به گفته یك متخصص مغز واعصاب، تنش‌ها و اضطراب‌ها در بروز اختلالات خواب موثر است.

كودكان از بازی‌های هیجانی قبل از خواب بپرهیزند

دكترمریم نوروزیان متخصص مغز و اعصاب در گفت‌وگو باایسنا، اختلالات خواب را بر دو دسته دانست و در ادامه توضیح داد: یك دسته از اختلالات خواب در اثر بیمار‌هایی نظیر درد مفاصل، سردرد، تب و یا عادت به داروهای خواب آور بروز می‌كند. همچنین افراد مبتلا به دیابت به علت گزگزهای شبانه پا به اختلال خواب دچار می‌شوند. دسته دیگری از اختلالات خواب، ناشی از وجود بیماری خواب است.

دانشیاردانشگاه علوم پزشكی تهران درخصوص شایع ترین علت بروزاختلال خواب در افراد گفت: سندرم پای بی‌قرار از شایع ترین علل بروز اختلال خواب در افراد است كه بیمار در تشخیص آن به عنوان یك بیماری با مشكل روبروست و معمولا در ابتدای به خواب رفتن فرد، احساس ناخوشایندی در ساق و ران پا و در موارد شدیدتر نیز در اندام فوقانی دارد.

وی درادامه افزود: احساس خزش یا قلقلك در بعضی بیماران كه باعث تكان دادن دایم و یا فشار به پاها می شود از دیگر عوامل بیماری سندرم پای بی قراراست.

وی با اشاره به ارثی بودن این بیماری، اظهار داشت: در عین حال تنش و اضطراب كه باعث افزایش كم خونی، فقر آهن، كمبود ویتامین ب و اسید فولیك، بالا بودن اوره خون می‌شود از دیگر علل این بیماری است.

نوروزیان در خصوص ارتباط اختلال خواب و بیماریهای ریوی توضیح داد: در افراد مسن به علت عدم اكسیژن‌رسانی كافی به مغز دچار اشكالات خون رسانی ‌شده و فرد ناگهانی از خواب بیدار می‌شود، ضمن اینكه باید در درمان علل خرخر خواب (آپنه‌های خواب) به این مساله نیز دقت كرد.

این متخصص مغز و اعصاب درخصوص تاثیر بیماری‌های روحی دراختلال خواب تصریح كرد: افراد مبتلا به اضطراب دائما در خواب فكرهای نگران كننده دارند و یا افراد مبتلا به افسردگی صبح زود از خواب بیدار می‌شوند، پس باید علل این اختلالات تشخیص داده و نباید خیلی سریع اقدام به استفاده از داروها كرد.

وی راه رفتن در خواب را پدیده‌ای بیمارگونه دانست وادامه داد:حال آن‌كه صبحت كردن در خواب موردی ندارد.

دكتر نوروزیان توصیه كرد : خوردن غذای سبك ، داشتن آرامش، دوش گرفتن، خوردن یك لیوان شیرگرم قبل از خواب، حل تنش ها و اضطراب‌های شبانه روزی،‌ یادداشت كارهای فردا، خوابیدن در بستر همیشگی خود، منظم كردن برنامه‌های فكری همه در ایجاد یك خواب آسوده موثر است.

وی ادامه داد: همچنین كودكان مبتلا به اختلال خواب نباید قبل از خوابیدن بازی‌های هیجانی انجام دهند. بنابراین به محض اینكه فرد به خواب نمی‌رود باید از تخت بلند شده و به كار دیگری مشغول شود تا زمانی كه دوباره به خواب رود. همچنین نباید به غیر از یك خواب كوتاه بعد از ظهر‌در طول روز خوابید.

نوروزیان با بیان اینكه حتما باید داروهای مصرفی خود را با پزشك در میان گذاشت، خاطرنشان كرد: مصرف بعضی داروها قبل از خواب با بی قراری درحین خواب همراه است.

این متخصص مغز و اعصاب درپایان درخصوص عوارض مصرف بنزودیازپین ،گفت: مصرف این داروها باید با مشورت پزشك صورت گیرد زیرا مصرف دوز بالای آن اعتیاد آور و از مهمترین عوارض آن اختلال حافظه، اختلال تعادل در سالمندان یا حتی تشنج است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha