رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از آمادگی و موافقت مسئولان وزارت دفاع برای پشتیبانی کامل هوایی در زمینه مهار آتش‌سوزی‌های جنگلی و همچنین استفاده از پهپادها در شناسایی مراتع خبر داد و گفت: در این زمینه نیز وارد مذاکره شده‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی را نهایی کرده‌ایم.

سلامت نیوز:  رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از آمادگی و موافقت مسئولان وزارت دفاع برای پشتیبانی کامل هوایی در زمینه مهار آتش‌سوزی‌های جنگلی و همچنین استفاده از پهپادها در شناسایی مراتع خبر داد و گفت: در این زمینه نیز وارد مذاکره شده‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی را نهایی کرده‌ایم. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،معصومه ابتکار روز گذشته این خبر را در یک نشست خبری اعلام کرد. او در این نشست خبری به مناسبت آغاز هفته محیط زیست رودرروی خبرنگاران نشست و از مسائل محیط زیست گفت و شنید. در این نشست که در محل خبرگزاری ایسنا برگزار شد، ابتکار از آتش‌سوزی جنگل‌های ایلام، تا مشکلات زمین اعم از گرم‌شدن هوا، گازهای گلخانه‌ای، تولید زباله و... تا مجوز صید و شکار، سد گتوند، گردوغبار و موضوع واگذاری پارک پردیسان سخن گفت.


معاون حسن روحانی، رئیس‌جمهور، در شروع صحبت‌های خود به جدیدترین رویداد حوزه محیط‌زیست، یعنی آتش‌سوزی‌های رخ داده در جنگل‌های کشور پرداخت. او با بیان اینکه حدود صدهکتار از جنگل‌های ایلام در آتش سوخت، گفت: اگر چه جنگل‌های آتش‌گرفته جزء مناطق حفاظتی محیط زیست نبود و مسئولیت آن با سازمان جنگل‌ها بود، اما ما نیز در مهار آن کمک کردیم، این  آتش‌سوزی با حضور سازمان منابع طبیعی، سازمان محیط زیست و نیروهای امدادی مهار شد.


به گفته او علت عمده آتش‌سوزی جنگل‌های ایلام روشن‌کردن آتش از سوی گردشگران در فضای باز باوجود هشدارهای ارائه‌شده بود که با توجه به سرعت باد و گرمای هوا آتش گسترش یافت.


ابتکار همچنین با اشاره به مانورهای انجام‌شده در زمینه مهار آتش اظهار کرد: تاکنون دو مانور در استان‌های گلستان و لرستان انجام داده‌ایم و در حال برنامه‌ریزی دو مانور دیگر هستیم که تا هفته آینده یکی از این مانورها در یکی از استان‌های زاگرسی برگزار می‌شود و خود من نیز در آن حضور خواهم داشت. این مانورها برای هماهنگی بین دستگاه‌ها و استان‌ها در سطح ملی انجام می‌شود و دستورالعمل آن برای همه استان‌ها ارسال شده و سازمان مدیریت بحران نیز در این زمینه وارد شده است. با سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز تفاهم‌نامه‌ای برای تأمین پشتیبانی هوایی مهار آتش‌سوزی‌ها امضا می‌کنیم، علاوه بر آن نشست بسیار خوبی با مسئولان وزارت دفاع داشتیم و آنها نیز برای پشتیبانی کامل هوایی اعلام آمادگی کردند. پهپادها و برخی از سازه‌ها نیز می‌توانند در شناسایی مراتع به ما کمک کنند. خوشبختانه در این زمینه نیز وارد مذاکره شده‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی را نهایی کرده‌ایم.


ابتکار در ادامه گفت: برای مهار آتش جنگل‌های ایلام، بالگرد اعزام شد، اما با توجه به شدت وزش باد نتوانست عملکرد مؤثری داشته باشد. از سوی دیگر فاصله نیز زیاد بود و خودروها نیز با مشکلاتی مواجه شدند. گاهی اوقات چاره‌ای جز استفاده از وسایل عادی برای مهار آتش باقی نمی‌ماند، بنابراین امکان دسترسی به منطقه حریق نیز بسیار مهم است و همیشه نباید موضوع را به کمبود امکانات ربط داد.


صادرنشدن مجوز صید و شکار چهارپا
وی درباره صدور پروانه صید و شکار هم برای افراد و هم گردشگران، اظهار کرد: تاکنون هیچ پروانه‌ای برای صید و شکار چهارپا، چه برای خارجی‌ها و چه افراد داخلی صادر نشده است. سیاست سال جاری را هنوز اعلام نکرده‌ایم، اما سال گذشته سیاست ما ممنوعیت صدور هرگونه پروانه شکار چهار پا بود، به جز حیواناتی که آسیب‌رسان هستند؛ برای مثال گراز در برخی مناطق به دام‌ها و کشاورزان آسیب می‌زند و جمعیت آنها زیاد است که برای شکار گراز در این مناطق پروانه صادر می‌کنیم.


معاون رئیس جمهور ادامه داد: احتمالا امسال هم همین سیاست را خواهیم داشت، اما صید پرندگان در برخی نواحی جنبه معیشتی دارد و مشروط بر اینکه جوامع محلی به حفاظت از آن منطقه کمک کنند، پروانه محدودی صادر می‌شود.  ابتکار ادامه داد: فریدونکنار جزء مناطقی است که پارسال هم برای صید پرنده در آن پروانه صادر کردیم، اما متأسفانه از سال‌های قبل رویه‌ای در آنجا وجود دارد که دام‌گاه‌هایی ایجاد می‌کنند که با مقررات ما مغایرت دارد. سال‌ها این کار انجام می‌شده و برخوردی از سوی مأموران صورت نمی‌گرفته است، اما اقداماتی را از سال گذشته شروع کردیم و امیدواریم با کمک خود مردم جلوی تخلفات را بگیریم.


آب‌گیری سد گتوند به صلاح نبود
وی در ادامه در پاسخ به اینکه آیا دولت برای تخریب سد گتوند برنامه‌ای دارد؟ گفت: کارگروه خاصی با مسئولیت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تشکیل شده و مشغول بررسی موضوع است. از نظر ما آب‌گیری این سد به صلاح نبود و اگر قرار باشد هرگونه دخل و تصرفی صورت بگیرد، باید تأییدیه سازمان دریافت شده باشد. درحال‌حاضر تخریب این سد موکول به تأیید نهایی و ارزیابی کامل زیست‌محیطی است.


رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره پدیده گردوغبار نیز اظهار کرد: دولت در این زمینه مصوبه خوبی داشته و برخی از اعتبارات آن تأمین شده است. سازمان جنگل‌ها و مراتع نیز از اعتبارات خود کار را آغاز کرده و به زودی در خوزستان جلسه‌ای برگزار می‌شود. هم سازمان حفاظت محیط زیست و هم سازمان مدیریت بحران پیگیر اجرای مصوبات هستند و اقداماتی در ستاد گردوغبار انجام شده و به ضوابط‌، روش‌ها و شیوه‌های تثبیت خاک، تدوین برنامه‌های ملی و استانی توجه شده است.


معاون رئیس‌جمهور افزود: متأسفانه اجرای طرح‌های مربوط به گردوغبار با همکاری کشور عراق فعلا متوقف شده. البته در سفر رئیس جمهور عراق به ایران این موضوع نیز مطرح شد و این کشور برای همکاری اعلام آمادگی کرد. اما شرایط امنیتی عراق آن‌قدر بد است که به نظر می‌رسد موفق به اجرای این توافق نشوند.


ابتکار افزود: آموزش‌هایی از طریق وزارت بهداشت به مردم ارائه خواهد شد و شهرداری‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. شهرها باید در مقابل پدیده گردوغبار مقاوم‌سازی شوند. خوشبختانه شهرداری تهران مصوبه‌ای را در این زمینه داشته است.
وی با تأکید بر ضرورت مقاوم‌سازی شهرها در مقابل طوفان‌های گردوغبار، گفت: به این منظور لازم است فضاهای عمومی فیلتر کافی داشته باشند تا بتوانند هوا را تصفیه کنند، علاوه بر آن در خانه‌ها از پنجره‌های دوجداره استفاده شود و آموزش‌ها و هشدارهای لازم به مردم داده شود، همچنین اورژانس نیز آمادگی کافی در این زمینه داشته باشد؛ این اقدامات بخشی از مقاوم‌سازی در مقابل گردوغبار است.


معاون رئیس جمهور درباره مجتمع گردشگری آشوراده گفت: هیچ خبر قطعی‌ای در این زمینه نیست. هیچ برنامه و تقاضایی در این زمینه روی کاغذ یا به‌صورت عملی ارائه نشده و هیچ اتفاقی دراین‌باره رخ نداده است. سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد این کار نیازمند مقدمات حقوقی است که تا انجام نشود، نمی‌توان منتظر روی‌دادن اتفاقی در آشوراده بود.


خلأ قانونی در زمینه حقوق حمایت از حیوانات
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در زمینه حقوق حمایت از حیوانات، دچار خلأ قانونی هستیم و قانونی که حقوق حیوانات را رعایت کند نداریم، گفت: مکاتبه‌ای با وزارت کشور و مراجع حقوقی ذی‌ربط داریم و کارهای اولیه تدوین پیش‌نویس درخصوص ممانعت از حیوان‌آزاری در ایران انجام شده و امیدواریم به نتیجه خوبی در این خصوص برسیم.


وی درباره احداث اتوبان شهید شوشتری نیز اظهار کرد: بخش‌هایی از اتوبان شهید شوشتری از پارک ملی سرخه‌حصار عبور می‌کند و محیط زیست قانونا نمی‌تواند موافقت کند. محیط زیست باید این موضوع را اعلام کند که آیا این پروژه، ارزیابی زیست محیطی دارد یا خیر. ما هم ارزیابی‌ها را انجام خواهیم داد و نظر خود را اعلام خواهیم کرد. سرخه‌حصار از ارزشمندترین پارک‌های ملی کشور و تنفس‌گاه شهر تهران است و اگر نبود کل شرق تهران را ساخت‌وساز فرا گرفته بود.


رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در پاسخ به اینکه هنوز هم شهردار تهران تأکید می‌کند پارک پردیسان به شهرداری واگذار می‌شود، اظهار کرد: درباره پارک پردیسان مسئله روشن است. از بنده نقل قول می‌شود موافق فروش پارک پردیسان به شهرداری بودم. این مسئله مربوط به زمانی است که دولت قبل قصد داشت پارک پردیسان را به فروش برساند و ما با آن در شورای شهر مخالفت کردیم و گفتیم پارک پردیسان یک اکوپارک است، منتها این تصمیم در آن زمان در اختیار دولت بود و مصوب شده بود. اعلام کردیم اگر اصرار بر فروش دارد، لااقل پارک پردیسان را به شهرداری بفروشد که تبدیل به اماکن تجاری و مسکونی نشود، آن زمان هم دیدگاه حفاظت از پارک پردیسان را داشتیم. پارک پردیسان متعلق به مردم است و طرح جامع دارد.


وی با بیان اینکه پارک پردیسان موزه تاریخ طبیعی، مرکز تحقیقات حیات وحش، موزه ملی آب ایران و... دارد، گفت: مردم می‌توانند از همه فضای پارک استفاده کنند و مجوز دارند حتی تا جلوی اتاق من هم بیایند، البته همه پارک مجهز به دوربین است. ممکن است بتوانیم توافقاتی با شهرداری منطقه داشته باشیم که کارهای خدماتی پارک را شهرداری انجام دهد، اما مابقی باید مطابق با طرح جامع باشد و پارک پردیسان به هیچ‌کجا واگذار نمی‌شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha