در آخرین روزهای هفته گذشته که همه در تعطیلات بودند، آتش در جنگل‌های ایلام روز پرکاری داشت؛ آتش‌سوزی‌ای که حاصلش شده است ٩٠ هکتار جنگل بلوط سوخته بر فراز شهر ایلام. این آمار را روز گذشته مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام اعلام کرد. ماجرا البته فقط به ایلام خلاصه نمی‌‌شود. درهمین‌روزها در استان لرستان و استان مازندران هم بخش‌هایی دیگر از ذخایر جنگلی کشور در حال سوختن بود. نقطه اشتراک این رویدادها به غیر از خود آتش‌سوزی در جنگل‌ها، بی‌امکاناتی و دست‌های خالی مهارکنندگان آتش بود، از مازندران تا ایلام و لرستان، آنهایی که برای مهار شعله‌های سرکش آتش رفته بودند، با امکاناتی مثل بیل، شاخ‌وبرگ خود درختان و در نهایت بطری‌ها و دبه‌های کوچک آب تلاش کردند آتش را مهار کنند.

سلامت نیوز:  در آخرین روزهای هفته گذشته که همه در تعطیلات بودند، آتش در جنگل‌های ایلام روز پرکاری داشت؛ آتش‌سوزی‌ای که حاصلش شده است ٩٠ هکتار جنگل بلوط سوخته بر فراز شهر ایلام. این آمار را روز گذشته مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام اعلام کرد. ماجرا البته فقط به ایلام خلاصه نمی‌‌شود. درهمین‌روزها در استان لرستان و استان مازندران هم بخش‌هایی دیگر از ذخایر جنگلی کشور در حال سوختن بود. نقطه اشتراک این رویدادها به غیر از خود آتش‌سوزی در جنگل‌ها، بی‌امکاناتی و دست‌های خالی مهارکنندگان آتش بود، از مازندران تا ایلام و لرستان، آنهایی که برای مهار شعله‌های سرکش آتش رفته بودند، با امکاناتی مثل بیل، شاخ‌وبرگ خود درختان و در نهایت بطری‌ها و دبه‌های کوچک آب تلاش کردند آتش را مهار کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شرق،این در حالی است که سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری به‌عنوان متولی اصلی حفاظت از مناطق جنگلی و مرتعی کشور و همچنین مقابله با بحران‌هایی مانند آتش‌سوزی، قرار بود از سال ٩٠پنج پایگاه اصلی و ٣٠ پایگاه فرعی اطفای حریق‌های جنگلی را در استان‌های مختلف کشور ایجاد کند. یکی از این پایگاه‌های اصلی در مردادماه سال ٩٠ در استان کرمانشاه آغاز به کار کرد. همین پایگاه قرار بود با امکانات و تجهیزاتی که به آن داده خواهد شد، موارد آتش‌سوزی‌های بزرگ جنگلی در استان‌های کرمانشاه، کردستان و ایلام را مهار کند.

راه‌اندازی نخستین پایگاه اطفای حریق جنگلی در کرمانشاه به این دلیل بود که طبق آمارهای اعلام‌شده، هرسال بیشترین سطح آتش‌سوزی در رویشگاه‌های جنگلی زاگرسی مربوط به سه استان کرمانشاه، ایلام و کردستان است. راه‌اندازی این پایگاه در قالب طرحی با عنوان مدیریت و پیشگیری اطفای حریق که مجریانش گفته بودند برای پوشش کل جنگل‌های کشور ٤١٨میلیارد تومان اعتبار لازم دارد، انجام شد، همچنین در کنار این طرح، قرار بود طرح تأمین و تجهیز یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها و مراتع هم با اعتباری بالغ بر ٣٨٠میلیارد تومان تهیه شود که در قالب این دو طرح تجهیزات مدرن، بالگرد و ابنیه موردنیاز در چنین بحران‌هایی تهیه شود و پنج پایگاه اصلی و ٣٠ پایگاه فرعی طی پنج سال به‌طور کامل در کل کشور راه‌اندازی شود.

بااین‌حال چهارسال از آن تاریخ می‌گذرد و با وجود وعده‌های آن‌روزهای مسئولان سازمان جنگل‌ها، گویا هیچ پیشرفتی در این زمینه صورت نگرفته است. چراکه عکس‌های منتشرشده از آتش‌سوزی‌های جنگلی در ایلام و لرستان حاکی از آن است که همچنان بار اصلی مهار آتش، بر دوش نیروهای محلی و مردمی و با کمترین امکانات ممکن است. حال آنکه در مناطق سخت‌گذری مانند استان‌های زاگرسی با اقلیم کوهستانی، برای مهار آتش نیاز مبرمی به بالگرد و هواپیمای ویژه اطفای حریق وجود دارد.


بااین‌حال، اما وقوع آتش‌سوزی جنگلی در دو استان ایلام و لرستان در همسایگی کرمانشاه، به‌عنوان مرکز یکی از پایگاه‌های اصلی اطفای حریق جنگل حکایت از بی‌امکاناتی مطلق این پایگاه و بی‌نتیجه‌بودن آن وعده‌ها دارد. حال آنکه در روز افتتاح این پایگاه، فرمانده وقت یگان حفاظت سازمان جنگل‌های کشور گفته بود: برای مقابله با آتش‌سوزی‌های احتمالی، براساس امکانات موجود، پایگاه اطفای حریق با مرکزیت کرمانشاه و با هماهنگی، حمایت و پشتیبانی هلال احمر، استانداری، نیروی انتظامی، ستاد مدیریت بحران کشور و سایر دستگاه‌های اجرائی ملی و استانی در منطقه غرب کشور راه‌اندازی شد. همین مقام مسئول، البته در همان روز گفته بود: «یگان حفاظت همچنان از نداشتن بالگرد رنج می‌برد و درحال‌حاضر از کمک و حمایت هلال‌احمر، ناجا و هوانیروز استفاده می‌کنیم، تازمانی‌که اعتبارات لازم تأمین شود و بتوانیم از بالگرد و هواپیمای ویژه اطفای حریق برخوردار شویم.»، اما با وجود گذشت چهار سال از آن تاریخ، گویا تغییر چندانی در زمینه میزان امکانات این پایگاه‌ها انجام نشده است و همچنان بیل و دبه‌های کوچک آب، اصلی‌ترین ابزار مهار آتش در جنگل‌های کشور است.


آتش در ایلام
استان ایلام ۶۴۰ هزار هکتار جنگل دارد که۹۰ درصد آن را درختان بلوط تشکیل می دهد. آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام، عصر روز پنج‌شنبه هفته گذشته به‌دنبال آنچه بی‌احتیاطی عوامل انسانی اعلام شد، جنگل‌های چغاسبز ایلام را فراگرفت. دامنه آتش‌سوزی در ادامه به كوه شلم در نزدیکی شهر ایلام نیز رسید.

[quote-left]به گفته خیرالله آذرکردار، مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام، درنهایت این آتش‌سوزی با همکاری مردم و نیروهای امدادی، روز جمعه به‌طور کامل مهار شد، اما به ۹۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه خسارت وارد شد. [/quote-left]
به گفته خیرالله آذرکردار، مدیرکل منابع طبیعی استان ایلام، درنهایت این آتش‌سوزی با همکاری مردم و نیروهای امدادی، روز جمعه به‌طور کامل مهار شد، اما به ۹۰ هکتار از عرصه‌های جنگلی این منطقه خسارت وارد شد. آذرکردار همچنین اظهار کرد: «درختان سبز زیر سه درصد از عرصه‌های جنگلی که در این منطقه دچار آتش‌سوزی شده است را تشکیل می‌دهند و ۲۵ درصد از عرصه خسارت‌دیده مربوط‌به درختان خشک بوده است. علت اصلی طولانی‌شدن این حادثه در واقع صعب‌العبوربودن منطقه بوده است».

۲۴ ساعت آتش‌سوزی در کوه شلم ایلام، موج انتقادات فعالان محیط زیست و دوستداران منابع طبیعی را به‌همراه داشت؛ انتقاداتی که دامنه‌اش در واکنش به کمبود امکانات اطفای حریق، به صفحه اینستاگرام معصومه ابتکار کشیده شد. به‌دنبال وقوع مجدد آتش‌سوزی با بسیج همه امکانات دستگاه‌های مختلف، اعم از ستاد مدیریت بحران، هلال‌احمر، منابع طبیعی، محیط زیست، بسیج و سپاه، تشکل‌های زیست‌محیطی و مردم، کار اطفای حریق از ظهر جمعه آغاز شد این عملیات تا ساعت ١٧:٣٠ ادامه داشت درنهایت منجربه مهار آتش شد.

درهمین‌حال، معاون آمادگی و مقابله با بحران سازمان مدیریت بحران کشور از تشکیل جلسه ستاد بحران درپی وقوع آتش‌سوزی در جنگل‌های ایلام خبر داد. مرتضی اکبرپور در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: در این خصوص سازمان جنگل‌ها و وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت دارند و متولی اصلی هستند. سازمان مدیریت بحران نیز اقداماتی را در این خصوص انجام داده و بارها هشدارهایی را دراین‌باره به متولیان امر داده بودیم. وی ادامه داد:‌ متأسفانه سازمان جنگل‌ها اقدامی جدی در این مورد نداشته و باوجود اینکه تاحدی بودجه و امکانات در اختیار آنان قرار گرفته، اما به خوبی از آن استفاده نشده است.

در واکنش به همین انتقادات عماد سلامت، مسئول روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ایلام، گفت: «در غرب کشور حتی یک هلی‌کوپتر اطفای حریق نیز وجود ندارد، آن وقت چطور می‌توان توقع داشت در دره‌های صعب‌العبور و بخش‌هایی که امکان حرکت خودرو نیز وجود ندارد بتوان شعله‌های آتش را خاموش کرد».

موضوع آتش‌سوزی در ایلام حتی محمدرضا مروارید، استاندار ایلام  را نیز به واکنش واداشت، او روز گذشته اعلام کرد: آتش‌سوزی در جنگل‌های ارتفاعات شلم به‌طور کامل مهار شده و هم‌اکنون مرحله مراقبت از سرایت آتش به دیگر نقاط با استقرار نیروهای منابع طبیعی و محیط‌بانی آغاز شده است، با توجه به ناهمواربودن و دشواری مسیر راه، مردم برای رسیدن به محدوده آتش‌سوزی با مشکل مواجه بودند که وجود بالگرد هلال‌احمر در انتقال نیروهای مردمی و امدادی به ارتفاعات شلم نقش مؤثری داشت . او همچنین افزود: ستاد مدیریت بحران استان ایلام باید تلاش کند تجهیزات مورد نیاز برای انجام عملیات در چنین مواقعی را در استان پیش‌بینی کند که از جمله این تحهیزات دراختیارداشتن بالگرد است. هزینه بالای عملیات هوایی یکی از مشکلاتی است که باید تدابیر لازم برای آن اندیشیده شود.


جنگل‌های لرستان در آتش
در همین روزهایی که خبر آتش‌سوزی جنگل‌های ایلام در صدر اخبار بود، مدیرکل محیط‌زیست استان لرستان در گفت‌وگویی با آنا اعلام کرد ٦٠ هکتار از جنگل‌های بلوط و مراتع منطقه سراب دره چگینی در این استان از روز جمعه تا شنبه ساعت ٦ در آتش سوخت. مهرداد فتحی بیرانوند اعلام کرد: از عصر دیروز که خبر آتش‌سوزی به ما رسید، نیروهای محیط زیست، منابع طبیعی، تشکل‌های مردمی محیط زیستی، ارتش و هلال‌احمر در منطقه حاضر شدند و اقدام به خاموش‌کردن آتش کردند و کار اطفای آتش تا ساعت شش صبح امروز (شنبه) ادامه داشت.

[quote-right]مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اعلام اینکه بیش از ٦٠ هکتار از جنگل‌های این منطقه سوخته است، درباره علت بروز این آتش‌سوزی، گفت: علت دقیق آتش‌سوزی دقیقا مشخص نیست، اما احتمال اینکه این آتش‌سوزی عمدی بوده باشد زیاد است. [/quote-right]

مدیرکل محیط زیست استان لرستان با اعلام اینکه بیش از ٦٠ هکتار از جنگل‌های این منطقه سوخته است، درباره علت بروز این آتش‌سوزی، گفت: علت دقیق آتش‌سوزی دقیقا مشخص نیست، اما احتمال اینکه این آتش‌سوزی عمدی بوده باشد زیاد است. در آتش‌سوزی‌های غیرعمد، آتش در یک نقطه شروع می‌شود و بعد گسترش پیدا می‌کند اما این آتش‌سوزی در چند خط انجام گرفته و در جهات مختلف پیش رفته است. فرمانداری به ماجرای احتمال عمدی‌بودن آتش‌سوزی وارد شده تا بتواند عمدی‌بودن یا نبودن قضیه را مشخص کند و در صورت عمدی‌بودن، مقصر یا مقصران را شناسایی کند. همچنین فردا جلسه‌ شورای‌عالی مدیریت بحران استان لرستان تشکیل می‌شود و درباره این آتش‌سوزی بحث خواهد شد.


او ادامه داد: شرایط جغرافیایی مناطق کوهستانی غرب کشور به شکلی است که در صورت بروز آتش‌سوزی در طبیعت، دسترسی به مناطق آتش‌گرفته سخت خواهد بود و این باعث می‌شود آتش به سرعت گسترش پیدا کند. برای مقابله سریع با چنین وضعیتی، نیازمند هلی‌کوپتر برای دسترسی به مناطق هستیم. از سوی دیگر بالای ٧٠ درصد آتش‌سوزی‌ها در لرستان عامل انسانی دارند که برخی از آنها هم عمدی هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha