یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی با استقبال از اقدام اخیر تامین اجتماعی، معتقد است برابر مقررات این سازمان کسر حق بیمه از بن کارگری هیچ گاه و به دستور هیچ مقامی نمی‌بایست متوقف می‌شد.

سلامت نیوز: یک کارشناس بیمه‌های اجتماعی با استقبال از اقدام اخیر تامین اجتماعی، معتقد است برابر مقررات این سازمان کسر حق بیمه از بن کارگری هیچ گاه و به دستور هیچ مقامی نمی‌بایست متوقف می‌شد.

«عباس اورنگ» در این باره به ایلنا گفت: برابر تبصره ماده 30 قانون تامین اجتماعی کارفرمایان باید بابت همه مزایای نقدی و غیر نقدی که به عنوان مزد به کارگر پرداخت می شود حق بیمه پرداخت کنند.

وی افزود: از آنجا که بن کارگری بخشی از مزد کارگران است که به دلیل ملاحضات اقتصادی بصورت جدا گانه محاسبه و به کارگران پرداخت می‌شود، کارفرمایان موظفند بابت آن به سازمان تامین اجتماعی حق بیمه پرداخت کنند.

اورنگ معتقد است براساس مقررات تامین اجتماعی مسئولان پیشین این سازمان نیز می بایست در صدد وصول حق بیمه از مزایای بن کارگری برمی‌آمدند. او در این باره افزود: در واقع این مسئله با نفع مستقیم بیمه‌شدگان شاغل و بازنشسته تامین اجتماعی در ارتباط است.

اورنگ در این رابطه گفت: بطور مشخص این کارگران بازنشسته و از کار افتاده هستند که تاکنون از اجرا نشدن این بخش از مقررات تامین اجتماعی زیان کرده اند زیرا اگر در زمان اشتغال آنها کارفرمایان بابت مزایای بن حق بیمه پرداخت کرده بودند اکنون مستمری آنها افزایش یافته بود.

وی افزود: سال گذشته که سازمان تامین اجتماعی برای نخستین بار تصمیم گرفت تا از این ظرفیت قانونی استفاده کند کارفرمایان از تمامی ابزارهای خود استفاده کردند و در نهایت با نامه وزیر صنایع توانستند از شورای عالی کار مصوبه لغو دریافت حق بیمه از مزایای بن کارگری را  دریافت کنند.

وی افزود: این اقدام در حالی بود که همان موقع طبق برآوردهای فنی سازمان تامین اجتماعی سهم کارفرما از پرداختی حق بن هر کارگر حدود 18 هزار تومان در ماه بود.

اورنگ با یادآوری اینکه مزایای بن کارگر مقدار ریالی ثابتی است که به همه کارگران در تمامی رده‌های شغلی پرداخت می شود گفت: سازمان تامین اجتماعی می بایست بسیار زودتر برای وصول حق بیمه از بن کارگری اقدام می ‌کرد.

این کارشناس تامین اجتماعی ادامه داد: البته پاسخ به دلیل عدم اجرای این بخش از مقررات تامین اجماعی وظیفه‌ای است که برعهده مدیران سابق سازمان تامین اجتماعی قرار دارد اما کسانی که به تامین اجتماعی انتقاد وارد می‌کنند باید بدانند که عدم اجرای مقررات ولو برای یک مدت طولانی برای آنها هیچ حق قانونی ایجاد نمی کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha