دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 150696

محققان در مطالعه‌ای جدید دریافته‌اند که مواد افزودنی موجود در بسیاری از صابون‌های مایع دستشویی و دیگر محصولات معمول خانگی سرطان‌زا است.

سلامت نیوز: محققان در مطالعه‌ای جدید دریافته‌اند که مواد افزودنی موجود در بسیاری از صابون‌های مایع دستشویی و دیگر محصولات معمول خانگی سرطان‌زا است.


به گزارش سلامانه و به نقل از Daily Mail آنتی باکتریالی که معمولاً در صابون‌ها، شامپوها، خمیردندان‌ها و بسیاری از دیگر اقلام شوینده وجود دارد تری‌کلوسان نام دارد که به رغم استفاده گسترده از آن محققان در مطالعه جدید خود به پیامدهای جدی مواجهه دراز مدت با این ماده شیمیایی پی برده‌اند.


تحقیق بر روی موش‌ها نشان داد که تری کلوسان منجر به فیبروز کبد و سرطان می‌شود. این بیماری زمانی بروز می‌کند که موجب تشکیل بافت لیفی زخم اطراف سلول‌های کبد و رگ‌های خونی می‌شود. این امر با گذشت زمان منجر به سیروز کبدی و در نهایت توقف عملکرد این اندام می‌شود. تومورهای کبدی ناشی از مواد شیمیایی در موش‌ها بزرگ‌تر و تکرار شونده‌تر از دیگر موش‌هایی بود که در معرض تری‌کلوسان قرار نگرفتند.


تری‌کلوسان یکی از هفت ترکیب اصلی شیمیایی است که به طور مکرر در مواد شوینده ایالات متحده استفاده می‌شود. هر چند باور رایج این است که صابون آنتی باکتریال محافظ مناسبی در برابر بیماری‌های ناشی از باکتری است اما مطالعه جدید محققان دانشگاه کالیفرنیا این را نشان نمی‌دهد. چند دهه تحقیق سازمان غذا و دارو هیچ مدرکی مبنی بر سالم‌تر و مفیدتربودن تری‌کلوسان موجود در صابون‌های آنتی باکتریال در مقایسه با رسم از مد افتاده آب و صابون به دست نمی‌دهد. همچنین یکی از مشکلات اصلی این است که این صابون‌های جدید از بین برنده باکتری‌ها هستند نه ویروس‌ها. در حالی که ویروس عامل بسیاری از بیماری‌ها مانند سرما خوردگی است.


بهترین شیوه برای دور کردن باکتری‌ها شستن منظم دست‌ها با آب و صابون به همراه بهداشت غذایی در آشپزخانه است. محققان می‌گویند می‌توان با کنار گذاشتن استفاده از تری‌کلوسان در محصولات بهداشتی دست که فراگیر و ارزان‌قیمت است آثار مخرب آن را بر محیط‌زیست و انسان کاهش داد. به گفته آن‌ها همه‌جایی بودن این مواد شیمیایی در محصولات روزانه مردم با مشکلات فراگیر باروری در دنیای امروز بی‌ارتباط نیست.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha