دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۰
کد خبر: 150680

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: کاهش میزان نزولات آسمانی و تداوم خشکسالی منجر به تولید ریزگردهای فارسی در کشورمان می‌شود.

سلامت نیوز: رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان ساوه گفت: کاهش میزان نزولات آسمانی و تداوم خشکسالی منجر به تولید ریزگردهای فارسی در کشورمان می‌شود.

"سهراب پاژنامه" در گفت‌وگو با -ایسنا، افزود: کاهش میزان نزولات آسمانی که منجر به بروز خشکسالی می‌شود، زمین را مساعد ایجاد گردوغبار کرده، بطوری‌که علاوه بر ریزگردهای عربی، کانون‌های داخل کشور نیز بدان افزوده خواهد شد.

وی با بیان اینکه علاوه بر نبود بارش مناسب، افزایش دما نیز به بروز پدیده خشکسالی دامن زده است، اضافه کرد: عملکرد اکوسیستم‌های مرتعی تحت تاثیر عوامل مختلفی است که از بین آنها عامل اقلیمی تاثیرگذارتر است و معضل ریزگردها که بخش اعظمی از نقاط کشورمان را درگیر خود کرده است، ماحصل تخریب نابخردانه منابع طبیعی ناشی از عامل انسانی و نیز بروز خشکسالی است.

به گفته وی، از هر هکتار از مراتع این شهرستان در شرایط بارندگی مناسب، 150 کیلوگرم علوفه به دست می‌آید، که این میزان بر اثر پدیده خشکسالی در سال جاری به نصف رسیده است.

وی از واردشدن خسارت 50 درصدی به مراتع شهرستان در سال‌جاری نسبت به مدت مشابه خبر داد و افزود: به دلیل خشکسالی و کاهش بارندگی‌ها، گیاهان علوفه‌ای خودروی بهاری که علوفه خوش‌خوراک دامی هستند، رشد نکرده و خشک شدند.

رئیس منابع طبیعی و آبخیزداری ساوه با اشاره به وجود 300 هزار هکتار مرتع در ساوه، بیان کرد: خشکسالی منجر به کاهش کیفیت و کمیت مراتع و فرسایش بادی و آبی در عرصه‌های طبیعی این شهرستان شده است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا در خصوص راهکارهای مقابله با این پدیده گفت: از آنجاکه روند تخریب مراتع به دلیل کاهش بارندگی‌ها سرعت بالایی گرفته است، میزان اعتبارات تخصیصی برای جلوگیری از آن کافی نیست.

به گفته وی، در شهرستان ساوه که 365 هزار هکتار عرصه طبیعی وجود دارد و 80 هزار هکتار آن را بیابان تشکیل می‌دهد، با توجه به بودجه‌های تخصیصی، سالانه تنها می‌توان حدود 100 هکتار از مراتع را صیانت کرده و مانع تخریب آن شد.

پاژنامه از اجرای طرح بیابان‌زدایی در هزار هکتار از اراضی بیابانی شهرستان نیز خبر داد و خاطرنشان کرد: اراضی بیابانی بر اثر بهره‌برداری بی‌رویه دامداران، افت سفره‌های زیرزمینی و خشکسالی‌های اخیر به وجود آمده است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو یکی از مهمترین عوامل تخریب و از بین رفتن مراتع ساوه را چرای بی‌رویه و غیر مجاز دام در اراضی دانست و افزود: ورود احشام سایر استان‌ها، مخصوصا استان‌های همدان و قم به مراتع شهرستان آسیب می‌رساند.

به گفته وی، مراتع شهرستان در حال فرسایش و نابودی است و جوابگوی حجم وسیع چرای زیاد احشام داخل و خارج حوزه استحفاظی نیست، بنابراین با اعزام اکیپ‌های بازرسی از ورود گله‌های دیگر استان‌ها به مراتع شهرستان جلوگیری می‌شود.

وی بیان کرد: علاوه بر اخراج دام و و برخورد جدی با گله‌داران استان‌های همجوار در صورت حضور در مراتع شهرستان، با گله‌داران بومی نیز که از مقررات تبعیت نکنند، برخورد قانونی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha