رییس سازمان محیط زیست گفت:دولت یازدهم ازآغاز فعالیت های خود برنامه ای برای محیط زیست تنظیم کرده بود وتصویب چهار لایحه زیست محیطی در دولت تدبیر و امید از دستاوردهای آن مهم است.

سلامت نیوز: رییس سازمان محیط زیست گفت:دولت یازدهم ازآغاز فعالیت های خود برنامه ای برای محیط زیست تنظیم کرده بود وتصویب چهار لایحه زیست محیطی در دولت تدبیر و امید از دستاوردهای آن مهم است.

 به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، معصومه ابتکار امروز یکشنبه در مراسم دهمین جایزه ملی محیط زیست در سازمان حفاظت محیط زیست که با حضور رییس جمهور برگزار شد با اشاره به اینکه  امسال شعار روز جهانی محیط زیست «۷ میلیارد رویا، یک سیاره؛ درست مصرف کنیم» است، اظهار کرد: این موضوع مسولیت ما را در قبال نسل های آینده برای ایجاد زندگی سالم، موقعیت خوب تحصیلی، برخورداری از آزادی ، اشتغال مطمئن و شرافتمدانه با برخورداری از آب، خاک و هوای سالم بیشتر می کند.

وی با بیان اینکه دغدغه دنیا در شعار این روز نمایان شده است، گفت: جهان کشش آزمندی و زیاده خواهی انسان ها به ویژه عده ای خاص که با خودخواهی و فزون خواهی منابع طبیعی را تخریب و آلوده کرده اند را ندارد.

بهره کشی زیاد از طبیعت، کشور را با چالش های محیط زیستی مواجه کرده است

ابتکار با اشاره به اینکه ظرفیت زیستی دنیا و توان بازسازی طبیعت محدود است، گفت: در حال حاضر میزان بهره کشی انسان ها از طبیعت بیشتر از ظرفیت زیستی زمین است به گونه ای که برای هر یک سال زندگی انسان ها بر روی کره زمین یک سال و نیم زمان برای بازسازی نیاز است.

معاون رییس جمهور ادامه داد: ایران نیز تقریبا با همین روند بهره کشی از طبیعت روبرو است به ویژه اینکه رشد جمعیت و توسعه شهرنشینی و تامین نیازهای جامعه از الگوی نادرست توسعه ،کشور را با چالش های مهم زیست محیطی مواجه کرده است.

وی با اشاره به دو اتفاق مهم بین المللی در سال جاری اظهار داشت: جایگزینی اهداف توسعه پایدار به جای اهداف توسعه هزاره که با محوریت محیط زیست در ۱۷ بند شهریورماه سالجاری با حضور سران کشورها به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل می رسد، همچنین جمع بندی مذاکرات تغییرات آب و هوایی در پایان سال  دو اتفاق مهم است که برای ایران نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

ابتکار ادامه داد : گرمایش زمین در ایران نیز بر اقتصاد و کشاورزی همچنین تشدید خشکسالی تاثیر فراوان داشته و بنابراین برنامه ریزی برای مواجه صحیح با بحران های محیط زیستی به ویژه موضوع تغییرات آب و هوایی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بازگرداندن جایگاه محیط زیست در نظام توسعه ای و برنامه ریزی کشور

وی با ابراز خرسندی از سیاست ها و برنامه های محیط زیستی دولت تدبیر و امید گفت:دولت یازدهم از آغاز فعالیت های خود برنامه ای برای محیط زیست و توسعه پایدار تنظیم کرده بود که از مهمترین دستاوردهای این دولت بازگرداندن جایگاه محیط زیست در نظام توسعه ای کشور و برنامه ریزی تمام دستگاه ها از جمله وزارت نفت، راه و شهرسازی و صنعت معدن بود.

روند افزایشی توجه به محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه روند افزایشی توجه به محیط زیست به خوبی مشهود است ، افزود: اگر چه شرایط مطلوب و ایده آل ایجاد نشده است ولی نوید توسعه پایدار و چشم انداز روشن از آینده ایران را می دهد.

ابتکار با تاکید بر ضرورت دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی و اشتغال، تصریح کرد: رشد و توسعه کشور باید بر مدار پایداری و با نگاه ویژه به حفظ محیط زیست باشد.

تصویب چهار لایحه زیست محیطی در دولت تدبیر و امید

معاون رییس جمهور اظهار کرد: نگاه مثبت به محیط زیست در قوه قضاییه نیز به ویژه بعد از فرمایشات ۱۷ اسفند مقام معظم رهبری ایجاد شده است، همچنین قوه مقننه چهار لایحه مهم زیست محیطی دولت از جمله ارزیابی زیست محیطی، حفاظت از خاک، حفاظت از تالاب ها و مقابله با آلودگی هوا را تصویب کرده است.

رشد ۷۰ درصدی  تشکل های مردم نهاد با حمایت دولت

ابتکار تصریح کرد:  دولت یازدهم برنامه های بسیار خوبی در حوزه محیط زیست تدوین و اجرا کرده است که در کنار افزایش آگاهی مردم، رسانه ها و رشد ۷۰ درصدی سمن ها که به لحاظ حمایت دولت از جامعه مدنی رخ داده است، راهی روشن به سوی آینده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه به سایر دستاوردهای مهم دولت در حوزه محیط زیست از جمله  بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ طی ۲۱ ماه گذشته اشاره کرد و گفت: فقط در تهران اعداد به دست آمده از ۳۷ دستگاه آنلاین کنترل شاخص های آلودگی هوا، نشان دهنده بهبود کیفت هوا نسبت به دوره مشابه در چند سال گذشته است.

ابتکار ادامه داد : بخشی از آلودگی هوای کشور ناشی از تشدید پدید گرد و غبار است که دولت برنامه هایی جدی برای مقابله با کانون های گرد و غبار در سطح استان ها با همکاری تمام دستگاه های مسئول از جمله سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری برای مقابله با اثرات منفی این پدیده دارد.

مقابله و کاهش پدیده گرد و غبار کاری زمان بر است

وی تاکید کرد: مقابله و کاهش پدیده گرد و غبار کاری بسیار بزرگ و زمان بر است و نمی خواهیم به مردم وعده های نشدنی بدهیم زیرا فقط در استان خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی به کانون گرد و غبار تبدیل شده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: البته در استان خوزستان اقداماتی برای مقابله با گرد و غبار صورت گرفته است که احیای تالاب هورالعظیم از طریق بازگشایی آب و آبگیری بخش های مهم این تالاب یکی از این اقدامات است.

توجه ویژه به احیای تالاب ها و رودخانه های کشور

وی با تقدیر از توجه ویژه رییس جمهور به احیای تالاب ها و رودخانه های کشور گفت: هامون در حال حاضر ۷۰۰ میلیون مترمکعب آب دارد، دریاچه ارومیه با تلاش های بسیار خوبی که مورد تایید کارشناسان بین المللی نیز قرار گرفته است از جمله اصلاح الگوی کشت، آبیاری، وضعیت بهتری نسبت به گذشته پیدا کرده است.

ابتکار افزود: تاکید بر احیای رودخانه ها در سفرهای استانی از جمله رودخانه کشف رود در خراسان رضوی ، زاینده رود و تالاب گاوخونی در اصفهان، مصوبه ویژه بهبود کیفیت و حفاظت از رودخانه کارون و تاکید بر رفع آلودگی زر رود و گهر رود در سفر به گیلان از جمله نمونه های توجه ویژه رییس جمهور به محیط زیست است.

اختصاص ۳ هزار امتیاز سختی کار برای محیط بانان

وی با بیان اینکه برای نخستین بار در دولت یازدهم ۳ هزار امتیاز سختی کار برای محیط بانان اختصاص داده شد که اقدامی مهم در تثبیت جایگاه حافظان ۱۱ درصد از زیباترین و بکرترین مناطق ایران است، گفت: البته تلاش می کنیم با روش های کارآمد، فناوری های نوین و گسترش گردشگری طبیعی برای جذب مشارکت های مردم در حفاظت از مناطق به محیط بانان در انجام وظیفه دشوارشان کمک کنیم.

 رییس سازمان حفاظت محیط زیست  در تشریح  روند اعطای  جایزه ملی محیط زیست گفت:این جایزه که بر اساس قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست از جمله وظایف سازمان برای تقدیر از تلاشگران این عرصه است بعد از مدت ها وقفه در دولت یازدهم احیاء شد و منتخبان بر اساس فراخوان عمومی و ثبت اسامی در چهار گروه متخصصان، سازمان های مردم نهاد، سازمان های حقوقی و سایر اشخاص و گروهها از طرف هیات داورانی مستقل انتخاب و معرفی شدند که بیانگر سرمایه اجتماعی بسیار عظیم و مثبت ایران است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha