اصطلاح گاز انبری شاید واژه ای نام آشنا برای مردم ایران باشد،همانجا که رئیس جمهوری حرکت یکی از کاندیداهای دور قبل ریاست جمهوری را گاز انبری خواند و جواب کوبنده ای به او داد.

آیا برخورد گازانبری روابط عمومی با منتقدین مورد تایید وزیر بهداشت است؟

سلامت نیوززهرا سادات خوشحالی * : اصطلاح گاز انبری شاید واژه ای نام آشنا برای مردم ایران باشد،همانجا که رئیس جمهوری حرکت یکی از کاندیداهای دور قبل ریاست جمهوری را گاز انبری خواند و جواب کوبنده ای به او داد.

حالا اما همین رویه که روحانی برای مقابله با آن روی کار آمد را روابط عمومی وزارت بهداشت پیش گرفته است.روابط عمومی که این روزها موضوع ساده ای چون دعوت یا عدم دعوت اصحاب رسانه را به یک بحث داغ خبری تبدیل کرده و فقط با چند رسانه خاص کار میکند و بقیه رسانه ها را از دم یک تیغ میراند.


برخی از خبرنگاران مدعی هستند که خبرگزاری ها و رسانه های حوزه سلامت سطح بندی شده اند و برای نشستها فقط از رسانه های تراز اول آنهم از دیدگاه این روابط عمومی دعوت میشوند و حتی برخی دیگر خبرنگاران مدعی هستند که روابط عمومی وزارت بهداشت برای عدم انتشار گزارشها و مطالبشان در برخی حوزه ها به دبیران و مسئولان رسانشان فشار می اورد .


سرانجام دیروز داد و فغان خبرگزاری ایلنا در آمد.خبرگزاری که مشهور به حمایت از کارگران است . مشکل وزارت بهداشت با ایلنا مناقشه ای است  که بر سر مطالبات کارگران، تامین اجتماعی و انتقادات مطرح شده به وزارت بهداشت در راهپیمایی روز کارگر پیش آمده و روابط عمومی هم به همین دلیل نام این خبرگزاری را از لیست دعوت شدگان مراسم هایش در آورده است.


قبل تر اما چوب این روابط عمومی تن سلامت نیوز را نواخته بود.آنجا که دکتر زارع نژاد رئیس روابط عمومی وزارت بهداشت طی نامه ای به معاونت مطبوعاتی  سلامت نیوز را متهم به انتشار اخبار تند ، ضد و نقیض و منفی میکند و مدعیست تیترهای التهاب آفرین این رسانه منجر به تردید افکار عمومی درباره دستاودهای طرح تحول سلامت شده و موجبات بی اعتمادی مردم به مسئولین را فراهم می آورد.


وی طی نامه ای از دکتر انتظامی معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد میخواهد که دقت بیشتری به محتوای سلامت نیوز داشته باشد و احتمالا منظور از این دقت بیشتر فیلتر کردن و تذکر و توبیخ این معاونت است.

گویی ایشان اصلا در این وادی وارد نشده که دکتر انتظامی معاون مطبوعاتی دولت تدبیر و امید است و آمده که شفافیت و اصول را به دنیای مطبوعات باز گرداند و الحق چه خوب عمل کرده و به قول ایشان " سال‌ها غوطه به خوناب جگر باید خورد       تا ز دل یک نفس معتدل آید بیرون" 

جناب آقای دکتر زارع نژاد که با عملکرد گازانبری اش با برخی رسانه های منتقد نشان داده به هیچ عنوان حاضر نیست در مبحث روابط عمومی تدبیر بکار بندد تا با مطرح شدن انتقادات مشکلات طرح ملی تحول سلامت برطرف شود و اگر هم معتقد است این طرح بی عیب و نقص است حداقل پاسخ منتقدان را آنگونه که شایسته یک روابط عمومیست بدهد .

مدیران روابط عمومی باید بدانند دوره فشار به رسانه ها تمام شده است و به جای تلاش برای کور کردن مسیر های مختلف نفس کشیدن رسانه های معتدل باید مشی اعضای هیات دولت و در راس آن منتخب ملت را دنبال کنند و نقد را پذیرا و تلاش برای اصلاح امور و یا شفافیت عملکرد و اجرای نظر حداکثری را در سازمانها و نهاد های خود پیاده کنند .

حقوق کارگران ، پرستاران ، پزشکان ، خدمه و بیماران و خانواده های آنها خط قرمز تمامی رسانه های حقیقت طلب و آزاد است و تقابل با این تفکر در خط فکری دولت تدبیر و امید نیست و انتظار جمیع رسانه هایی که چه پنهان و چه آشکار شکایت از این نوع رفتار دارند چیزی جز تلاش برای بهبود روند خدمت به مردم توسط خدمتگذاران خود نیست ! 

حال سوال اینجاست : آیا میتوان با مسکوت گذاشتن منتقدان در این طرح ملی به موفقیت دست یافت؟چه آنکه میلیاردها تومان از هزینه بیت المال صرف این طرح شده و باید با کار کارشناسی هر روز قدمی رو به جلو برداشت و در نهایت آنچه که بر سر طرح ملی پزشک خانواده اتفاق افتاد تکرار نشود و این طرح یادگار خوبی از دوران تدبیر و امید برای هموطنانمان باشد.

و آیا این که صدای منتقدین خاموش شود و رسانه ها اجازه ی انتشار مطالب کارشناسان را نداشته باشند رسم روابط عمومی هاست؟ مثلا این نشود که در مورد طرحی که باید با صد درصد کار کارشناسی پیش رود 1500 پزشک عمومی از بودن در مناطق محروم انصراف دهند و این دغدغه دلسوزان به واقعیت نزدیک شود که طرح تحول نظام سلامت به مناطق محروم نرسیده است و دغدغه پرستاران به جای اینکه با خیال راحت از معیشتشان در کنار بیماران باشند و برای سلامتیشان بکوشند طرح مبتنی بر عملکرد و اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری  و ....  باشد و اینکه در رد صلاحیت اعضای شاخصشان وزارت بهداشت را مسئول میدانند و ما مجبوریم بر حسب رسالت رسانه ای و حرفه ای خویش این پیام را به شما برسانیم ما گناهکاریم و مستحق توبیخ و تنبیه ؟


آقای دکتر زارع نژاد یکبار برای همیشه پاسخ دهید و تکلیف ما را روشن کنید که آیا با این رسالتِ رسانه ها که شفافیت و انتشار نظر کارشناسانی که دل در گرو این مرز و بوم دارند مخالفید؟ 

و آقای دکتر حسن قاضی زاده هاشمی ، وزیر محترم بهداشت دولت یازدهم ، آیا برخورد گازانبری روابط عمومی وزارت بهداشت با منتقدین مورد تایید شماست؟ 

 

* مدیرمسئول و سردبیر سلامت نیوز 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرستار امین جلایر ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    6 0
    احسنت بر سردبیر رسانه سلامت نیوز و همه رسانه های آزاد و مستقل که حقایق را بدون ترس در معرض دید همگان میگذارن من به عنوان یک پرستار ازشما و همکارانتان کمال تشکر را دارم و سلامت نیوز را از خوذمون میدانیم چرا که هدفمون مشترکه و هدف جز خدمت به مردم چیز دیگری نیست . سپاس
  • علی ۱۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    6 0
    سلام وزارت بهداشت حتی با دست درازی در انتخابات نظام پرستاری قصد سرکوب کردن اعتراضات پرستاری دارد تا با این روش صدای مخالفان را خاموش کند
  • پرسنل درمان ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    6 0
    آفرين وممنون ومتشكريم سركارخانم خوشحالي
  • Goli ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    5 0
    خانم خوشحالي عزيز شنيدن انتقاد و شناختن نقاط ضعف از ديدگاه مخاطبين، دلي دريائي ميخواهد و توان تحليل و قضاوت منطقي!! متاسفانه در آشفته بازار وزارت بهداشت، چنين ويژگيهايي كمياب و بلكه ناياب است!!!
  • علیرضا ۱۹:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۷
    6 0
    تو کشورای دیگه زندگی پرستارا حسرته برای دیگران تو کشور ما تازه پاویون احداث میکنن با حداقل امکانات آقا ما عطای کار تو ایرانو زدیم من رفتم .
  • رضا ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۰
    1 0
    یاد لنکرانی و دستجردی بخیر وزارت بهداشت روی اصولگرایان را سفید کرده است