در قالب طرح جامع آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت، طی دو سال آینده 45 هزار مركز بهداشتی درمانی و بیمارستان‌ها به لحاظ شبكه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشكی و وزارتخانه‌ متصل می‌شود.

مهندس ابوالحسن مقبل، رییس مدیریت آمار و فن‌آ‌وری‌اطلاعات وزارت بهداشت در جمع خبرنگاران از راه اندازی پورتال وزارتخانه در یك ماه گذشته خبر داد و گفت: از دو هفته گذشته نیز ساختمان‌های ستادی وزارت بهداشت در تهران به لحاظ شبكه‌ای به یكدیگر متصل شدند و بدین ترتیب مبادله اطلاعات به راحتی امكان‌پذیر می‌شود.

وی، با بیان این كه هم اكنون فاز نخست (مطالعاتی) طرح جامع آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت به پایان رسیده است، افزود: موفقیت در اجرای این طرح مستلزم همكاری بیشتر سایر سازمان‌ها و ارگان‌ها از جمله مخابرات است تا از بوروكراسی اداری خارج شویم.

رییس مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت، از موانع موجود بر سر راه اجرای این طرح را مباحث زیرساختی و هزینه‌های فراوان مخابراتی آن برشمرد و با بیان این كه دولت، وزارت بهداشت را مكلف به تجهیز دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور به فیبر نوری كرده است، افزود: تاكنون 90 درصد این كار به انجام رسیده است.

مقبل با بیان این كه هزینه‌های مخابراتی این طرح برعهده دانشگاه‌هاست، گفت: با اجرای این طرح بستر مناسبی برای تبادل اطلاعات با صرف كمترین زمان فراهم می‌شود كه البته هم اكنون در حوزه آموزش پزشكی ثبت‌نام‌های اینترنتی جایگزین ثبت نام حضوری شده است.

رییس مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به فعالیت‌های خوب انجام شده در برخی از دانشگاه‌های علوم پزشكی كشور، افزود: متاسفانه دانشگاه‌ها از اقدامات یكدیگر بی اطلاعند كه این سبب موازی كاری و اتلاف منابع می‌شود؛ بنابراین مقرر شده اطلاعات دانشگاه‌ها به اشتراك گذارده شود.

مقبل، سیاستگذاری و تعریف استانداردها را از وظایف حوزه IT عنوان كرد و افزود: به علت تعدد نرم‌افزارها، خروجی ها به اشكال مختلفی دریافت می‌شود؛ از این رو با تجمیع اطلاعات روبرو هستیم.

مدیر آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت، با بیان این كه برخی از این نرم افزارها برای مدت مدیدی مورد استفاده قرار گرفته است، ادامه داد: با جایگزینی یكباره نرم افزار‌های جدید روند كاری مختل می‌شود، پس در مرحله‌ نخست سعی شده با تجمیع اطلاعات گزارش‌های مدیریتی تهیه شود.

وی، از زیرساخت‌های مناسب برای اجرای طرح جامع آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت را ایجاد زبانی مشترك برشمرد و افزود: با ایجاد نرم افزاری جامع می‌توان اطلاعات مورد نیاز را به صورت یكپارچه جمع آوری كرد وبه صورت online در اختیار مراكز بهداشتی درمانی بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها قرار داد.

مقبل، عصر كنونی را عصر ارتباطات و تكنولوژی دانست و یادآور شد: بسیاری از امور جاری كشور با بهره‌گیری از فن‌اوری اطلاعات تسهیل می شود و در نتیجه مردم از فواید آن بهره مند می‌شوند.

به گزارش ایسنا، رییس مدیریت آمار و فن‌آوری اطلاعات وزارت بهداشت، در پایان یادآور شد: با اجرای این طرح و راه اندازی شبكه دیگر نیازی به انتقال اطلاعات از طریق دیسكت و CD نیست. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha