مدیرکل دفتر ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با احداث اتوبان شهید شوشتری در میان پارک ملی سرخه حصار تهران گفت: نظر سازمان محیط زیست پس از بررسی‌های کافی اعلام خواهد شد، اما به طور کلی کشیدن جاده از میان منطقه حفاظت شده موجب تخریب زیستگاه می‌شود.

سلامت نیوز: مدیرکل دفتر ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست در ارتباط با احداث اتوبان شهید شوشتری در میان پارک ملی سرخه حصار تهران گفت: نظر سازمان محیط زیست پس از بررسی‌های کافی اعلام خواهد شد، اما به طور کلی کشیدن جاده از میان منطقه حفاظت شده موجب تخریب زیستگاه می‌شود.

حمید جلالوندی در گفت‌وگو با ایلنا در مورد بررسی وضعیت ارزیابی زیست محیطی پروژه احداث اتوبان شهید شوشتری از میان منطقه حفاظت شده پارک ملی سرخ حصار گفت: ارزیابی‌های زیست محیطی این طرح اکنون در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران در حال بررسی است و  هنوز پرونده آن به سازمان حفاظت محیط زیست نرسیده است، اما به زودی گزارش تفضیلی از این طرح توسط استان تهران منتشر می‌شود .

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست از طریق نامه سازمان بازرسی کل کشور از وجود چنینی طرحی مطلع شده است، افزود: این سازمان از ما در خواست کرده که با توجه به اینکه اتوبان شهید شوشتری از درون منطقه حفاظت شده می‌گذرد، نظر خود را اعلام کنیم.

جلالوندی در مورد تاثیر احداث جاده از میان مناطق حفاظت شده، اظهار کرد: به طور کلی کشیدن جاده از میان مناطق حفاظت شده سبب تخریب زیستگاه می‌شود و تخریب زیستگاه یکی از اصلی‌ترین فاکتور ها و پارامتر هایی است که بیش از 70 درصد در کاهش تنوع زیستی موثر است، در حالی که مثلا شکار و صید غیرمجاز 5 درصد به تنوع زیستی آسیب می‌زند، یعنی تخریب زیستگاه 14 برابر بیش از شکار غیر مجاز در کاهش تنوع زیستی نقش دارد.

مدیرکل دفتر ارزیابی‌های زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست، ادامه داد: کشیدن جاده،  زیستگاه را به 2 نیم تقسیم کرده و  آن را از جایگاه اکوسیستمی خود خارج می‌کند؛ حالا اینکه جاده کجای یک منطقه باشد؛ یعنی در حاشیه، منطقه امن یا مرکز زیستگاه باشد، اثرات آن متفاوت است بنابراین باید بررسی کنیم که اتوبان شهید شوشتری قرار است که از کجا بگذرد تا در مورد آن نظر قطعی دهیم، اما به طور کلان جاده‌سازی یکی از عوامل اصلی تخریب محیط زیست و جنگل‌های کشور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha