محققان برای تشخیص هر چه زودتر سرطان، روش‌های پیشرفته‌ای را برای تشخیص پروتئین‌های مرتبط با سرطان در خون و سایر نمونه‌های بیولوژیکی کشف كرده و به ‌کار گرفته‌اند.

این تلاش‌ها که پایه‌ای برای تحقیقات جدید است نشان می‌دهد نانولوله‌های کربنی می‌توانند به ‌طرز باورنکردی نوعی از برچسب‌های حساس به نور را برای استفاده در انواع مختلفی از سیستم‌های اندازه‌گیری فراهم آورند.

گزارش این تحقیقات در مجله Nature Biotechnology به چاپ رسیده است.

این تحقیق در مورد نوع جدیدی از پوشش‌دهی اختصاصی برای اتصال انواع مختلف عوامل نشاندار به سطح نانولوله‌های کربنی تک‌لایه‌ای است. این پوشش در واقع نوعی از پلیمرهای زیستی (اتیلن گلیکولPEG ) است که محققان با کمک آن می‌توانند به‌سادگی آنتی‌بادی‌ها را به نانولوله‌های کربنی متصل كنند.

به گزارش ایسنا از ستاد ویژه توسعه فن‌آوری نانو، این آنتی‌بادی‌ها در تشخیص اختصاصی پروتئین‌های موجود روی میکرو تراشه‌ استاندارد، از پروتئین طراحی شده ‌برخوردارند.

نانولوله‌های کربنی می‌توانند مانند برچسب‌های نوری رامان عمل كنند؛ به این مفهوم که با تابش نور، از طریق دتکتورها قابل شناسایی باشند.

آزمایش‌های مختلف از کاهش محدودیت‌ها در این روش تشخیص پروتئین (که از نانولوله‌ پروتئینی دارای برچسب‌های آنتی‌بادی و tag فلورسنت استفاده می‌کند) حکایت می‌کند و حساسیت این روش تا هزار بار بیشتر از اندازه‌گیری‌های فلورسانس معمول است.

محققان بر این باورند که tagهای رامان در دامنه‌ وسیعی از غلظت‌ها از 10 نانومول تا یک فمتومول قابل استفاده‌اند، همچنین به اعتقاد محققان، روش پوشش‌دهی آنان منجر به ساخت tagهای رامان خاصی می‌شود. که قادر به تشخیص اسیدهای نوکلئیک و سایر زیست‌مولکول‌هاست.

گروه دوم تحقیقات به سرپرستی Beatrice Knudsen ، روش‌های ریاضی را برای آنالیز طیف‌های خروجی پروب‌های رامان ارائه کردند و این امکان را فراهم می‌کند که سنجش‌های بسیار پیچیده‌ای با کمک این پروب‌ها انجام شود.

بر خلاف برچسب‌های فلوئورسنت معمول (که ابتدا نور را جذب کرده، سپس نور فلورسانس را در باندهای بسیار نازک منعکس می‌كنند) پروب‌های رامان، طیف‌های بسیار پیچیده‌ای را می‌سازند که مملو از اطلاعات هستند.

این گروه تحقیقاتی که نتایج کارهای خود را در journal ACS Nano منتشر کرده‌اند، روشی را مربوط به نانو‌پروب‌ها برای مرتب کردن طیف‌های متنوع رامان ابداع کرده‌اند.

هر نانوپروب می‌تواند به یک مولکول زیستی متصل شود. این روش برای آنالیز طیف‌سنجی، بسیار ساده بوده و در انواع سیستم‌های پیچیده‌ی اندازه‌گیری قابل استفاده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha