عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تامین اجتماعی یک ریال به هیچ دولتی پرداخت نکرده است، گفت: بدهی دولت به تامین اجتماعی ناشی از عمل نکردن دولت به تعهدات خود در قبال بیمه شدگان این سازمان است.

انتقاد از بی‌توجهی دولت‌ها به تعهدات خود در قبال بیمه‌شدگان تامین اجتماعی

سلامت نیوز: عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه تامین اجتماعی یک ریال به هیچ دولتی پرداخت نکرده است، گفت: بدهی دولت به تامین اجتماعی ناشی از عمل نکردن دولت به تعهدات خود در قبال بیمه شدگان این سازمان است.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به افزایش بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی، گفت: متاسفانه تفکری اشتباه در جامعه وجود دارد مبنی بر اینکه دولت از تامین اجتماعی وجوهی را دریافت کرده و در پی آن به این سازمان بدهکار می‌شود این درحالی است که درهیچ زمانی سازمان  تامین اجتماعی حتی یک ریال به دولت ها نداده است.

نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی درباره چرایی بدهی دولت‌ها به تامین اجتماعی، افزود: به طور حتم این بدهی‌ها ناشی از تعهدات دولت‌ها نسبت به بیمه گروه‌های مختلف اجتماعی است، البته تامین اجتماعی بیمه افراد را انجام می دهد؛ اما دولت‌ها سهم خود را به موقع به سازمان پرداخت نمی‌کنند بنابراین انباشتی از بدهی‌ها به وجود می‌آید.

وی تاکید کرد: خوشبختانه در مقطعی بخشی از این بدهی‌ها به خوبی پرداخت شد، به ویژه در خصوص اصل 44 قانون اساسی و بحث خصوصی سازی دولت چون پول نداشت، بخشی از شرکت‌ها را  به صندوق‌های بیمه واگذار کرد، چون بدهی دولت تنها به تامین اجتماعی نبوده و دولت به صندوق بازنشستگی کشوری، صندوق نیروهای مسلح و آستان قدس هم بدهکار است.

این نماینده مردم درمجلس نهم، تصریح کرد: به عنوان مثال دولت تعهد کرده که بخشی از حق بیمه رانندگان، بیمه روستاییان و عشایر، بیمه قالیبافان و صیادان را پرداخت کند که اصل این موضوع بسیار پسندیده است؛ اما متاسفانه به دلیل مشکلات اقتصادی نظیر رکود در طی چند سال گذشته دولت نتوانسته سهم خود برای این گروه از بیمه شدگان را به تامین اجتماعی پرداخت کند.

مصری افزود: همانطور که گفته شده دولت مبلغی معادل 70 تا 90 هزار میلیارد تومان بدهی به تامین اجتماعی دارد که اگر این بدهی پرداخت شود، سازمان تامین اجتماعی این مبلغ را صرف سرمایه می کند، زیرا وظیفه تامین اجتماعی تولید سرمایه است؛ بنابراین پرداخت این بدهی می تواند تامین اجتماعی را درافزایش تولید کشور بیشتر سهیم کند، ازاین رو باید تاکید کرد که پرداخت به موقع بدهی ها حتی درافزایش اشتغال نیز موثر است.

وی با تاکید براینکه دولت‌ها دست اندازی به منابع تامین اجتماعی نمی کنند، گفت: هیچ دولتی تاکنون از تامین اجتماعی پول دریافت نکرده، بلکه تنها به تعهدات خود در قبال این سازمان عمل نکرده است، البته سالانه برابر نرخ اوراق مشارکت به بدهی‌های دولت به تامین اجتماعی اضافه می شود، هرچند که دولت می تواند در قالب لایحه ای بخشی ازسرمایه های خود را بابت بدهی ها به تامین اجتماعی را  واگذار کند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، افزود: اما برابر قانون دولت باید دخل و خرج خود را در لایحه بودجه سالانه مطرح کند که متاسفانه دولت به تنها موردی که در بودجه توجه نمی‌کند، بدهی به تامین اجتماعی است؛ بدهی به تامین اجتماعی خرج دولت است که اگر این موضوع در بودجه طرح شود نمی توانند یک ریال برای پروژه های عمرانی پیش بینی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha