دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 150683

باید بپذیریم که حساب و کتاب اقتصادی بسیاری از معادلات را به هم زده و پزشکان رغبتی برای رفتن به مناطق محروم نشان نمی‌دهند. از همین رو، تنها بومی‌گزینی است که می‌تواند ماندگاری پزشکان را در مناطق محروم کاملاً رفع کند.

پزشکان رغبتی به مناطق محروم ندارند! چه باید کرد؟

سلامت نیوز:باید بپذیریم که حساب و کتاب اقتصادی بسیاری از معادلات را به هم زده و پزشکان رغبتی برای رفتن به مناطق محروم نشان نمی‌دهند. از همین رو، تنها بومی‌گزینی است که می‌تواند ماندگاری پزشکان را در مناطق محروم کاملاً رفع کند.

به گزارش سلامت نیوز، دکتر عابد فتاحی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در روزنامه ایران نوشت: منتقدان طرح تحول سلامت اعتقاد دارند، طرح افزایش جذب ماندگاری پزشکان، شاید بتواند امکان جذب متخصصان و پزشکان عمومی را در مناطق محروم و مرزی افزایش دهد؛ اما بی‌شک، در ماندگاری پزشکان در این مناطق تأثیر چندانی نخواهد داشت.

مخالفان می‌گویند، طرح افزایش ماندگاری پزشکان موجب می‌شود پزشکان بعد از مدتی پول درآوردن، با بهانه‌های مختلف از ارائه خدمات به بیماران اجتناب می‌کنند. بنابراین وزارت بهداشت باید این بودجه را صرف آموزش نیروهای متخصص بومی بکند. از دیرباز در مناطق محروم مشکلات زیادی به لحاظ سیستم سلامت حاکم بوده؛ در اغلب مناطق محروم حتی یک پزشک متخصص وجود نداشت و بیماران در شهرها یا مراکز استان آواره می‌شدند. نکته عجیب آنکه هرچه منطقه فقیرتر و محروم ‌تر بود، پزشکان عمومی امتیاز بیشتری را کسب می‌کردند و بلافاصله بعد از پایان طرح خدمت، از مناطق محروم خارج می‌شدند.

از این رو، وزارت بهداشت با همکاری کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی تصمیم گرفت برای ماندگار کردن پزشکان در مناطق محروم طرحی را ایجاد کند. بر اساس طرح ماندگاری پزشکان در مناطق محروم، هر پزشک متخصص اگر بخواهد در مراکز استان خدمت کند، حق مطب به او داده نمی‌شود. به عبارت دیگر، در قدم اول، هر متخصصی که بخواهد به مناطق محروم استان‌ها برود، حق مطب در مناطق محروم به او داده می‌شود و افزایش حقوق نیز دارد. این امر موجب شده تا تعداد زیادی متخصص که تازه فارغ‌التحصیل شده و مشکل مالی داشتند

به مناطق محروم بروند و مطب راه‌اندازی کنند و از ضریب حق‌العلاج نیز برخوردار شوند. این برنامه‌ریزی موجب شد پزشکان متخصصی که بلافاصله بعد از دو سال از طرح خدمت، منطقه محروم را ترک می‌کردند به علت حق مطب و در آمد بیشتر به جای دو سال، حاضر باشند چند سال در آن منطقه بمانند. اما مشکلی که وجود داشت این بود که پزشکان متخصص بعد از افزایش درآمد و کسب سرمایه از ادامه فعالیت در مناطق محروم امتناع می‌کردند؛ بنابراین برای رفع این مشکل وزارت بهداشت طرحی را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد که بر اساس آن بناست از امسال در کنکور سراسری، دانش‌آموزان مناطق محروم با سهمیه 30درصدی وارد رشته‌های پزشکی شوند اما در مقابل، بعد از فارغ‌التحصیل شدن تا 15 سال حق خروج از منطقه را ندارند و اجازه پیدا نمی‌کنند برای ادامه تحصیل حتی به مراکز استان‌ها بروند و با لابی‌گری به مناطق بهره‌مند بازگردند. این یک طرح مطالعه شده است که می‌توان مناطق محروم را واقعاً تحت پوشش قرار داد.

در هر حال باید گفت طرح جذب و ماندگاری پزشکان در مناطق محروم موجب شده بین پزشکان متخصص تازه فارغ‌التحصیل شده قرعه کشی شود؛ چرا که آنها معتقدند به جای اینکه حقوق ماهانه‌ای معادل یک میلیون و 500هزار تومان در اورژانس شهرهای بزرگ داشته باشند، 12 میلیون تومان در شهرهای مرزی و محروم دریافت کنند. شاید این طرح یک مسکن موقت به نظر برسد، اما طرحی نسبتاً موفق است. باید بپذیریم که حساب و کتاب اقتصادی بسیاری از معادلات را به هم زده و پزشکان رغبتی برای رفتن به مناطق محروم نشان نمی‌دهند. از همین رو، تنها بومی‌گزینی است که می‌تواند ماندگاری پزشکان را در مناطق محروم کاملاً رفع کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha