کامران نجف زاده در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته درباره آتش سوزی در جنگل های غرب و شمال کشور سخن گفت و سعی کرد از مسئولانی که دعوت کرده بود، این سئوال را بارها مطرح کند: در ساعات اولیه آتش سوزی کجا بودید؟

مقصریابی آتش‌سوزی در جنگل‌های زاگرس/ نماینده ایلام: برای دادن بیل به مردم، مدرک می‌خواستند

سلامت نیوز: کامران نجف زاده در گفتگوی ویژه خبری شب گذشته درباره آتش سوزی در جنگل های غرب و شمال کشور سخن گفت و سعی کرد از مسئولانی که دعوت کرده بود، این سئوال را بارها مطرح کند: در ساعات اولیه آتش سوزی کجا بودید؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، میزگرد اطفال حریق جنگل ها در گفتگوی ویژه خبری نسبتا شلوغ شده بود. خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگلها و علی تیموری، نماینده سازمان محیط زیست به صورت حضوری در این میزگرد سخن می گفتند و احمد شوهانی نماینده ایلام به صورت تلفنی و محمدرضا مروارید استاندار ایلام که ساعت 14 نیز در شبکه یک از آتش سوزی جنگلها سخن می گفت با ارتباط تصویری از مرکز ایلام در این میزگرد حضور داشتند.

در ابتدای برنامه، کامران نجف زاده، رئیس سازمان جنگلها را مورد خطاب قرار داد و پرسید: آتش سوزی امروز در ایلام چند هکتار متعلق به زمین های تحت نظارت شما و چند هکتار در حوزه سازمان محیط زیست بود؟

خدا کرم جلالی از پاسخ طفره رفت: فرقی نمی کند چقدر متعلق به ما یا سازمان محیط زیست بوده!

آتش سوزی در منطقه کدام سازمان بود؟

نجف زاده پرسید: اگر فرق نمی کند چرا امروز خانم ابتکار (رئیس سازمان محیط زیست) روی این موضوع مانور کرده؟

علی تیموری، نماینده محیط زیست جواب داد: سازمان ما به لحاظ تنوع وظایفش درباره همه مسایل زیستی می تواند اظهار نظر کند. ولی 5 هکتار در استان ایلام، جزو مناطق 4 گانه محیط زیست است و به صورت مستقیم حفاظت از آنها بر عهده ماست. در استان ایلام بیش از 90 هکتار که زیر نظر سازمان جنگلها بوده، آتش گرفته و هم سازمان محیط زیست و هم سازمان جنگلها، از ظرفیت خود برای اطفا و خاموش کردن حریق استفاده می کنند.

جلالی رئیس سازمان جنگلها هم حرف او را اینطور تکمیل کرد: ما روی مجموعه جنگلها مسئولیت داریم. سازمان محیط زیست نیز در مقابل کل جنگلها و محیط زیست مسئولیت دارند. در گزارش ما آمده حدود 15 درصد اراضی آتش گرفته و آسیب دیده متعلق به ماست.

زمان جنگ هم این آتش سوزیها را نداشتیم

محمدرضا مروارید استاندار ایلام با ارتباط تصویری در برنامه حاضر شد و گفت: این بحث انتزاعی است. بهترین جنگلها در استان ایلام است و روی 5 هکتار و 10 هکتار بحث نیست. باید ببینیم چه کار باید کرد. با توجه به تغییر اقلیم و خشکسالی و ریزگردها، درختان بلوط مشکل یافته اند. آقای روحانی را از نزدیک بردیم مشکلات را دیدند و انتظار داریم یک کار اساسی مانند دریاچه ارومیه، کار شود و میلیاردی خرج شود. 5 هکتار تاثیری ندارد.

او در ادامه توضیح داد: من 4 سال مدیرکل منابع طبیعی بودم ولی آن زمان علی رغم اینکه جنگ بود، یک مورد آتش سوزی هم نداشتیم. درختان ضعیف شده اند و 20 درصد دچار خشکسالی هستیم. پوشش گیاهی خوبی در اسفندماه ایجاد شد و این باعث می شود با هر جرقه ای، عرصه جنگل آتش بگیرد. این نیاز به امکانات دارد و با توجه به 640 هزار هکتار جنگل در استان، باید یکی دو بالگرد آب پاش در استان موجود باشد. اگر مردم نبودند، این آتش امکان مهار نداشت. ولی در این دو سه روز، مردم آمدند و آتش را خاموش کردند.

کامران نجف زاده پرسید: شما ساعات اولیه آتش سوزی کجا بودید؟

مروارید که سخنان او را نمی شنید، به حرفهای خودش ادامه داد: در ساعات اولیه که دود بلند شد، تعدادی از نیروها رفتند، ولی نتوانستیم کاری بکنیم، بعد از مردم خواستیم بروند، البته فردا هلی کوپتر آمد و مردم را برد.

نجف زاده باز پرسید: شما ساعات اولیه سر صحنه بودید؟

مروارید نشنید و ارتباط تصویری دچار اختلال شد. مجری گفت: گویا صدای ما را شما ندارید و هر چه فریاد می زنیم نمی رسد.

بلافاصله، احمد شوهانی نماینده ایلام به صورت تلفنی روی خط برنامه آمد تا جواب بدهد ساعات اولیه حادثه در کجا بوده؟

شوهانی گفت: من ساعات اول منطقه بودم به دلیل موقعیت توپوگرافی خشنی که داشتیم، می شد فقط در یک منطقه باشیم.چون عبور و مرور خیلی سخت بود. با دست خالی دیدیم مردم کار می کنند و حتی ما یک بیل دستی نداشتیم در اختیار مردم بگذاریم.

چرا بالگرد پرواز نکرد؟

مجری پرسید: خانم ابتکار گفتند بالگرد بوده ولی باد شدید می وزید و نتوانست پرواز کند؟

شوهانی گفت: نخیر، خانم ابتکار در منطقه نبود. من درون آتش بودم. بالگرد حدود 3 ساعت آنجا بود و 3 پرواز کرد. بعد به بهانه باد، بالگرد به جای اینکه آب را به منطقه برساند، به کرمانشاه برگشت. این حرف را اصلا قبول نداریم.

نجف زاده پرسید: تصاویری داشتیم که مردم با دست خالی داشتند خاک می ریختند. چرا اینطور بود؟

شوهانی گفت: مردم می گفتند ما بیل می خواستیم نماینده سازمان محیط زیست می گفت باید کارت شناسایی و شماره ملی بدهید تا بیل بدهیم. اصلاارزش دارد برای یک بیل، اینطور با مردم برخورد کنیم؟

مجری پرسید: چرا حداقل امکانات را نداشتیم؟

رئیس سازمان جنگلها گفت: حدود 500 بیل در منطقه بود. حدود 3 هزار داوطلب آمده برای اطفال حریق که از نیروهای مردمی بود. تجهیزات لازم برای همه اینها نداشتیم.

مجری پرسید: چند نیروی تخصصی برای اطفای حریق داریم؟

جلالی گفت: در کل کشور 2500 نیروی یگان تخصصی حفاظت داریم و در ایلام 70 نفر هستند.

نجف زاده پرسید: این تعداد جواب می دهد؟

جلالی گفت: خیر، ما می گوییم کمبود است.

مجری از نماینده سازمان محیط زیست پرسید: شما نیروی متخصص چقدر دارید؟

تیموری گفت: ما در کل کشور 2500 نیروی محیط بان داریم و در ایلام نیز به همین ترتیب است. هلی کوپتر نداریم. کل اعتبار سازمان حفاظت از محیط زیست، 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای 19 استانی است که سابقه حریق دارند.

مجری پرسید: چند استان جنگل دارند و در معرض خطرند؟

تیموری گفت: از 5 سال گذشته تا سال 93، ما در 19 استان، سابقه حریق داشتیم. امسال برای اولین بار پس از 30 سال دستورالعمل منسجمی را دادیم که در 3 استان مانور اطفای حریق داشتیم. همین پنجشنبه هم مانور را در استان مازندران داشتیم. مانوری نیز اخیرا در لرستان داشتیم که نیروهای 5 استان همجوار هم بودند.

او گفت: آتش سوزی امروز در استان لرستان بیش از 70 هکتار بوده در خارج از حریم محیط زیست بوده و به دلیل مانور 3 هفته پیش، مردم آمادگی داشتند و به کمک آمدند.

کمبود تجهیزات در اطفای حریق

مروارید استاندار ایلام دوباره روی خط آمد تا جواب بدهد: خوب شد در آتش سوزی صدای شما به گوش مردم رسید. کی باید امکانات را تامین کند؟

مروارید گفت: دولت باید تامین کند. هر 10 هزار نفر، یک قرقبان داریم که خیلی کم است.

نجف زاده پرسید: مگر شما استاندار دولت نیستید؟

مروارید گفت: ما دولت را یکسال است تحویل گرفتیم و این موضوع از پایه خراب است. در زرین آباد که منطقه جنگلی است، یک محیط بان بود و امسال حقوق هم نداشتند به او بدهند و یکسال است حقوق نگرفته و بدون پول دارد محیطبانی می کند. به من گفت 10 ماه است کار می کنم بدون حقوق و بخشدار هم تایید کرد.

تیموری نماینده محیط زیست هم گفت: ما در ادارات کل محیط زیست، تعداد نیروهای ما بیش از 3 برابر مجوزهای استخدامی است.

مجری پرسید: آتش که به مجوز استخدام نگاه نمی کند؟

تیموری گفت: آن مسئله جدایی است.

مجری پرسید: چرا در روزهای تعطیل آتش سوزی بیشتر است؟

تیموری گفت: اطفای حریق را به محیط بانان آموزش داده ایم. البته با توجه به مناطق تحت پوشش ما و تعداد محیط بان، امکانات بسیار اندک است.

مجری پرسید: اوضاع سازمان جنگلها هم اینطور است؟

جلالی رئیس سازمان جنگلها جواب داد: وضعیت ما بهتر از محیط زیست نیست. 125 میلیون هکتار جنگل داریم و 2000 نیروی رسمی و 500 نیروی قراردادی. یعنی به ازای هر 66 هزار هکتار جنگل یک نفر محافظ داریم.

مجری پرسید: چقدر باید نیرو موجود باشد؟

رئیس سازمان جنگلها گفت: بنیه ضعیف است. ما به لحاظ امکانات و تشکیلات درباره داشتن نیرو و امکانات زمینی و هوایی اطفای حریق، موقعیت نداریم و با بچه ها با چنگ و دندان و به کمک مردم، جنگلها را حفظ می کنند.

هلال احمر بالگرد نمی دهد

مجری پرسید: چرا ما یک هلی کوپتر داشتیم که روز جمعه آمده؟

رئیس سازمان جنگلها گفت: این وسیله از ساعت 5 بعدازظهر دیروز آمده.

مجری پرسید: پس روز اول این هلی کوپتر کجا بوده؟

مروارید استاندار ایلام گفت: واقعیت این است که مسایل دیوانسالار دست و پا گیر است. هلی کوپتر متعلق به سازمان هلال احمر است. اینقدر التماس کردیم. گفتند باید قرارداد ببندید. گفتم بفرستید من پولش را می دهم. باید مردم را به کار گرفت. الان همه کوهنورهای استانها آمده اند کمک می کنند.

نجف زاده انتقاد کرد: ولی ظاهرا مدیریت بحران خوبی نداشتیم.

مروارید گفت: مدیریت مال وقتی است که امکانات باشد. با این ارقام و اعداد همین وضعیت است. باید برای جنگلها، اقدامی شود.

مجری پرسید: مگر هلال احمر زیر نظر دولت و شما نیست؟

استاندار ایلام گفت: هلال احمر می گوید من با بحران انسانی کار دارم و این وظیفه من نیست. با ارتش قرار بوده قراردادی بسته شود که به یمن این آتش سوزی امروز بسته شده.

مجری پرسید: چه کسی باید قرارداد می بست؟

مروارید پاسخ سیاستمدارانه ای: آقای جلالی (رئیس سازمان جنگلها) در خدمت شماییم!

جلالی هم گفت: ما دنبالش بودیم ناوگان هوایی در کشور را به خدمت بگیریم. آقای مهندس حجتی وزیر جهادکشاورزی هم گفتند در هیات دولت مطرح شده است. الان در هلال احمر ناوگان هلی کوپترها مجهز به تانکهای آب بر نیست. فقط در ستاد کل نیروهای مسلح، بالگردهای مسلح به این تانکها هستند و امروز بین ما و سازمان مدیریت بحران و سازمان نیروهای مسلح این قرارداد منعقد شد.

محیط زیست، خودرو ندارد چه برسد به تجهیزات هوشمند

شوهانی نماینده ایلام دوباره تلفنی روی خط آمد و به مجری اعتراض کرد: وقت را عادلانه تقسیم کنید. 3 نفر از دولت حرف می زنند. ایلام استانی مرزی است و 430 کیلومتر مرز داریم و آن طرف داعش است. هم گرفتار زلزله هستیم که نمونه اش "مورموری" است. الان هم بحران های زیست محیطی داریم. چرا دولت، یک بالگرد در استان مستقر نمی کند. ما می گوییم دولت، دولت یا سازمان هلال احمر است یا محیط زیست یا استانداری. ما در قانون بودجه، ردیف خرید بالگرد داریم. چرا یک فروند در استان ما مستقر نمی کند. هلال احمر گفتند ما آمادگی داریم بالگرد بدهیم مشروط به اینکه هزینه های نگهداری پرداخته شود. از محیط زیست و سازمان جنگلها انتظار داریم برای مواقع بحرانی این امکانات را فراهم کنند. بالگرد روز دوم آمد و خودم بودم.

مجری پرسید: در این 3 سال چند بار آتش سوزی شد؟

شوهانی گفت: ما هر سال آتش سوزی داشتیم. در یک روز، 8 نقطه در جنگل های استان آتش گرفت. امسال خیلی بحث آتش سوزی جدی بود. آنچه هست آقایان مسئولان می گویند بالگرد باید بیاید، خب کی باید این را در استان قرار دهد؟

مجری پرسید: چرا سیستم اطفای حریق هوشمند فعال نمی شود؟

تیموری گفت: ما از محل بند ش ماده 224 که مربوط به مدیریت بحران است، سهم سازمان ما 2 میلیارد و 500 میلیون تومان برای 19 استان بوده. ما از امکانات اولیه مانند خودرو، تجهیزات فردی محیط بانان برای اطفال حریق محرومیم. نمی توانیم اینها را تهیه کنیم چه برسد به سیستم اطفال حریق!

نجف زاده پرسید: چرا لابی و رایزنی در هنگام تصویب بودجه نداشتید؟

تیموری گفت: مجلس اینها را تصویب می کند. اعتبارات را باید مشخص کند. سهم سازمان جنگلها، مدیریت بحران، محیط زیست و اینها را مشخص کند. اعتبارات سازمان مدیریت بحران قابل تخصیص نیست.

جلالی رئیس سازمان جنگلها به این سئوال جواب داد: این درست است که قوانین ما درباره آتش زدن جنگلها متعلق به 50 سال پیش است؟

جلالی گفت: مجازات متخلفان منابع طبیعی مربوط به قبل از انقلاب است و بسیار نارساست. به همین خاطر، لایحه ای را سال گذشته تنظیم کردیم و توسط وزیر جهاد تقدیم دولت شد و در دست بررسی است.

در تعطیلات آتش بالا می گیرد

نجف زاده، این سئوال کلیدی را پرسید: چرا آتش سوزیها در روزهای تعطیل است؟

جلالی گفت: ما بررسی کردیم و دیدیم آتش سوزی ها 70 درصد در زاگرس بوده . به خاطر اینکه مردم می آیند بیرون. گردشگران و عوامل انسانی 90 درصد عامل آتش سوزیها را دارند. اگر آتش سوزیها عمدی است یا بی احتیاطی گردشگران بوده، حتی اشاره شد بارندگی های بهاره خوب بوده و تراکم علوفه بالاست و یک آتش سیگار فاجعه به وجود می آورد. اگر بتوانیم تشخیص بدهیم و سریع برسیم به سر آتش می شود بلافاصله کنترل کرد.

تیموری نماینده محیط زیست هم گفت: امروز تفاهم نامه منعقد شده و نقطه عطفی است و ستاد کل نیروهای مسلح از فردا به عنوان متولی شناسایی و پایش حضور دارند.

مجری از استاندار ایلام پرسید: وضعیت آتش چیست؟

مروارید گفت: بعدازظهر باز هم باد وزید و آتش بالا گرفت ولی با کمک مردم، آتش مهار شد ولی هنوز لکه ها و کنده هایی در جنگل دارد می سوزد که باید با هلی کوپتر آب ریخته شود و از فردا ارتش قرار است هلی کوپتر به ما بدهد.

نجف زاده پرسید: دلایل آتش سوزی امروز مشخص شده؟

مروارید گفت: همه چیز مهیای آتش است. پوشش خوب علوفه، درختان خشک و خشکسالی، همه اش عامل است. به نظرم باید دامداران را اجازه بدهند در مناطق قرق شده دام را چرا بدهند تا تراکم علوفه کم شود. بیشتر روستاها گاز دارند و از سوخت جنگل استفاده نمی کنند. امروز دفتر آقای رئیس جمهور با من تماس داشتند و درخواستهایی داشتیم. این نشان می دهد صدای ما شنیده شده.

مجری گفت: ام.پی.تری بفرمایید جمع بندی کنید چه اتفاقی افتاده و چرا قوانین متعلق به عهد عتیق است؟

شوهانی نماینده ایلام گفت: قبول دارم اگر مسئولان به خصوص منابع طبیعی احساس خلا قانونی می کنند، ما جبران می کنیم. ولی موضوعی که خانم ابتکار می گویند عامل انسانی است یا وقتی می گویند باید به ریزگردها عادت کنیم، ایشان توجه کنند تجربه نشان داده هر جا مردم را از طبیعت دور کردیم، مشکل ایجاد شده. آتش سوزی های اخیر استان ایلام، اصلا در مناطقی بوده که گردشگر نمی تواند برود. اصلا در آنجا گردشگر و عشایر و کشاورز نداشته ایم. هر جا عشایر و کشاورز و مردم بوده، آتش سوزی نداشتیم. پیامدهای اشتباه ناشی از فشارهای منابع طبیعی به مردم و کشاورزان و عشایر وارد می کنند، این می شود. قبول ندارم قوانین را سختگیرانه تر کنیم. بهتر است مردم را با طبیعت آشنا کنیم.

مروارید استاندار ایلام هم گفت: بحث این است که از مردم استفاده کنیم. مردم و سمن ها و روستاییان و عشایر را آگاه کنیم و اینها بهترین محافظند. باید امکانات را به آنها بدهیم. البته اگر مثلا امکانات باشد در دقایق اول آتش را می شود خاموش کرد.

نجف زاده باز هم پرسید: شما دقایق اول کجا بودید؟

مروارید هم خیال او را تخت کرد: من در شهر بودم و بعد به سر صحنه رفتم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha