مسوول کلینیک چند تخصصی بیمارستان امام خمینی (ره) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کاهش درد، حق بیماران است، افزود: پزشکان و متخصصان معالج در کنار درمان بیماران باید برای کاهش درد آنان تلاش کنند.

سلامت نیوز: مسوول کلینیک چند تخصصی بیمارستان امام خمینی (ره) و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه کاهش درد، حق بیماران است، افزود: پزشکان و متخصصان معالج در کنار درمان بیماران باید برای کاهش درد آنان تلاش کنند.

دکتر سیدعلی امامی روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: از آنجا که در جامعه پزشکی ایرانی هنوز فرهنگ سازی لازم برای تلاش به منظور کاهش درد بیماران صورت نگرفته است، درد ناشی از جراحی به عنوان تبعات عمل طبیعی تلقی می شود و از بیماری که تحت عمل قرار گرفته است، خواسته می شود درد را تحمل کند.

وی افزود: پزشکان به مسایلی مانند رفع تب و عفونت بیمار می پردازند اما به درد بیمار توجه کافی ندارند و آن را جزو لاینفک بیماری می دانند و تصور می کنند چون بیماری هست باید درد هم باشد. این در حالی است که از نظر اخلاقی، علمی، شرعی، عرفی و قانونی، حق بیماران است که برای کاهش دردهایشان تلاش شود.

وی گفت: دردها به سه دسته دردهای حاد، مزمن و سرطانی دسته بندی می شوند؛ دردهای بیمارانی که عمل جراحی می کنند یا دچار شکستگی یا سوختگی می شوندجزو دردهای حاد تلقی می شوند، دردهای مزمن به دردهایی گفته می شود که بیش از چند هفته طول کشیده است مانند دردهای کمر، سردردهای میگرنی یا دردهای ناشی از زونا و دردهای سرطانی نیز دردهایی هستند که متعاقب یک بیماری سرطانی علاوه بر لاغری و بی اشتهایی ایجاد می شوند.

متخصص بیهوشی و درمان دردهای حاد و مزمن تاکید کرد: از آنجایی که دردهای حاد به دنبال عارضه ای مانند سرطان ایجاد می شود، باید از طریق داروها یا روش های بی حسی موضعی نسبت به کاهش آنها اقدام شود اما در مورد دردهای مزمن چون از پیچیدگی های خاصی برخوردارند گاهی لازم است از روش تصویربرداری و یافتن عصب هایی که درگیر هستند یا استفاده از آزمایش های پاراکلینیک استفاده شود.

امامی با بیان اینکه در بسیاری از موارد به رغم تمام تلاش ها، پیدا کردن عامل درد بسیار دشوار است، افزود: با این حال وظیفه پزشکان است که علت درد را پیدا و در راستای رفع آن تلاش کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: یکی از اقداماتی که در سال های اخیر در تربیت فلوشیپ ها و متخصصان درد صورت گرفته این بوده است که راه کارهای کاهش درد از جمله تشخیص و درمان را در دانشگاه های بزرگ کشور مانند دانشگاه علوم پزشکی تهران، شهید بهشتی و ایران به آنان آموزش داده شود.

امامی گفت: سالانه میلیون ها تومان برای رفع یک درد معمولی مانند کمردرد در کشور هزینه می شود و دردهای سرطانی، حاد و مزمن دیگر نیز وجود دارد که آنها نیز هزینه سنگینی را بر دوش جامعه تحمیل می کنند؛ این درحالی است که اگر بتوان از طریق آموزش از ایجاد این دردها پیشگیری کرد و دردها را با استفاده از روش هایی که در کلینیک های درد است، کاهش داد، می توان از پیشرفت درد و تبدیل شدن آن به درد مزمن که درمان آن بسیار پیچیده تر است، پیشگیری کرد.

وی افزود: از این رو در کلینیک های درد و دانشگاه های علوم پزشکی، روش های کاهش درد به رزیدنت ها آموزش داده و بر این نکته تاکید می شود که حق بیمار است که دردهایش نیز در کنار سایر مسایل او برطرف شود تا درد مانع از کاهش بهره وری و کارآیی خانوادگی و اجتماعی او نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha