مدیرکل درمان و بازپروری ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: دستگاه های خودپرداز سرنگ که در چند نقطه تهران مستقر شده با ظرفیت محدود خدمات دهی می کنند ولی میزان استقبال از آنها بیش از ظرفیت در نظر گرفته شده است.

سعید صفاتیان در گفت و گو با ایرنا، افزود: ‌براساس برنامه ریزی های انجام شده این خودپردازها به صورت شبانه روزی دایر بوده و با انداختن سکه های 25 و 50 تومانی قرار است به معتادان پر خطر و تزریقی، سرنگ تحویل دهد.
وی تصریح کرد: پنج نمونه از این دستگاه ها که ساخت داخل است توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر خریداری و در پنج نقطه تهران نصب شده تا معتادان پر خطر بتوانند نیاز به سرنگ خود را در مواقعی که دسترسی به داروخانه ندارند از طریق این خودپرداز ها تامین کنند.
صفاتیان اظهار داشت: ستاد مبارزه با مواد مخدر با استقرار این خودپردازها با همکاری سازمان بهزیستی، تلاش می کند، شیوع بیماری اچ آی وی / ایدز و هپاتیت را بین معتادان تزریقی و پرخطر کاهش دهد.
وی با اشاره به اینکه بدلیل تقاضای بیش از ظرفیت از این خودپرداز ها هم اکنون تنها سه دستگاه آن فعال است و دو دستگاه به خاطر نقص فنی در مرحله تعمیر قرار دارد، تاکید کرد: باید در این دستگاه ها تغییراتی داده شود تا میزان ظرفیت آن که هم اکنون تنها 40 عدد تحویل سرنگ است را افزایش داد.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطر نشان کرد: هدف ما از استقرار این دستگاه های خودپرداز دادن سرنگ، پدالکلی، سرسوزن، انسولین و کاندوم به معتادان پر خطر بود ولی بسیاری دیگر از شهروندانی که به اینگونه وسایل نیاز داشتند با مراجعه به این خودپردازها نیاز خود را تامین می کردند.
صفاتیان گفت: برنامه ای برای گسترش این خودپردازها در نقاط مختلف کشور که جمعیت
بیشتری از معتادان پر خطر و تزریقی دارند را با همکاری سازمان بهزیستی در دست اجرا داریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha