عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق معتقد است كه كمك به هم‌نوع در پیشینه تاریخی و فرهنگی كشور از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است ولی در عمل و در حال حاضر آمار اهدای عضو در افراد مبتلا به مرگ مغزی به سطح قابل قبولی نرسیده است.

سارا محمدپور در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: میزان قابل توجهی از تصادفات رانندگی جهان متعلق به ایران بوده و متأسفانه بیش‌ترین تعداد مرگ‌ و میر از این حیث اتفاق می‌افتد كه از این تعداد برخی از هموطنان ما دچار مرگ مغزی می‌شوند.
وی افزود: از سوی دیگر تعداد قابل ملاحظه‌ای از بیماران در فهرست انتظار دریافت عضو پیوندی هستند كه همچنین متأسفانه جان خود را از دست می‌دهند. بنابراین بسیار حائز اهمیت است كه تمام تلاش‌ها برای بالا بردن آمار اهدا كنندگان عضو در كشور به كار گرفته شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد تهران شرق در ادامه گفت: كشورهای دیگر درخصوص اهدای عضو به افراد نیازمند به عضو، فعالیت‌هایی را انجام داده و تدابیر ویژه‌ای در این خصوص اندیشیده‌اند و در بعضی كشورهای اروپایی نیز درصد قابل توجهی از افراد در زمان حیات خود، راضی به این امر می‌شوند.
وی با تأكید بر این كه با فرهنگ‌سازی می‌توان آمادگی را برای اهدای عضو در كشور ایجاد كرد، گفت: یكی از راهكارها، پرداختن به این مسئله در رسانه‌ها به شیوه‌ای اصولی و مطابق با واقعیت‌های پزشكی است. با بالا بردن اطلاعات پزشكی در این زمینه و شفافیت موضوع در افراد می‌توان به این مهم دست یافت. به عنوان مثال با مشخص شدن تفاوت شرایط بیمار در افرادی كه در كما قرار دارند و یا دچار مرگ مغزی شده‌اند می‌توان نگرانی‌ها را درباره احتمال بازگشت پس از مرگ مغزی را در افراد از بین برد.
محمدپور تصریح كرد: با تكیه بر دو نقش اطلاع و خبررسانی رسانه‌ای و نقش آموزشی به صورت مستقیم و غیر مستقیم می‌توان گام‌های مؤثری در این زمینه برداشت. همچنین با بررسی ویژگی‌های شخصیتی خانواده‌هایی كه اقدام به اهدای عضو عزیزانشان می‌كنند، تلاش شود تا در تبلیغات، ویژگی‌های شاخص این افراد مشخص‌تر شود تا میزان نفوذپذیری در افراد منفعل، افزایش یابد.
وی در خصوص برنامه‌هایی كه با محوریت اهدای عضو ساخته‌ می‌شود، گفت: برای رسیدن به نتایج مطلوب در برنامه‌هایی كه در این زمینه تولید می‌شود، باید از نظرات پزشكان و كارشناسان این حوزه استفاده شود،‌ زیرا اطلاع‌رسانی نادرست، نتیجه معكوس و مخربی را خواهد داشت.
مدرس ارتباطات دانشگاه آزاد افزود: خوشبختانه در سال‌های اخیر با توجه بیش‌تر مسئولان،‌ از خانواده‌های اهدا كننده عضو در قالب «جشن نفس» تقدیر شد. برگزاری سمینارها و همایش‌هایی با محوریت «اهدای عضو»، آگاهی مردم و افزایش تعداد اهدا كنندگان عضو را در پی خواهد داشت.
وی در خصوص كارت اهدای عضو گفت: عضویت در این طرح، كاری نمادین است و با دریافت این كارت افراد تمایل خود را برای اهدای اعضای بدن خویش نشان می‌دهند‌ اما خدای نا‌كرده در صورت ابتلا به مرگ مغزی،‌ خانواده فرد تصمیم گیرنده نهایی خواهد بود ولی با این وجود با ثبت‌نام و عضویت در بانك اهدای عضو،‌ بحث و بررسی درباره این موضوع در خانه،‌ محل كار و ... می‌شود و ذهنیت و آمادگی را در خانواده‌ها ایجاد می‌كند. بنابراین افراد در مواجهه با چنین مسئله‌ای،‌ تصمیم‌گیری آسان‌تری را خواهند داشت.
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه آزاد ضمن تشكر از عزیزانی كه در زمینه اهدای عضو در كشور فعالیت می‌كنند، یادآور شد: در هر حال پرداختن به موضوع اهدای عضو در افراد مبتلا به مرگ مغزی در جامعه، تعامل بین رشته‌ای میان علوم طبیعی و علوم انسانی را می‌طلبد.
‌علاقه‌مندان می‌توانند برای آگاهی بیش‌تر در زمینه عضویت در بانك اهدای عضو كشور می‌توانند به نشانی الكترونیكی بیمارستان دكتر مسیح دانشوری www.Ehda.ir مراجعه كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha