تابستان گرم است، مگر انتظار دیگری دارید؟ به جای این همه غرزدن و گلایه از تابستان‌، عزم‌تان را جزم کرده و به مقابله با فصل گرم سال بروید.

توصیه‌های طب سنتی برای جلوگیری از گرمازدگی

سلامت نیوز:تابستان گرم است، مگر انتظار دیگری دارید؟ به جای این همه غرزدن و گلایه از تابستان‌، عزم‌تان را جزم کرده و به مقابله با فصل گرم سال بروید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین ،درست است كه هنوز تابستان نرسیده اما گرمای هوا و آفتاب سوزان خیلی‌ها را كلافه كرده. خب، بهترین راه برای خنك شدن در این روزهای داغ چیست؟ چه باید كرد؟ چطور سلامتی‌مان را در مقابل گرمازدگی حفظ كنیم؟ چه تغییراتی در سبك زندگی‌مان ایجاد كنیم؟ اینها شاید از مهم‌ترین سؤال‌هایی باشد كه این روزها لابه‌لای حرف‌های روزمره‌مان مطرح می‌كنیم و از همدیگر جواب می‌خواهیم. به‌نظر می‌رسد باید سراغ سبك زندگی مخصوص این روزها برویم تا كمتر دچار دردسر شویم.

    چطور گرمازده نشویم؟

از بزرگ‌ترین مشكلات فصل گرم سال، كم شدن آب بدن و گرمازدگی است. برای جلوگیری از ابتلا به این مشكلات، بهتر است كه ساعت‌های زیر آفتاب‌ماندن خودتان را محدود كنید. اگر هم در اوج گرما مجبور شدید به سفرهای درون‌شهری بروید، بهتر است آب همراه خودتان ببرید. اگر قصد ورزش كردن هم داشتید، بهتر است كه قبل، حین و بعد از این كار آب مصرف كنید. اگر دچار گرمازدگی در تابستان شدید، بهتر است كه سریعا نسبت به رفع آن اقدام كنید مثلا یك دوش آب سرد برایتان خوب خواهد بود. استفاده از بسته‌های یخ هم پیشنهاد می‌شود تا با قرار دادن آنها روی بدن‌تان، دمای بدن را سریعا پایین بیاورید.

    زمانی برای رشد ویروس‌ها

فصل گرم سال، فرصت مناسبی برای رشد و نمو ویروس‌ها و باكتری‌های موجود در مواد غذایی است. در تابستان، مواد غذایی و میوه‌ها و سبزی‌ها زودتر فاسد می‌شوند. آب و غذای آلوده و مسموم، جزو آفت‌های تابستان هستند كه باید در مقابله با آنها دقت بسیاری كرد. جدا aاز این بحث، یادتان هم باشد كه درست است كنترل دمای بدن در این فصل مهم است اما در كنار این نكته نباید از یاد برد كه مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای بسیار سرد كار چندان جالبی نیست. در این صورت، بدن ناچار است كه فعالیت زیادی كند تا بتواند این دما را با آن گرمای سابق میزان كند و همین فعالیت زیاد، به اعضای فیزیكی فشار می‌آورد.

    دردهای عضلانی در گرما

ازجمله بدی‌های فصل گرم سال ، اسپاسم‌ها و دردهای عضلانی است كه بیشتر در نواحی شكم، بازوها و پاها بروز می‌كند. اگر دچار چنین مشكلاتی شدید، سفارش می‌كنیم كه به یك جای خنك رفته و آنجا استراحت كنید، آبمیوه تازه میل كرده و نوشیدنی‌هایی مصرف كنید كه املاح معدنی داشته باشند. در ضمن، اگر دچار اسپاسم‌های عضلانی شدید، بدانید كه بیشتر این اسپاسم‌ها نتیجه فعالیت‌های شدید بدنی هستند. بهتر است كه از ادامه چنین فعالیت‌هایی خودداری كنید. راستی نوشیدنی‌های خانگی مثل شربت آب‌لیمو، شربت خاكشیر و... را فراموش نكنید، افاقه می‌كند.

    با شوره‌های سر چه كنیم؟

امان از دست شوره سر كه در فصل گرم، خیلی‌ها را درگیر خودش می‌كند. گرما و عرق كردن زیاد بدن باعث می‌شود كه مشكل شوره سر در تابستان‌ها بیشتر خودش را نشان بدهد. بی‌زحمت شوره سر را جدی بگیرید چرا كه ممكن است موجب ریختن موهای شما هم بشود. برای رفع این مشكل از نوشیدنی‌های خنك و آبكی دریغ نورزید. ماست و آب هندوانه و میوه‌های آبكی و تازه مثل توت زیاد بخورید. در ضمن، مصرف میوه‌ها و سبزی‌ها و شیر و غلات را هم به عادت‌های غذایی‌تان اضافه كنید تا كار از محكم‌كاری عیب نكند.

    شهروند الكترونیك شوید

اگر تا به حال یك شهروند الكترونیك نبوده‌اید و عادت داشته‌اید برای هر كار كوچك مثل پرداخت قبض، حضوری به مراكز مختلف بروید، این روزهای گرم فرصت خوبی است كه این عادت را ترك كنید چون احتمالا گرمای هوا آنقدر آزاردهنده است كه مانع خروج شما از خانه برای انجام این كارهای پیش‌پا افتاده می‌شود. این روزها بسیاری از خدمات از طریق اینترنت می‌تواند در اختیار شما قرار گیرد. شما علاوه بر انجام كارهای بانكی، با اینترنت هم می‌توانید خریدهایتان را انجام دهید و هم زحمت یك سفر شهری در این گرمای هوا به‌خود ندهید. اگر مجبور شدید از خانه خارج شوید در مسیری حركت كنید كه سایه باشد.

    چطور لباس بپوشیم؟

در فصل گرم لباس پوشیدن هم خیلی اهمیت دارد. سراغ جنس‌های خنكی بروید كه بتوانند همراه خوبی برای این روزهای داغ باشند. یادتان باشد هرچقدر از تعداد چین و شكن و لایه و پرپری‌های لباس كم شود به همان اندازه به خنكی لباس اضافه می‌شود. رنگ لباس هم تأثیر مستقیم در میزان خنكی لباس دارد. یك اصل مهم دیگر می‌گوید كه هر چقدر درصد الیاف طبیعی در لباس بیشتر باشد خنك‌تر است. البته در عوض سنگین‌تر هم هست و زودتر هم چروك می‌شود. الیاف مصنوعی، سبك‌تر و براق‌تر هستند ولی عرق را جذب نمی‌كنند و هوا را به راحتی عبور نمی‌دهند. بهترین جنس پارچه برای پیراهن، تترون و برای شلوار، كتان است.

    توصیه‌های كاربردی دیگر

بستن پنجره در روزهای گرم تابستان و باز كردن آن هنگام شب كه هوا خنك‌تر است توصیه می‌شود. برای كاهش دمای بدن باید در تابستان هر روز استحمام كنید اما در این فصل نباید برای دوش‌گرفتن از آب خیلی سرد استفاده كرد چراكه این اقدام برای سلامتی انسان بسیار مضر است. استفاده از آفتاب‌گیر برای خودروهایی كه برای مدت زمان طولانی در مكانی پارك شده‌اند لازم است. زمانی كه وارد خودرو می‌شوید ابتدا برای مدتی در خودرو را باز نگه دارید سپس شیشه‌های اتومبیل را پایین بكشید و شروع به حركت كنید. درجه حرارت منزل هم در روزهای گرم باتوجه به ایجاد تعادل با محیط بیرون باید بین 24تا 26درجه سانتی‌گراد باشد.

    توصیه‌های سنتی برای جلوگیری از گرمازدگی

هوای داغ تابستان بسیاری از مردم را دچار گرمازدگی می‌كند و متخصصان طب سنتی معتقدند كه مصرف برخی نوشیدنی‌های سنتی برای رهایی از گرمازدگی این روزها بسیار مفید است.

توصیه ابوعلی سینا: به گفته شیخ‌الرئیس، دوغ ترش برای گرمازدگی مناسب است. فرد آفتاب‌زده‌شده بهتر است در سایه بنشیند و پای خود را در آب سرد بشوید و اگر تشنه بود اندك‌اندك از ظرفی با دهانه باریك آب بنوشد. علاوه بر این خوراكش هم باید از غذاهای زود هضم باشد. ابوعلی سینا در این‌باره توصیه كرده است: مالیدن روغن بنفشه روی پیشانی، برای جلوگیری از گرمازدگی و سردردهای صفراوی مفید است. فرد بعد از سفر، حمام آب سرد بگیرد تا از آسیب سفر به دور باشد و سرحال ‌آید. البته نباید در این كار عجله كند و باید به‌تدریج آب‌تنی كند. فرد مسافر، سر و سینه خود را از تابش مستقیم نور خورشید بپوشاند و در راه قاووت جو و عصاره میوه تناول كند و قدری برای حركت صبر كرده و سپس به راه بیفتد.

توصیه زكریای رازی: زكریای رازی گفته است: نوشیدن شربت سكنجبین منافع بسیار دارد. یكی از منافع سكنجبین آن است كه چون آن را با یخ خنك كرده و بنوشند، صفرا را می‌برد و از التهاب حرارت معده می‌كاهد و آنچه بلغم در معده و روده‌ها باشد، خارج می‌كند. اگر سكنجبین را با ریشه و تخم كاسنی مخلوط كرده و كمی گلاب به آن اضافه كنند، نوشابه‌ای پر سود و شگفت‌آور می‌شود، به‌خصوص برای كسانی كه جگر و معده‌ای گرم داشته یا دچار گرفتگی معده شده‌اند و نیز برای كسانی كه مبتلا به نفخ هستند منافع زیاد دارد اما برای مبتلایان به زخم معده و روده مضر است. از آنجا كه فرد گرمازده میل زیادی به خوردن آب سرد دارد، باید به‌تدریج و آهسته مایعات را بنوشد تا معده وی دچار تحریك و درد نشود.

    میوه‌ها را دودستی بچسب

یكی از بهترین گزینه‌ها در گرما مصرف میوه‌ها و سبزی‌هایی است كه بدن را خنك نگه می‌دارند. غالبا بیشتر میوه‌ها و سبزی‌ها را به‌صورت خنك مصرف می‌كنند. معمولا نیز این میوه‌ها و سبزیجات، آب فراوانی داشته و به خنكی بدن كمك بسیاری می‌كنند. میوه‌هایی چون انگور، سیب، گلابی، هلو، گیلاس، شلیل و... را داخل یخچال گذاشته و خنك بخورید.

به هر حال اگر فكر كردید كه داشتن رژیم غذایی فقط مخصوص كسانی است كه دوست دارند چاق یا لاغر شوند سخت در اشتباهید. این روزهای داغ، داشتن یك رژیم غذایی مناسب برای همه لازم و حتی بسیار ضروری است چون در غیراین صورت، گرمای هوا خیلی زود شما را به زانو در می‌آورد. یك توصیه عمومی‌كه احتمالا شنیده‌اید این است كه در روزهای گرم، بیشتر از روزهای دیگر آب بنوشید. هنگامی كه مجبور هستید ساعاتی را بیرون از خانه سپری كنید، شیشه آبی به همراه ببرید و مرتب آب بنوشید. خوردن میوه و سبزی را حتما به برنامه غذایی روزانه‌تان اضافه كنید. اغلب میوه‌ها و سبزی‌ها حاوی كمی نمك و آب فراوان هستند كه برای جلوگیری از گرمازدگی مناسب خواهند بود. اگر می‌خواهید برای رفع تشنگی آبمیوه بنوشید، سعی كنید كمتر سراغ آبمیوه‌های صنعتی بروید چون باعث می‌شوند بعد از مدت كوتاهی گرفتار چاقی شوید. به هیچ وجه قهوه، نسكافه و نوشابه مصرف نكنید زیرا كافئین موجود در این نوشیدنی‌ها باعث كاهش مایعات بدن می‌شود و میزان تعریق را بالا می‌برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha