معاون درمان وزارت بهداشت گفت:از محل اعتبارات طرح تحول نظام سلامت بخشی را برای به کار گیری نیرو اختصاص دادیم تا مشکل کمبود نیرو در بخش درمان برطرف شود.

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت گفت:از محل اعتبارات طرح تحول نظام سلامت بخشی را برای به کار گیری نیرو اختصاص دادیم تا مشکل کمبود نیرو در بخش درمان برطرف شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد آقا جانی در روز نخست اجلاس مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی کشور و سایر مراکز که صبح امروز در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد با بیان مطلب فوق افزود: شرکتی متمرکز، باتعهد و التزام به پرداخت کامل و به موقع و بدون کسورات وابسته به وزارت بهداشت راه اندازی شد تا با توجه به مخالفت های سازمان برنامه ریزی برای استخدام دولتی، از این طریق کمبود نیروی وزارت بهداشت را تأمین کند.

وی گفت: وزارت بهداشت تمام تلاش خود را برای تبدیل وضعیت نیروهای انسانی به کار می بندد زیرا تأمین حقوق حدود ۱۰۰ هزار نفر بر دوش بیمارستان ها و از محل درآمد بیمارستانی است در حالی که در دولت های گذشته در این زمینه اقدامات مناسبی انجام نگرفته و باعث بروز مشکلاتی شده است.

آقاجانی با بیان اینکه اعتقاد دارم رابطه محکم تری باید بین نیروهای فنی با بیمارستان ها برقرار شود افزود: در مقایسه با نیروهای غیر فنی بیمارستان ها باید تلاش خود را کنیم تا رابطه استخدامی پایدارتری بین نیروهای فنی و به ویژه پرستاران با بیمارستان ها ایجاد شود.

معاون درمان تأکید کرد: یکی از اقدامات خوبی که سال گذشته انجام شد، ایجاد پاویون پرستاری بود،  به صورتی که شاهد بودیم در گذشته پرستاران برای استراحت، غذا خوردن و حتی تماس های تلفنی خود دچار مشکل بودند و محلی که در آن پرستاران بتوانند با راحتی و آسایش در آن استراحت کنند وجود نداشت.

وی ادامه داد: در راستای  اجرای طرح  ایجاد پاویون پرستان اعتباری را برای تمام بخش ها در نظر گرفته ایم و در مجموع به ۱۲ هزار و ۶۰۰ بخش در قالب ۵۶۶ بیمارستان اعتباراتی پرداخت شده تا حداقل امکانات را برای این زحمت کشان فراهم کنند.

  آقاجانی افزود: اعتبارات طرح پاویون را هدفدار و نشان دار اختصاص داده ایم و در آن حتی شرح امکاناتی که باید به کار گرفته شود را نیز  ارائه کرده ایم که از مدیران پرستاری درخواست دارم تا در این زمینه پیگیری های لازم را انجام دهند.

معاون درمان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه بهبود وضعیت نظام پرداخت یک کار دامنه دار است و  از مهر ماه سال گذشته روند بررسی آن آغاز شده، افزود: از مهر ماه تا بهمن ماه سال گذشته برای بررسی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد بیش از ۱۰۰ جلسه با کمک  صاحب نظران و دانشگاه ها در وزارت بهداشت انجام شد.

وی تصریح کرد: پس از ۴ ماه مطالعه و برنامه ریزی، سرانجام طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در بهمن ماه سال گذشته توسط وزیر محترم به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد و مقرر شد پس از ۹ ماه از اجرای آن، کمبود ها و نقص ها اصلاح و بازنگری شوند.

 آقاجانی خاطر نشان کرد: به منظور اینکه سرعت پرداخت ها کند نشود وزیر محترم دستور دادند تا پرداخت علی الحساب صورت گیرد که در قالب آن حقوق پرستاران ۱.۷ برابر و حقوق پزشک ها ۱.۴ برابر افزایش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه برای اجرای طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد تا کنون ۴۰۰ بیمارستان اعلام امادگی کرده اند افزود: از طریق سازمان بیمه سلامت اعتبارات را تزریق می کنیم و تا هفته آینده نیز حدود ۳۰۰ بیمارستانی که ۸۰ درصد تخت های کشور را تأمین می کنند این طرح را اجرا می کنند.

معاون درمان همچنین با ابراز خرسندی از وضعیت نظام ثبت اطلاعات در بیمارستان های کشور بیان داشت: برای نخستین بار است که ما می دانیم چه تعداد پرستار داریم و بنده در فروردین ماه که سامانه قاصدک راه اندازی شده بود مشاهده کردم که ساعت ۴ صبح، ۴ هزار کاربر در حال ورود اطلاعات بودند که باید از این اقدام بزرگ و ملی تمجید کرد.

وی گفت: از دید ما هیچ تفاوتی بین پرستاران و رابطه استخدامی آنها وجود ندارد چرا که همه پرستاران با مدرک دانشگاهی به ارائه خدمات مشابهی می پردازند و باید سهم آنها پرداخت شود.

معاون درمان اظهار کرد: نمی توان سختی کار یک نیروی پرستاری را در بخش اورژانس یا آی سی یو را با یک بخش دیگر که کار سبک تری دارند، مقایسه کرد؛ اما باید تلاش کنیم تا انگیزه های لازم را برای فعالیت افراد در این بخش ها ایجاد کنیم.

وی افزود: باید بین حجم کارها تفاوت وجود داشته باشد و طبیعی است که افراد هر چه فعالیت بیشتری کنند در آمد بیشتری به دست می آورند.

معاون درمان دادن نمرات کیفی توسط مدیران به بخش ها را مهم عنوان کرد و افزود: مدیران سعی کنند نمرات را عادلانه محاسبه کنند و اینکه بخواهند به کمک بهیار به خاطر موقعیت شغلی، حد اقل نمره و به پرستار حداکثر نمره را اعمال کنند، عادلانه نیست.

وی افزود: مدیری که نمره عادلانه می دهد باید تشویق شود اما باید توجه داشت که نمره هر فرد در مقایسه با هم صنفان آن فرد داده شود تا تبعیضی به وجود نیاید.

  آقاجانی تأکید کرد: بین پرداخت کار و کارانه در گذشته حدود یکسال فاصله می افتاد که خوشبختانه این فاصله در حال حاضر کاهش یافته است.

وی افزود: متاسفانه مشکلات زیادی در زمینه بازپرداخت دریافت مطالبات از سازمان های بیمه گر پایه داریم اما پرداختی دو بیمه اصلی در حال حاضر مربوط به آذر و دی ماه سال گذشته است.

وی با اشاره به تلاش برای برگزاری انتخابات سالم و پرشور نظام پرستاری افزود: امیدواریم خروجی این انتخابات به نفع نظام سلامت کشور باشد و افراد منتخب هماهنگی های خوبی با مدیران پرستاری داشته باشند تا هم وضعیت صنف بهبود یابد و هم طرح تحول به خوبی پیش رود و شاهد آرامش مردم باشیم.

  آقاجانی در پایان با تأکید بر اینکه ورود به قطب بندی سیاسی برای هر تشکیلات صنفی یک آفت است افزود: افراد منتخب باید به دنبال مطالبات و حقوق مردم به عنوان گیرندگان خدمت و مجموعه ارائه دهندگان خدمت به ویژه پرستاران باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha