع از MRU كمتر در كشور انجام می‌شود.
وی با اشاره به كاربردهای MRU دینامیك در تشخیص بیماری‌های دستگاه ادراری در اطفال، افزود: این نوع MRU شكل ظاهری بسیار واضح كلیه و عملكرد كلیه را از جهت بروز انسداد در راه آن نشان می‌دهد؛ در حالی كه نوع معمولی MRU تنها ظاهر كلیه را نشان می‌دهد.
این متخصص رادیولوژی تصریح كرد: منحنی‌های رسم شده توسط MRU دینامیك معادل منحنی‌هایی است كه در پزشكی هسته‌ای به كمك ایزوتوپ اسكن رسم می‌شود؛ در حالی كه در ایزوتوپ اسكن، اشعه رادیواكتیو به بدن فرد برخورد می‌كند و شكل ظاهری خوبی از كلیه‌ها نشان داده نمی‌شود.
وی در پایان با اشاره به اتخاذ روش درمانی بهتری به كمك این تست نسبت به نوع معمولی MRU ،خاطرنشان كرد:‌ MRU دینامیك با هزینه بسیار پایین می‌تواند جایگزین چهار تست جداگانه از جمله ایزوتوپ اسكن شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha