داروها می‌توانند عوارض جانبی مختلفی داشته باشند، اما بعضی از آن‌ها عجیب هستند.

عوارض عجیب داروها؛ از مجعد شدن موهای صاف تا به جریان افتادن شیر در سینه‌های مردان!

سلامت نیوز: داروها می‌توانند عوارض جانبی مختلفی داشته باشند، اما بعضی از آن‌ها عجیب هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سلامانه، سایت «دیلی میل»، نگاهی انداخته به بعضی از این عوارض:


-    مجعد شدن موهای صاف: سدیم والپوریت که برای صرع و بیماری‌های عصبی استفاده می‌شود، می‌تواند موهای صاف را مجعد کند. گاهی اوقات هم می‌تواند منجر به ریختن مو شود.


-    مزه آهن در غذا: خیلی از داروها می‌توانند باعث تغییر در طعم غذاها شوند. داروهایی مثل کلاریترومیسین که آنتی بیوتیک است و یک نوع قرص خواب به نام زوپیکلون چنین اثری دارند.


-    خمیازه کشیدن: دارویی به نام کلومیپرامین که برای درمان افسردگی و فوبیا کاربرد دارد، باعث می‌شود مدام خمیازه بکشید.


-    آبی شدن ادرار: خوردن ویتامین سی می‌تواند ادرار شما را نارنجی کند و بعضی مسهل‌ها می‌تواند ادرار را صورتی کنند ولی شاید از همه عجیب تر، ویاگرا یا Triamterene باشند. داروی دوم برای مداوای ناراحتی کلیه استفاده می‌شود و هر 2 می‌توانند ادرار را به رنگ آبی دربیاورند.


-    مشکل جنسی: مصرف بعضی از داروهای ضد افسردگی و روان پریشی می‌تواند سبب شود که آلت جنسی مردانه برانگیخته نشود.


-    توهم: بعضی از داروها می‌توانند باعث شوند، بیمار چیزهایی را ببیند که در واقعیت وجود ندارند. مثلاً یک نفر که داروی ضد قارچ voriconazole را خورده بود، موهای قهوه‌ای همسرش را بنفش می‌دید. یک نفر دیگر هم می‌گفت، «چیو باکا»، یکی از شخصیت‌های فیلم جنگ ستارگان که شبیه گوریل است، را می‌بیند. همچنین برخی داروها مانند procyclidine، مورد استفاده در درمان پارکینسون، و متیل فنیدات (که به عنوان ریتالین هم شناخته می‌شود) و برای درمان اختلال بیش فعالی تجویز می‌شود ممکن است موجب عارضه نادر توهمات شنوایی بشوند.


-    پیچ خوردن: گروهی از داروها می‌توانند باعث شوند بخشی از بدن پیچ بخورد، مثلاً گردن به یک سمت بچرخد. کلوزاپین که برای مداوای شیزوفرنی استفاده می‌شود، از این دسته است.


-    شیردادن مردها: خیلی نادر است اما بعضی داروها مثلاً آن‌هایی که برای شیزوفرنی یا اختلال دوقطبی تجویز می‌شوند، ممکن است سبب شوند سینه مردها یا زن‌هایی که نوزاد ندارند، به شیردهی بیفتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha