یکشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۸
کد خبر: 150594

سرطان واژه ترسناکی است که همه افراد سعی می‌کنند زیاد در مورد آن صحبت نکنند؛ اما گاهی نیاز است که برای اطمینان از سلامتی خود کاری کنید و زمان را از دست ندهید. در اینجا قصد داریم نکاتی ساده اما کلیدی در مورد تشخیص سرطان پوست به شما ارائه کنیم.

سلامت نیوز: سرطان واژه ترسناکی است که همه افراد سعی می‌کنند زیاد در مورد آن صحبت نکنند؛ اما گاهی نیاز است که برای اطمینان از سلامتی خود کاری کنید و زمان را از دست ندهید. در اینجا قصد داریم نکاتی ساده اما کلیدی در مورد تشخیص سرطان پوست به شما ارائه کنیم.

به گزارش سلامت نیوز،سایت نیکو نوشت: مدت‌ها بود که لکه تیره رنگی روی پوست صورتم ظاهر شده بود و من همیشه به آن بی‌اعتنا بودم؛ اما پس از مدتی شوهرم اصرار کرد که آن را به دکتر پوست نشان دهیم. با کمال تعجب دکتر نیز آن را مشکوک دانست و برای من نمونه‌برداری تجویز کرد. خوشبختانه مشخص شد که چیز مهمی نیست. اما برای من زنگ هشداری بود که این مسئله را سال‌ها نادیده گرفته بودم. چه اتفاقی ممکن بود بیفتد اگر شک دکتر درست از آب در می‌آمد؟!

پزشک من حق داشت که نگران شود. سالیانه 76 هزار نفر به سرطان پوست مبتلا می‌شوند و هر ساعت یک نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دهد. بدتر از همه اینکه جوانان زیر 30 سال بیش‌ازپیش به سرطان پوست دچار می‌شوند.

به یاد داشته باشید اگرچه استفاده از ضد آفتاب می‌تواند از ابتلا به سرطان پوست جلوگیری کند، اما قادر نخواهد بود آن را درمان کند. بنابراین بهتر است بدانیم چگونه می‌توان سرطان پوست (ملانوم) یا خال‌های سرطانی را در مراحل اولیه تشخیص داد. هرچه زودتر این بیماری تشخیص داده شود، درمان آن نیز آسان‌تر خواهد بود. در زیر مهم‌ترین خصوصیات این بیماری را با هم مرور می‌کنیم:

    ظاهری نامتقارن

لکه‌ای که کاملاً گرد و متقارن است جای نگرانی نخواهد داشت. در واقع اگر خال یا لک  را از بالا تا پایین با خطی به دو نیم کنید، باید هر دو نیمه با هم متقارن باشند. خال‌هایی که متقارن نیستند و ابعاد منظمی ندارند را باید مورد بررسی قرار داد.

    خط مرزی

خال‌های غیر سرطانی دارای خطوطی صاف هستند و مرز دارند. اما ملانوم ها کنگره‌ای بوده و مرزهایی نامنظم دارند.

    رنگ

خال‌های سرطانی بیش از یک رنگ دارند: سیاه، خاکستری و صورتی. حتی ممکن است بدون رنگ‌دانه بوده و تنها شبیه یک جوش قرمزرنگ باشند.

    ابعاد

هر نوع خال یا لکه‌ای که ابعادی بزرگ‌تر از 6 میلی‌متر داشته باشد را بهتر است مورد بررسی قرار داد.

    آزمایش

اگر خالی شروع به خارش، سوزش و بزرگ شدن کرد یا تغییر رنگ داد بلافاصله آن را مورد بررسی قرار دهید. خال‌ها به‌طورمعمول نباید تغییر کنند و باید ثابت باقی بمانند. شما خود باید تشخیص بدهید که چه وضعیتی برای پوست شما طبیعی است و به‌محض اینکه چیز جدیدی بروز کرد آن را به پزشک اطلاع دهید.

پزشکان توصیه می‌کنند که خانم‌هایی که در دوره 20 و 30 سالگی قرار دارند هرماه پوست خود را چک بکنند و این موارد را در نظر بگیرند. به خاطر داشته باشید که نیازی نیست که هر 5 علامت را همزمان مشاهده کنید؛ هر یک از این علامت‌ها خود به تنهایی می‌تواند هشداردهنده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha