آخرین آماری که در مورد میزان و نوع مصرف مواد مخدر در کشور وجود دارد مربوط به سال 90 است و از آن زمان تاکنون هیچ مطالعه دقیق و درستی در مورد آمار افراد معتاد، نوع مواد مصرفی، ‌انگیزه مصرف، سن و... انجام نشده است؛ به همین منظور سازمان بهزیستی کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در طرح پیمایش ملی «شیوع مصرف مواد مخدر در خانوار» به جمع‌آوری اطلاعات مصرف مواد مخدر به صورت آمار نمونه‌گیری، اقدام کرده‌اند و براساس این طرح، به‌صورت خانه به خانه اطلاعات افراد بین 15 تا 65 سال در مورد مصرف انواع مواد مخدر از سیگار و قلیان گرفته تا تریاک و... را مورد بررسی قرار می‌دهند.

سلامت نیوز:آخرین آماری که در مورد میزان و نوع مصرف مواد مخدر در کشور وجود دارد مربوط به سال 90 است و از آن زمان تاکنون هیچ مطالعه دقیق و درستی در مورد آمار افراد معتاد، نوع مواد مصرفی، ‌انگیزه مصرف، سن و... انجام نشده است؛ به همین منظور سازمان بهزیستی کشور و ستاد مبارزه با مواد مخدر در طرح پیمایش ملی «شیوع مصرف مواد مخدر در خانوار» به جمع‌آوری اطلاعات مصرف مواد مخدر به صورت آمار نمونه‌گیری، اقدام کرده‌اند و براساس این طرح، به‌صورت خانه به خانه اطلاعات افراد بین 15 تا 65 سال در مورد مصرف انواع مواد مخدر از سیگار و قلیان گرفته تا تریاک و... را مورد بررسی قرار می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان ،حمید صرامی، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر عنوان کرده بود اعتیاد سالانه میلیاردها تومان به کشور آسیب می‌رساند و برای تخمین نرخ شیوع مصرف مواد، تعیین الگوی مصرف مواد و همچنین شناخت ویژگی‌های اجتماعی و اقتصادی در ابعاد مختلف، طرح پیمایش ملی «شیوع مصرف مواد مخدر در خانوار» اجرا می‌شود و روی حدود 60 هزار نفر انجام خواهد شد و هیچ‌گونه نام و مشخصاتی از افراد در این طرح ثبت نمی‌شود و تنها در مورد زمان مصرف، میانگین سن افراد، جنسی که مصرف می‌کنند، ‌انگیزه مصرف‌شان، نوع مواد، وضعیتشان و... سوال می‌شود.


 از قلیان تا تریاک
در طرح پیمایش ملی «شیوع مصرف مواد مخدر در خانوار» به بررسی چند موادی که در گذشته هم وجود داشته است نپرداخته‌ایم و از قلیان تا تریاک و حشیش مورد بررسی قرار گرفته است. محسن روشن‌پژوه، معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور با بیان این موضوع در مورد جزئیات پیمایش ملی «شیوع مصرف مواد مخدر در خانوار» به فرهیختگان می‌گوید: «این طرح از اول اسفند آغاز شده است و در کل کشور، شهرها و روستا اجرا خواهد شد و به بررسی آمار مصرف‌کنندگان قلیان، سیگار، قرص، الکل، مواد مخدر‌، مواد محرک‌، روانگردان‌ها و... می‌پردازد و به صورت خانه به خانه اقدام به جمع‌آوری آمار می‌کنند.»


او در مورد اینکه آیا خانواده‌ها با توجه به اینکه بحث اعتیاد در میان است، با این طرح همکاری می‌کنند و به راحتی به پرسش‌ها پاسخ می‌دهند، می‌افزاید: «البته این طرح به صورت نمونه‌گیری انجام می‌شود و تیم‌های تخصصی به قسمت‌هایی از شهر می‌روند و پرسشنامه‌های بدون اسم به خانواده داده می‌شود تا بتوانیم آمار دقیقی از میزان مصرف مواد مختلف در کشور به دست بیاوریم و خوشبختانه تا این لحظه مردم همکاری خوبی انجام داده‌اند و استقبال‌ها از طرح بسیار خوب بوده است.»


روشن‌پژوه تاکید می‌کند: «پیمایش ملی «شیوع مصرف مواد مخدر در خانوار» برای به‌دست آوردن آمار دقیق از میزان مصرف مواد مخدر بین سنین 15 تا 65 سال است و این آمار برای اهداف پژوهشی و برنامه‌ریزی‌ها، جمع‌آوری می‌شود و اینکه اگر بتوانیم آمار دقیقی در مورد اعتیاد در کشورمان به دست آوریم می‌توانیم اقدامات پیشگیرانه دقیق‌تر و جامع‌تری انجام دهیم.»


او عنوان می‌کند: «در این طرح یک نوع مواد مخدر مد نظر ما نیست و به اعتیاد به‌عنوان یک معضل کلی نگاه کرده‌ایم و اعتیاد را از تمام جنبه‌هایش مورد بررسی قرار خواهیم داد تا آماری که به دست می‌آید کلیات این موضوع را بررسی کرده باشد نه اینکه تنها درمورد یک موضوع خاص باشد.»
روشن‌پژوه در مورد اهداف دیگر پیمایش ملی «شیوع مصرف مواد مخدر در خانوار» تصریح می‌کند: «هدف اصلی این طرح شناخت عواملی است که خطر و دلیل بروز اعتیاد در کشور بوده است و کارشناسان ما در این طرح حتما به مردم در مورد مواد مخدر اطلاعاتی را خواهند داد که در مورد هر نوع مواد اطلاعاتی داشته باشند، زیرا وقتی خانواده‌ها مواد مخدر را بشناسند می‌توانند خیلی زودتر جلوی آن را بگیرند.»
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha