دوشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 150707

یک فوق تخصص گوارش و کبد نقش قند را در چاق شدن انسان پر رنگ‌تر از چربی دانست و روند افزایش وزن به وسیله قند را تشریح کرد.

قند یا چربی کدام بیشتر چاق می‌کند

سلامت نیوز:یک فوق تخصص گوارش و کبد نقش قند را در چاق شدن انسان پر رنگ‌تر از چربی دانست و روند افزایش وزن به وسیله قند را تشریح کرد.

سید مؤید علویان در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این سوال که چربی عامل چاقی است یا قند گفت: گرچه متهم اصلی در ذهن مردم در این ماجرا مصرف مواد چرب است، اما باید دانست که چربی مقصر اصلی نیست.

وی ادامه داد: رژیم‌های غذایی غنی از نظر قندها به صورت مخفیانه چربی ذخیره کرده و دور کمر را افزایش داده و باعث شیوع چاقی می‌شود.

این فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد 12 گام که موجب چاقی می‌شود را این گونه تشریح کرد که: در گام نخست انسان به غذایی می‌اندیشد که حاوی قند است، سپس انسولین ترشح در بدن ترشح می‌شود و بعد انسولین به بدن می‌گوید که اسیدهای چرب را ذخیره کند و مانع آزادسازی انرژی آنها می‌شود.

وی ادامه داد: سپس انسان احساس گرسنگی و خوردن را آغاز می‌کند در نتیجه انسولین بیشتری ترشح می‌شود و قندهای هضم شده به صورت گلوکز وارد جریان خون می‌شوند و سطح قند خون افزایش می‌یابد.

علویان خاطرنشان کرد: در ادامه انسولین بیشتری ترشح می‌شود و چربی غذای خورده شده به صورت تری‌گلیسرید در سلول‌های چرب می‌ماند و اینگونه سلولهای چرب چرب‌تر می‌شوند و انسان نیز چاق‌تر می‌شود.

این فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد در مورد چربی‌ها گفت: مصرف چربی‌های خوب مانند اسیدهای چرب اشباع نشده در روغن زیتون و آجیل می‌تواند چربی‌های اشباع شده گوشت‌ها یا در برخی غذاها را از بین ببرد.

وی خاطرنشان کرد: منابع دیگر چربی‌های خوب مانند اسید اسیدهای چرب ماهی و روغن آن، بدن را در برابر چربی‌های مضر محافظت می‌کند.

علویان افزود: در موارد علاقه زیاد به شکلات و کاکائو از شکلات‌های با درصد کاکائو بالا و شکر کم انتخاب کنید چرا که علاوه بر نداشتن قند، به علت داشتن آنتی اکسیدان در حفظ تندرستی بدن موثر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha