رئیس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، گفت: جنگل های گلستان جزو منحصر به فردترین جنگل‌های دنیا است.

سلامت نیوز:   رئیس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، گفت: جنگل های گلستان جزو منحصر به فردترین جنگل‌های دنیا است.
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند،جهانبخش صادقیان  گفت: جنگل‌های استان گلستان جزو جنگل‌های هیرکانی یا خزری به شمار می رود. این جنگل‌ها در مقایسه با جنگل‌های مشابه خود به لحاظ سه ویژگی قدمت، تنوع گونه و بکر و طبیعی بودن جزو منحصر به فردترین جنگل‌های دنیا محسوب می‌شوند.


او  ادامه داد: این جنگل‌ها از نظر ذخائر ژنتیکی و تنوع گیاهی و جانوری دارای ویژگی منحصر به فردی هستند و باید از آنها به عنوان میراث ارزشمند بشری محافظت شود به همین دلیل دانشمندان علم جنگل، جنگل‌های شمال ایران را کهن‌ترین جنگل‌های جهان می‌دانند.


رئیس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، قدمت جنگل‌های شمال کشور را اواخر دوران سوم زمین‌شناسی اعلام کرد و گفت: در دوران چهارم زمین‌شناسی، با وقوع عصر یخبندان و پیشروی یخ‌های قطبی به بخش‌های جنوبی، قسمت اعظم نیمکره شمالی زمین زیر پوشش یخ و سرما قرار گرفت که بسیاری از گیاهان و گونه‌های درختی و برخی جانوران از بین رفتند.وی، افزود: جنگل‌های ناحیه خزری که به جنگل‌های هیرکانی مشهور هستند به علت وجود اعتدال در آب و هوای منطقه و عدم یخبندان، پس از عقب‌نشینی دوران یخبندان محفوظ ماندند.وی، ابراز کرد: برخی از کارشناسان دانشگاهی در حوزه جنگل منشاء جنگل‌های اروپایی به ویژه اروپای شرقی را پس از عصر یخبندان، به جنگل‌های خزری هیرکانی نسبت می‌دهند.


صادقیان، از شناسایی ١٣٠ گونه درخت و درختچه در ناحیه خزر هم خبر داد و گفت: تاکنون بالغ بر ٨٠ گونه درختی عمدتاً پهن‌برگ و چهارگونه سوزنی برگ بومی و ٥٠ گونه درختچه‌ای در این جنگل‌ها مورد شناسایی قرار گرفته‌اند.او  ادامه داد: باتوجه به اهمیت علم ژنتیک در دنیای امروزی جنگل‌های شمال و جانوران آن به عنوان یک منبع و ذخیره ژنی محسوب می‌شوند.


رئیس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، با تاکید بر اینکه مدیریت جنگل‌ها این ثروت خدادادی باید جایگاه ویژه‌ای داشته باشد، گفت: توجه و مدیریت گونه‌های منحصر به فرد ذخیرگاهی از جمله سرخدار، سرونوش، ارس، زربین، پسه وحشی، داغداغان و شمشاد در استان گلستان در سال‌های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. 

او افزود: جنگل‌های استان به دلیل حفظ ساختار طبیعی ناهمسالی و آمیختگی خود از پتانسیل تجدید حیات و احیاء طبیعی فوق‌العاده‌ای برخوردار بوده به همین دلیل مدیریت این منبع طبیعی در صورت حذف کامل عوامل تخریب جنگل شامل عوامل طبیعی و انسانی کارآمد خواهد بود.صادقیان، با بیان  اینکه مدیریت جنگل‌های استان نیازمند آشنایی به علوم و فنون مختلف است، گفت: مدیریت علمی و اصولی جنگل‌های استان با تهیه و تصویب طرح‌های جنگلداری حدود ٥ دهه سابقه اجرایی دارد. حفاظت، احیاء، اصلاح و بهره‌برداری بترتیب محورهای اصلی برنامه‌ریزی در طرح جنگلداری است. رئیس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، با اشاره به دستاوردهای مدیریت اجرایی طرح های جنگلداری، افزود: تثبیت مالکیت دولت بر اراضی جنگلی و حذف عوامل تخریب از دستاورد‌های مدیریت اجرایی طرح‌های جنگلداری فعال استان است.


او گفت: احیای جنگل‌های مخروبه به شیوه‌های مناسب جنگل‌شناسی همگام با طبیعت و اصلاح ساختار جنگل‌های نیمه مخروبه و حفظ و تقویت ساختار ناهمسالی در جنگل‌های مرغوب استان طی مدت نیم قرن مدیریت اجرائی طرح‌های جنگلداری از کارنامه قابل قبولی برخوردار است.


به گفته او تامین بخشی از نیاز کارخانجات صنایع چوبی کشور و افزایش درآمد حاصل از تولید ناخالص ملی و اشتغالزایی نیز از دستاوردهای مدیریت اجرایی طرح‌های جنگلداری است.صادقیان، استان گلستان را از استان‌های پیشگام در احیا و توسعه جنگل دانست و گفت:  وجود نهالستان مادر  قرق با ظرفیت تولید سالیانه ٨ میلیون اصله نهال فرصت بسیار خوبی در خصوص تولید نهال و اشتغالزایی است. او ادامه داد: این مرکز می‌تواند با فراهم شدن شرایط از جمله تامین اعتبار کافی تامین نهال‌های مورد نیاز استان‌های شمالی و نیز بخشی از تولیدات خود را به کشورهای همسایه صادر کند.رئیس اداره فنی جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری گلستان، با بیان اینکه پروسه جمع‌آوری و استحصال بذور جنگلی و تولید نهال و احیا توسعه جنگل‌های شمال کشور اقدامی تخصصی و نیازمند به تجربه کافی است، گفت:  این تخصص و تجربه در اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان گلستان با احیاء و توسعه بیش از ٧٥ هزار هکتار از اراضی ملی و جنگلی وجود دارد.


او، افزود: نقش و جایگاه جنگل در حیات و زندگی انسان تا حدی است که از جنگل‌ها به‌عنوان بستر حیات نام برده‌اند، درختان جنگلی با ایجاد تعادل آب و هوا و خاک شرایط زندگی انسان و جانوران را بر روی کره زمین فراهم کردند و با تولید انواع مواد معدنی امنیت غذایی و توسعه کشاورزی در مناطق کوهپایه و جلگه‌ای را تضمین می‌کند، دلیل این مدعی توزیع و پراکنش جمعیت فراوان در نوار شمالی کشور است.
صادقیان خاطر نشان کرد: با توجه به مواهب، نقش و اهمیت این نعمت خدادادی حفاظت و مدیریت این منابع نیازمند نگاه تخصصی‌تر بوده تا این میراث جهانی برای آیندگان حفظ و صیانت شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha