وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مسمومیت زائران عربستانی به لحاظ پزشکی عمدی بوده است و باتوجه به شرایط کشور این مساله باید جدی گرفته شود.

تکذیبیه/وزیر بهداشت: مسمومیت زائران عربستانی در مشهد به لحاظ پزشکی "عمدی" بوده

سلامت نیوز: وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: مسمومیت زائران عربستانی به لحاظ پزشکی عمدی بوده است و باتوجه به شرایط کشور این مساله باید جدی گرفته شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت «انتخاب»، سید حسن قاضی زاده هاشمی در حاشیه مراسم امضای تفاهم‌نامه با ستاد اجرایی فرمان امام درباره حادثه مسمومیت زائران عربستانی در مشهد گفت: علت این حادثه استفاده از سمی بوده که برای اتاق‌های زائرانی که در هتل مستقر بودند استفاده شده بود.

به گفته هاشمی، این سم براساس گزارش معاونت بهداشتی در نمونه خون زائران مشاهده شد و علائم مسمومیت تائید شد.

وزیر بهداشت ادامه داد: در مورد اینکه این حادثه عمدی بوده یا نه حتماً دستگاه‌های نظارتی به وظیفه خود عمل می‌کنند.

وی گفت: نهادهای اطلاع رسانی با توجه به حساسیت این موضوع باید به سرعت اطلاع‌رسانی کنند تا زمینه ایجاد شایعه از بین برود.

به گفته وزیر بهداشت، تا پایان شب گذشته تعداد زائران عربستانی مسموم شده 32 نفر بود که 4 نفر از آنان جان خود را از دست دادند و 7 نفر از آنان نیز در بخش مراقبت های ویژه ICU بستری هستند.

هاشمی یادآور شد: نمونه انواع بیماری ها از ابولا گرفته تا کرونا از زائران عربستانی مسموم شده گرفته شده و دانشگاه های علوم پزشکی و بخش بهداشت اعلام کردند که آنان به دلیل مواد سمی مسموم شده اند و هر کسی در این زمینه متخلف بوده و کم توجهی کرده باید شدیدترین برخورد با او صورت گیرد.

زائران عربستانی با سم غیر مجاز مسموم شده اند

رییس سازمان غذا و دارو اعلام کرد: مسجل است که در هتل آپارتمان زائران عربستانی مسموم شده، از سم غیرمجاز استفاده شده است و آنان با این سم مسموم شده اند.

دکتر رسول دیناروند روز دوشنبه در حاشیه امضای تفاهم نامه وزارت بهداشت با ستاد فرمان اجرایی امام (ره) به خبرنگاران گفت: سایر اطلاعات امنیتی و اطلاعاتی در مورد مسمومیت زائران عربستانی باید بررسی شود اما حداقل نتایج این است که استفاده از سم غیرمجاز تخلف بوده است.ضمن اینکه استفاده از این سم محرز است.

وی تاکید کرد: آزمایش ها نشان می دهد که برای سم پاشی از سم های غیرمجازی استفاده شده است که اصلا نباید در این گونه مکان ها استفاده شود.

دیناروند تصریح کرد: این سم ، تصعید شده و بخارش حشرات موذی را از بین می برد و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو بارها اعلام کرده اند که این سم غیرمجاز است.

زائران یاد شده در قالب کاروانی، مقیم یکی از هتل های مشهد بودند.

به گزارش سلامت نیوز، در پی انتشار این خبر، وزارت بهداشت ضمن تکذیب این خبر توضیحاتی ارائه داد که به شرح زیر است:

توضیحات وزارت بهداشت درخصوص مسمومیت زائران عربستانی:

تاکنون هیچ مستندی مبنی بر عمدی بودن مسمومیت زائرین عربستانی گزارش نشده است

در خبر مربوط به مسمومیت زائرین عربستانی که به نقل از وزیر بهداشت در برخی رسانه ها مبنی بر عمدی بودن این مسمومیت عنوان شده بود، ضمن تکذیب این خبر تاکید می شود: وزیر بهداشت در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت بیماران و علت مسمومیت این زائران در مشهد عنوان کرد:  در پزشکی هر مسمومیتی ممکن است عمدی باشد مگر خلاف آن ثابت شود و ضروری است دستگاههای نظارتی با اطلاع رسانی به موقع از بروز شایعات جلوگیری کنند.

لازم به ذکر است در هیچ بخشی از مصاحبه ایشان به عمدی بودن این مسئله اشاره نشده است، ضمن اینکه تاکنون هیچ مستندی مبنی بر عمدی بودن مسمومیت زائرین عربستانی گزارش نشده است.

این وزارتخانه ضمن تکذیب ادعای برخی رسانه ها و تعمدی خواندن حادثه مسمومیت زائران از قول وزیر بهداشت، از رسانه ها درخواست دارد با توجه به حساسیت این موضوع و موارد مشابه در انعکاس اخبار از قول مقامات رسمی دقت لازم را مبذول نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • منم ۰۰:۰۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    0 0
    این چه تکذبیه بود شیطنت می کنید اول فضا را جوری می سازید که تعمدی بوده بعد رد می گنید فراموش نکنیم بسیاری از افراد تل پایان خبر را نمی خوانند این اقدام شما یا از سر جهل بوده یا عمد در مورد اول وای به حال کسی که به مطالب این سایت اعتماد کند و در صورت دوم برای جذابیت خبر شرایط حساس کشور را به بازی گرفته اید در هر صورت متاسفم