سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶
کد خبر: 150781

با فرا رسیدن موج گرما، در نقاط مختلفی از جنگل‌ها و مراتع کشور آتش به پا شده است به طوری که در لحظه نگارش این گزارش نیز جنگل‌های گلستان در آتش بی‌توجهی افراد ناآگاه در حال سوختن هستند. با این همه در شرایطی که این آتش‌سوزی‌ها هر ساله جنگل‌ها و مراتع کشور را نابود می‌کند اما در حال حاضر برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها با کمبود امکانات هوایی مواجهیم. پیش از این بارها گفته شده که برای اطفای حریق جنگل‌هایی که دسترسی سختی دارند به بالگرد و هواپیماهای آب پاش نیاز است، چنانکه در آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط زاگرسی در ایلام که در روزهای گذشته اتفاق افتاد- و هنوز در نقاطی از لرستان ادامه دارد- نیز نبود همین تجهیزات سبب شد آتش‌سوزی‌های کوچک در چند نقطه جنگلی به حریقی بزرگ تبدیل شود و یکصد هکتار از بلوطستان را به تلی از زغال بدل کند.

سلامت نیوز:  با فرا رسیدن موج گرما، در نقاط مختلفی از جنگل‌ها و مراتع کشور آتش به پا شده است به طوری که در لحظه نگارش این گزارش نیز جنگل‌های گلستان در آتش بی‌توجهی افراد ناآگاه در حال سوختن هستند. با این همه در شرایطی که این آتش‌سوزی‌ها هر ساله جنگل‌ها و مراتع کشور را نابود می‌کند اما در حال حاضر برای خاموش کردن آتش‌سوزی جنگل‌ها با کمبود امکانات هوایی مواجهیم. پیش از این بارها گفته شده که برای اطفای حریق جنگل‌هایی که دسترسی سختی دارند به بالگرد و هواپیماهای آب پاش نیاز است، چنانکه در آتش‌سوزی جنگل‌های بلوط زاگرسی در ایلام که در روزهای گذشته اتفاق افتاد- و هنوز در نقاطی از لرستان ادامه دارد- نیز نبود همین تجهیزات سبب شد آتش‌سوزی‌های کوچک در چند نقطه جنگلی به حریقی بزرگ تبدیل شود و یکصد هکتار از بلوطستان را به تلی از زغال بدل کند.


5 هلی کوپتر و 2 هواپیما در گمرک خاک می‌خورند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حهان صنعت ،یکی از فرماندهان آتشنشانی کشور در گفت‌و‌گو با «جهان صنعت» از نبود تجهیزات کافی برای خاموش کردن این‌گونه آتش‌سوزی‌ها گفته و از وجود امکاناتی خبر می‌دهد که در نبود اعتبارات لازم، خاک می‌خورند و بی‌استفاده مانده‌اند. او می‌گوید: «‌در سال 1390نزدیک به پنج فروند هلی‌کوپتر و دو فروند هواپیمای آبپاش نیمه‌سنگین توسط سازمان آتش‌نشانی کل کشور خریداری شد اما متاسفانه به دلیل هزینه بالای گمرک و نبود بودجه کافی تا امروز ترخیص این تجهیزات از طرف سازمان آتش‌نشانی امکان‌پذیر نبوده است.»


علاوه بر این، امکانات حال حاضر نیز در مناطق مستعد آتش‌سوزی اگرچه کافی اما فرسوده است. مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با طرح این موضوع به یکی از خبرگزاری‌های محلی گفته است: «امکانات در خصوص اطفای حریق وجود دارد اما مساله بحث ارتقای دستگاه‌ها و ماشین‌آلات است چرا‌که ماشین‌آلات فرسوده شده‌اند.»


آن‌طور که او توضیح داده تجهیزات هوایی گلستان مختص این استان نیست و بالگردی که وجود دارد، نیمی از ماه در گلستان و نیمی در مازندران برای هلی‌برد نیرو استفاده می‌شود.
با این همه اگرچه 5/6 میلیارد تومان اعتبار برای تجهیز و تکمیل امکانات اطفای حریق در جنگل‌های استان گلستان تخصیص یافته است اما هرچند تابستان هنوز فرا نرسیده، هنوز شاهد آتش‌سوزی‌های گسترده در این منطقه هستیم و پیداست که در تابستان پیش رو وضع از این هم وخیم‌تر خواهد بود.


امکانات دولتی برای خاموش کردن آتش کافی نیست
همچنین فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز پیش از این با تاکید بر ضرورت حفظ و حراست همه‌جانبه منابع طبیعی به ایرنا گفته بود امکانات دولتی برای حفاظت و خاموش کردن آتش در عرصه‌های طبیعی کشور کافی نیست.
قاسم سبزعلی از تحویل شماری از خودروهای آتش‌نشان برای اطفای حریق در عرصه‌های جنگلی و طبیعی به استان‌های کشور خبر داده و گفته بود: «درصورت نبود برنامه‌ریزی اصولی زیربنایی با ازدست‌دادن این عرصه‌ها آینده فاجعه‌آمیزی برای همگان رقم خواهد خورد.»
معاون امور عمرانی استانداری لرستان هم در روزهای گذشته در جریان جلسه ستاد بحران استان که به دنبال آتش‌سوزی روز جمعه جنگل‌های منطقه ویسیان اتفاق افتاد، تشکیل شد، بر ضرورت اختصاص اعتبارات لازم برای خرید تجهیزات اطفای حریق در این استان تاکید کرد.
محمد اصلانی در این جلسه با بیان اینکه جنگل‌ها و مراتع از بزرگ‌ترین سرمایه‌های ملی هر کشوری محسوب می‌شوند، محیط‌زیست را یکی از مهم‌ترین شاخص‌های توسعه پایدار دانست و تاکید کرد که لازم است در اعتبارات سال ۹۴ مبلغی برای تامین تجهیزات مورد نیاز برای اطفای‌ حریق در جنگل‌ها و مراتع استان در نظر گرفته شود.


جنجال بر سر نبود بالگرد در آتش‌سوزی ایلام
در جریان آتش‌سوزی‌های جنگل‌های بلوط ایلام گفت‌وگوی ویژه خبری در صداسیما درباره این آتش‌سوزی‌ها انجام شد و بحث‌هایی درباره نبود بالگرد در زمان آتش‌سوزی‌ها شکل گرفت.
علی تیموری، ‌مدیر کل دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید که به عنوان نماینده سازمان محیط‌زیست در برنامه حضور یافته بود، عنوان کرد در استان ایلام بیش از 90 هکتار که زیر نظر سازمان جنگل‌ها بوده، آتش گرفته و هم سازمان محیط‌زیست و هم سازمان جنگل‌ها، از ظرفیت خود برای اطفا و خاموش کردن حریق استفاده کرده‌اند و محمدرضا مروارید، استاندار ایلام هم با بیان اینکه درختان ضعیف و 20 درصد آنها دچار خشکسالی شده‌اند، گفت: «‌این باعث می‌شود عرصه جنگل با هر جرقه‌ای، آتش بگیرد.این نیاز به امکانات دارد و با توجه به 640 هزار هکتار جنگل در استان ایلام، باید یکی دو بالگرد آبپاش در استان موجود باشد. اگر مردم نبودند، این آتش امکان مهار نداشت. ولی در این دو سه روز مردم آمدند و آتش را خاموش کردند.»


احمد شوهانی، نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی که در زمان حادثه در محل حضور داشت، در گفت‌و‌گوی تلفنی اینطور عنوان کرد که بالگرد حدود سه ساعت آنجا بود و پرواز کرد و بعد به بهانه باد به جای اینکه آب را به منطقه برساند به کرمانشاه برگشت.در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خبری، تیموری با بیان اینکه در کل کشور 2500 نیروی محیط بان داریم، گفت: «‌کل اعتبار سازمان حفاظت از محیط‌زیست، دو میلیارد و 500 میلیون تومان برای 19 استانی است که سابقه حریق دارند در ایلام نیز به همین ترتیب است. هلی‌کوپتر نداریم.»


مروارید، استاندار ایلام دوباره روی خط آمد و گفت: «‌خوب شد در آتش‌سوزی صدای شما به گوش مردم رسید. کی باید امکانات را تامین کند؟ دولت باید تامین کند. اما به ازای هر 10 هزار نفر، یک قرق‌بان داریم که خیلی کم است.»
وی در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو شرایط آتش‌سوزی اخیر گیلان را اینطور عنوان کرد: «‌هلی‌کوپتر متعلق به سازمان هلال احمر است. اینقدر التماس کردیم. گفتند باید قرارداد ببندید، گفتم بفرستید من پولش را می‌دهم اما هلال احمر می‌گوید من با بحران انسانی کار دارم و این وظیفه من نیست. با ارتش قرار بوده قراردادی بسته شود که به یمن این آتش‌سوزی بسته شده.» جلالی هم در این باره گفت‌: «‌ما دنبال این بودیم که ناوگان هوایی در کشور را به خدمت بگیریم. وزیر جهاد کشاورزی هم گفتند در هیات دولت مطرح شده است. الان در هلال احمر ناوگان هلی‌کوپترها مجهز به تانک‌های آب بر نیست. فقط در ستاد کل نیروهای مسلح، بالگردهای مسلح به این تانک‌ها هستند و امروز بین ما و سازمان مدیریت بحران و سازمان نیروهای مسلح این قرارداد منعقد شد.»


مدیریت مال وقتی است که امکانات باشد
استاندار ایلام در جواب این انتقاد که مدیریت بحران خوبی نداشته‌اند، گفت: «‌مدیریت مال وقتی است که امکانات باشد. با این ارقام و اعداد همین وضعیت است. باید برای جنگل‌ها، اقدامی شود.»
وی با بیان اینکه یک‌سال است دولت را تحویل گرفته و موضوع از پایه خراب است، اینطور توضیح داد: «‌در زرین‌آباد که منطقه جنگلی است، یک محیط‌بان بود و امسال حقوق هم نداشتند به او بدهند و یک‌سال است حقوق نگرفته و بدون پول دارد کار می‌کند. به من گفت 10 ماه است کار می‌‌کنم بدون حقوق و بخشدار هم تایید کرد.»


تیموری، نماینده محیط‌زیست هم گفت: «ما در ادارات کل محیط‌زیست، تعداد نیروهای ما بیش از سه برابر مجوزهای استخدامی است.»
جلالی هم این‌طور پاسخ داد که وضعیت سازمان جنگل‌ها هم بهتر از سازمان محیط‌زیست نیست و مصداق آورد: « 125 میلیون هکتار جنگل داریم و 2000 نیروی رسمی و 500 نیروی قراردادی. یعنی به ازای هر 66 هزار هکتار جنگل یک نفر محافظ داریم.»


شوهانی، نماینده ایلام دوباره تلفنی روی خط آمد و به مجری اعتراض کرد: « وقت را عادلانه تقسیم کنید. سه نفر از دولت حرف می‌زنند.ایلام استانی مرزی است و 430 کیلومتر مرز داریم و آن طرف داعش است.هم گرفتار زلزله هستیم که نمونه‌اش «مورموری» است.الان هم بحران‌های زیست محیطی داریم‌. چرا دولت، یک بالگرد در استان مستقر نمی‌کند. ما می‌گوییم دولت، دولت یا سازمان هلال احمر است یا محیط‌زیست یا استانداری. ما در قانون بودجه، ردیف خرید بالگرد داریم. چرا یک فروند در استان ما مستقر نمی کند. هلال احمر گفتند ما آمادگی داریم بالگرد بدهیم مشروط به اینکه هزینه‌های نگهداری پرداخته شود. از محیط‌زیست و سازمان جنگل‌ها انتظار داریم برای مواقع بحرانی این امکانات را فراهم کنند. بالگرد روز دوم آمد و خودم بودم.»


تیموری گفت: «‌ما از محل بند «ش» ماده «224» که مربوط به مدیریت بحران است، سهم سازمان ما دو میلیارد و 500 میلیون تومان برای 19 استان بوده. ما از امکانات اولیه مانند خودرو، تجهیزات فردی محیط‌بانان برای اطفال حریق محرومیم.نمی توانیم اینها را تهیه کنیم چه برسد به سیستم اطفال حریق!»
از پنج سال گذشته تا سال 93، در 19 استان، سابقه آتش‌سوزی داشته اند و وجود 2500 نیروی یگان تخصصی حفاظت برای اطفای حریق در کل کشور و استقرار 70 نفر از این نیروها در ایلام جلوگیری از آتش‌سوزی‌ها توسط نیروهای انسانی بدون امکانات شدنی نیست. همچنین بنابر آمار رسمی، 397 پاسگاه انتظامی ویژه حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در کشور وجود دارد که14 میلیون هکتار معادل هفت درصد خاک کشور را جنگل فرا گرفته است که به دلیل برخی عوامل انسانی در سال گذشته بیش از هفت هزار هکتار از این جنگل‌ها در آتش سوخت. براساس اعلام کارشناسان متوسط سرانه فضای جنگلی در ایران برای هر نفر 18 صدم هکتار است در حالی که متوسط جهانی این رقم هشت دهم هکتار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha