یک متخصص حوزه محیط زیست در اراک با اشاره به مشکلاتی که در سطح کشور به دلیل خشک شدن عرصه‌های منابع‌طبیعی و کمبود آب بوجود آمده، گفت: یکی از مشکلات کنونی فعالیت کارخانه‌های آلاینده در سطح شهر اراک است که سلامت همشهریان را به مخاطره انداخته است.

سلامت نیوز: یک متخصص حوزه محیط زیست در اراک با اشاره به مشکلاتی که در سطح کشور به دلیل خشک شدن عرصه‌های منابع‌طبیعی و کمبود آب بوجود آمده، گفت: یکی از مشکلات کنونی فعالیت کارخانه‌های آلاینده در سطح شهر اراک است که سلامت همشهریان را به مخاطره انداخته است.

دکتر حسین آخانی دکترای گیاه‌شناسی در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد متاسفانه در اراک خانواده‌های بسیاری درگیر بیماری سرطان هستند که این معضل ناشی از آلاینده بودن صنایع بوده و رفع آن تدابیر جدی را می‌طلبد.

این استاد دانشگاه تهران اضافه کرد: علاوه بر صنایع آلاینده ساختار اصلی و طبیعی تالاب میقان به دلیل جلوگیری از ورود روان‌آب‌ها و حفر بیش از حد چاه در این منطقه از دست رفته و این اتفاق زمینه را برای بروز ریزگردهای نمکی فراهم کرده است. هم‌چنین فعالیت کارخانه سولفات سدیم در این منطقه مشکلات را تشدید کرده و عملا سلامتی مردم را تهدید می‌کند و شاید راهکار اصلی کنترل این شرایط ،‌ تعطیلی کامل این کارخانه باشد.

وی بر لزوم ورود روان‌آب‌ها به این تالاب و تخریب سدهای اطراف مانند سد دینه‌کبود به منظور کمک به احیای تالاب میقان اراک و کاهش ریزگردهای نمکی تاکید کرد.

آخانی بر هم خوردن ساختار روستاهای اطراف شهر اراک که منجر به کاهش منابع آب، خشک شدن قنات‌ها و تغییر کاربری اراضی شده است را چالش دیگر شهر اراک دانست و افزود: شهر اراک از هر جهت در حال گسترش است و سنجان به عنوان ریه اراک نیز با توسعه بیجا و ساخت و سازهای غیراصولی در حال از دست رفتن است.

این فعال محیط‌زیست تصریح کرد: گسترش شهرنشینی، اقتصاد پایداری که به کشاورزی وابسته بود را در خطر انداخته است و کنترل این شرایط نیازمند عزم و تمهید جدی به منظور جلوگیری از نابودی روستاهای اطراف و شهر سنجان است.

به گزارش ایسنا، حسین آخانی دکترای گیاه‌شناسی که در مراسم گرامیداشت دومین هفته محیط زیست و دهمین دوره جایزه ملی محیط زیست، به عنوان محقق برجسته در زمینه محیط زیست مورد تقدیر قرار گرفته است، درباره این تقدیر گفت: این تقدیر ظاهرا به دلیل تلاش‌های انجام شده در حوزه محیط زیست و تحقیقات در زمینه فلور و پوشش گیاهی، صورت گرفته است.

این دکترای گیاه‌شناسی با اشاره به انتشار کتاب گیاهان و پوشش گیاهی خلیج فارس افزود: این کتاب نتیجه شش سال تحقیق علمی در مورد گیاهان سواحل و جزایر خور موسی و مناطق پست و شور و تپه ماهورهای جنوب خوزستان از اروندرود تا استان بوشهر به دو زبان فارسی و انگلیسی است که امسال توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسید.در بخش متخصصان این همایش رتبه نخست را دکتر ناصر رازقی استاد بهداشت محیط دانشگاه تهران کسب کرد و دکتر حسین آخانی استاد گیاه‌شناسی دانشگاه تهران به عنوان نفر دوم معرفی شد، این بخش رتبه سوم نداشت.

انجام پژوهش‌های متعدد در حوزه جغرافیای گیاهی و فلور ایران، جمع‌آوری 24 هزار نمونه گیاهی از ایران، آلمان، ایتالیا، ترکمنستان، پاکستان، فرانسه، بریتانیا، ایالات متحده آمریکا، روسیه، ترکیه، اردن و یونان، بنیان‌گذاری بخش گیاه‌شناسی و هرباریوم موزه تاریخ طبیعی ایران در سال 66، تالیف مقالات علمی‌پژوهشی متعدد، تالیف کتاب در زمینه تنوع گیاهان ایران و فعالیت‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی در خصوص مسایل زیست‌محیطی از فعالیت‌های دکتر آخانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha