دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 150689

با نامه رییس نظام پزشکی مشکل تأیید مدارک پزشکی رفع شد

سلامت نیوز:پس از آنکه کمیسیون آموزش فارغ التحصیلان پزشکی خارجی در ایالات متحده آمریکا از تعلیق تأییدیه مدارک دانش‌آموخته های رشته های پزشکی ایرانی به دلیل تحریم خبرداد دکتر علیرضا زالی رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه‌های جداگانه به ECFMG و AMA که در 31 مه (10 خرداد) ارسال گردید لغو فوری این محدودیت را خواستار شد.
 
 به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی نظام پزشکی پس از آنکه کمیسیون آموزش فارغ التحصیلان پزشکی خارجی در ایالات متحده آمریکا از تعلیق تأییدیه مدارک دانش‌آموخته های رشته های پزشکی ایرانی به دلیل تحریم خبرداد دکتر علیرضا زالی رییس‌کل سازمان نظام پزشکی با ارسال نامه‌های جداگانه به كمیسیون آموزش دانش آموختگان پزشکی خارجی آمریکا و انجمن پزشکی آمریکا که در 31 مه (10 خرداد) ارسال گردید لغو این محدودیت را خواستار شد.
در این نامه آمده است:
سالیان سال است كه كمیسیون آموزشی دانش آموختگان پزشكی خارجی از طریق تعامل فعال با مؤسسات آموزشی و سازمان نظام پزشكی به عنوان نهاد صادر كننده مجوز طبابت، مدارك پزشكان ایرانی را مورد ارزشیابی قرار می دهد. تا به امروز حجم زیادی از مدارك پزشكان ایرانی مورد ارزشیابی قرارگرفته و آنان را قادر ساخته برای تحصیلات تكمیلی در ایالت متحده اقدام كنند.

در حال حاضر، جمع كثیری از پزشكان بنام و فرهیخته ایرانی در ایالات متحده به طبابت مشغول هستند كه نه تنها سبب ارتقا سلامت شهروندان این كشور شده اند بلكه تمام جهان از دستاوردهای بی بدیل علمی و پژوهشی آنان بهره مند گردیده است.

طبق اصل ٢٦ اعلامیه جهانی حقوق بشر: هر كس حق دارد كه از آموزش بهره مند شود.
محدودیت جدیدی كه كمیسیون آموزشی دانش آموختگان پزشكی خارجی بیان می دارد که از سوی دفتر كنترل دارایی های خارجی وزارت خزانه داری ایالات متحده اعمال شده كه در نتیجه آن رسیدگی به درخواست تأیید مدارك پزشكان ایرانی متوقف شده است، سبب می شود كه پزشكان ایرانی از حق تحصیلات تكمیلی و به تبع آن تشریك مساعی جهانی در حوزه سلامت محروم گردند.

آموزش و علی الخصوص آموزش پزشكی نقش بسیار مهمی در توسعه پایدار و ارتقا سلامت مردم در دنیا دارد.
امروز شاهد آن هستیم كه سازمان های جهانی متولی سلامت مانند سازمان بهداشت جهانی و انجمن جهانی پزشكی برآنند تا پزشكان سراسر جهان را با یكدیگر متحد و همراه سازند تا ازاین راه بتوانند بیماری ها را به نحو مؤثری كنترل كرده، در راه ارتقا و پیشبرد سلامت جامعه بشری گام بردارند.

مدیران و رهبران این نهادها می كوشند تا فارغ از مسائل سیاسی در راه پیشبرد امور پژوهشی و اصلاح امور پزشكی جهان گام بردارند. بنابراین وضع چنین محدودیت هایی در راه آموزش پزشكی آنهم در دنیای امروز، مغایر با اصول عدالت و برنامه های جهانی سلامت است.

سازمان نظام پزشكی جمهوری اسلامی ایران خواستار آن است كه كمیسیون آموزشی دانش آموختگان پزشكی خارجی محدودیت منع شده برای پزشكان ایرانی را لغو كند.

سازمان نظام پزشكی عالی ترین نهاد انتخابی حوزه سلامت در ایران است كه تمام شاغلین حرف پزشكی به استثنای پرستاران را در بر می گیرد و حمایت از حقوق صنفی جامعه پزشكی یكی از اهداف عالیه آن است.
 

 
 
 
پس از این نامه‌نگاری‌ها کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی خارجی آمریکا اعلام کرد تأیید اعتبارنامه‌های پزشکی صادر شده توسط مؤسسات، صدور مجوز، ثبت‌نام‌های پزشکی بهداشتی درمانی و آموزشی ایرانی را از سر گرفته است.

همان طور که قبلاً اعلام شده بود ECFMG چنین درخوا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha