دانشمندان موفق به شناسایی دو ماده جدید شده‌اند كه به كمك آنها می‌توانند سرطان را مختل كنند.

دانشمندان علوم پزشكی در آمریكا به تازگی دو تركیب شیمیایی جدید را شناسایی كرده‌اند كه این دو تركیب احتمالا می‌توانند رشد بسیاری از انواع سرطانها و هم چنین بیماریهای تحلیل برنده را مختل كرده و جلوی پیشرفت آنها را بگیرند.

پژوهشگران مركز پزشكی دانشگاه جنوب غرب تگزاس این دو ماده جدید را شناسایی كرده‌اند. آنها در بررسی‌های خود تاریخچه شیمیایی 200 هزار تركیب را مورد معاینه و ارزیابی قرار دادند تا موادی را پیدا كنند كه بتوان از آنها برای مطالعه و احتمالا تغییر و دستكاری مسیرهای سلولی استفاده كرد.

لانرس لوم استادیار و محقق اصلی این پژوهش تصریح كرد: شناسایی این مواد شیمیایی و اهداف آنها در یك مسیر سلولی نشان دهنده گامی مهم در راستای تولید مواد درمانگر است. برای این مطالعات محققان از سلولهای كشت شده موشها در آزمایشگاه استفاده كردند. آنها واكنش‌های بیوشیمی را در درون سلولهای بررسی نمودند.

به گزارش ایسنا، گفتنی است كه این سلولها توسط گروهی از پروتئین‌ها موسوم به wnt كنترل می‌شوند كه نقش آنها كمك به كنترل رشد جنینی در بسیاری از حیوانات و نیز در انسانها است. اختلال در تنظیم واكنش‌های سلولی به پروتئین‌های wnt با طیف وسیعی از بیماریها از جمله سرطان، آلزایمر، بیماری قلب و دیابت نوع دوم در ارتباط است.

از تحقیقات بیشتر محققان 9 تركیب را شناسایی كرده‌اند كه سیستم‌های كنترل شده wnt را غیر فعال می‌كنند. اما دو نمونه از این مواد به لحاظ پیشگیری از رشد بیماریها بسیار موثرتر هستند.

نتایج این پژوهش در مجله «نیچر كمیكال بیولوژی» منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha