عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: در سال های اخیر با اعمال سیاست دستورى و تحكمى دولت ها نقش نظام پزشكى، شورای عالى و كمیسیون هاى تخصصى بویژه كمیسیون تعرفه در تعیین تعرفه هاى پزشكى بسیار كم رنگ شده است.

اظهارات وزیر بهداشت در جهت تضعیف نظام پزشکی است

سلامت نیوز: عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت: در سال های اخیر با اعمال سیاست دستورى و تحكمى دولت ها نقش نظام پزشكى، شورای عالى و كمیسیون هاى تخصصى بویژه كمیسیون تعرفه در تعیین تعرفه هاى پزشكى بسیار كم رنگ شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر نوید ناصری با اشاره به نقش کم رنگ نظام پزشکی در تعیین تعرفه ها بیان داشت: این موضوع اگرچه با استفاده از گویشهاى مختلف دولتهاى اخیر و بكار بردن الفاظى تند و مكدر كننده تا نرم و دلنشین همراه بوده است اما نتیجه آن اعمال سیاست اختصاص یارانه سلامت به مردم از جیب جامعه پزشكى ؛ بویژه شاغلین بخش خصوصى بوده است.

وی افزود: این موضوعى است كه در مورد هیچ رده صنفى و اجتماعى در سطح كشور نمونه آن دیده نشده  و از سوى دولت اینگونه اعمال نمى شود ولى متأسفانه با توسل به حربه و دلایل واهى درآمدهاى میلیاردى جامعه پزشكى، به نحو احسن مورد سوء استفاده اركان قدرت قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه اگر با تداوم و تسرى سیاست  تقابل مردم با جامعه پزشكى و معرفى ایشان به عنوان تجار نظام سلامت و بهره گیرى از انواع دستاویزها در این مسیر، مشكل اقتصادى كشور حل و فصل مى شود، ادامه داد: در صورت تحقق این مهم جامعه پزشكى  با آغوش باز به استقبال چنین سیاستى مى رود و از دولتمردان ، مجلس ،رسانه ملى و... حمایت كامل مى كند.

ناصری با اشاره به اینکه احترام به نظرات كارشناسى و تخصصى بطور كلى در سطح جامعه امروزى ما كم رنگ یا بى رنگ شده  بطوری که ادامه این روند آینده خوبى را رقم نخواهد زد ، تصریح کرد: آیا با ادامه سیاست رو در رو قرار دادن هاى رایج مردم با جامعه پزشكى، ارائه آدرس اشتباه به مردم در به تاراج رفتن ثروتهاى ملى، توجه مردم را به پزشكان جلب كردن بجاى متوجه كردن ایشان به دزدان و رانت خوران  این مرز و بوم، تغییرى در جهت بهبود معیشت مردم ایجاد مى شود؟

وی با اشاره به تلاش های اعضای شورای عالی نظام پزشکی در جهت بهبود اوضاع صنفى و احقاق حقوق تضییع شده جامعه پزشكى و سازمان  ادامه داد  : متأسفانه هر چند وقت یكبار شاهد مواجهه با بحرانى غیر قابل پیش بینى براى مجموعه سازمان از سوى مراجع مختلف همچون مجلس شوراى اسلامى، قوه قضائیه، وزارت بهداشت، رسانه ملى، ارباب جراید و سازمان امور مالیاتى بوده ایم كه نظام و روال منطقى فعالیتهاى شورایعالى و پیگیرى مطالبات جامعه پزشكى را تحت تأثیر قرار داده است.

عضو شورای عالی انجمن دندانپزشکی ایران با اظهار امیدواری از اینکه شورای عالی نظام پزشکی بتواند در زمان باقیمانده از این دوره کاری با ارائه نقشى فعالانه و نه منفعلانه، نقش نمایندگى و نیابتى جامعه پزشكى را بهتر ایفا نماید ؛خاطرنشان کرد: حضور اعضای شورا در مناصب دولتى در ذات خود نمى تواند تأثیرى چه مثبت و چه منفى در كاركرد شورا داشته باشد و این موضوع بیشتر به نوع رویكرد و دیدگاه آنها در استفاده از موقعیت دولتى براى كارآمد تر شدن شورایعالى و یا سكوت ایشان و همچنین سكوت شورا در برابر تصمیمات دولتى و در نهایت انفعال و صرفاً نظاره گرى شورا داشته باشد.

وی اذعان داشت :نكته مهمتر از موضوع فوق، اهتمام سایر اعضاء شورا كه در مناصب دولتى قرار ندارند در روند پیشبرد اهداف صنفى است كه شخصاً امیدوارم هم همت اعضاء غیر دولتى و هم رویكرد مثبت اعضاء داراى مناصب دولتى در تركیب با هم به نتایج بهتر صنفى منجر شود.

اظهارات وزیر بهداشت در جهت تضعیف نظام پزشکی است

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه وظایف وزارت بهداشت قابل تفویض به نظام پزشكى است، گفت: نقش نظارتى بطور كامل با وزارت بهداشت است كه با توجه به وظایف و اختیارات مصرح در قانون و دارا بودن شرایط حاكمیتى، از ساز و كار و زیرساخت هاى لازم بهره مى برد.

وی افزود: با توجه به قانون سازمان نظام پزشكى وظایف وزارت بهداشت منوط به فراهم ساختن امكانات و زیرساخت هاى لازم قابل تفویض به این سازمان است.

ناصری با تاکید براینکه سازمان نظام پزشكى بر اساس قانون مصوب مجلس داراى نقش نظارتى نیست، اذعان داشت: طبق قانون سازمان نظام پزشکی فقط در تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه هاى نظارتى در مورد مطب ها و سایر مؤسسات پزشكى در بخش خصوصى مشاركت دارد(بند م از ماده ٣).

وی تصریح کرد :در صورتیكه انتظار نقش نظارتى از سازمان برود، تخصیص بودجه لازم و فراهم كردن شرایط نرم افزارى و سخت افزارى و پرسنلى و ... لازم است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه این سازمان در ایفاى نقش خود كه در قانون تصریح شده ؛ موفق بوده و آیین نامه هاى مختلفى را صادر كرده است افزود : در بررسى ایفاى نقش نظارتى تفویضى ازسوی  وزارت بهداشت در قالب تفاهم نامه و سامانه ١٦٩٠ كه این اواخر از سازمان انتظار مى رود، با توجه به عدم تخصیص و تأمین زیرساختهاى لازم، بررسى موفق یا ناموفق بودن نظام پزشکی، بیشتر ادامه سیاستى به نظر مى رسد كه ناكارآمدى  این سازمان را به ناحق مطرح و اثبات كند.

به گفته ناصری، هنوز هم شاهد تصمیم گیری هاى دستورى و خلق الساعه و بى اعتنایى و بى احترامى به آراء عمومى در نظام سلامت و جامعه پزشكى هستیم.

وی در خصوص اظهارات اخیر وزیر بهداشت مبنی بر عدم رضایت از سازمان نظام پزشکی و سلب اختیار نظارت از آن، ابراز داشت: خوب یا بد عمل كردن سازمان در بحث نظارت در راستاى تفاهم نامه اخیر سازمان و وزارت بهداشت، به مفهوم انتظار ایفاى نقش پلیسى براى سازمان نیست كه چنین امكاناتى براى نظام پزشكى هم فراهم نشده است.

ناصری افزود: اگر امكانات لازم به سازمان نظام پزشکی تخصیص داده شده و از عهده تعهدات مكتوب خود بر نیامده است، نظر مقام محترم وزارت كاملاً صحیح است که در غیر این صورت بیشتر در جهت تضعیف نهاد صنفى غیر دولتى نظام پزشكى و ناكارآمد انگارى آن است.

عضو شورای عالی نظام پزشکی ادامه داد :اعمال نفوذ و رفتار وزارت و دانشگاههاى علوم پزشكى تابعه در ناكارآمد نشان دادن سازمان در همین موضوع هم كاملاً  نیاز به بررسى دارد كه شواهدى دال بر این موضوع موجود است.

قانونگذاران در اجحاف به شاغلین نظام سلامت کمر همت بسته اند

ناصری با اشاره به اینکه تخطی از تعرفه های مصوب به علت غیر واقعی بودن آنهاست گفت : نباید کلمه رشوه را  در مورد زیرمیزی یا پرداخت های غیرمتعارف بکار برد زیرا رشوه در تعریف، دادن مالى به كسى براى انجام دادن مقصود خود است كه بیشتر در انجام كارهاى ناروا، غیر مشروع یا غیر قانونى بكار رفته است.

وی با بیان اینکه انجام درمان كارى غیر شرعى یا غیر قانونى نیست افزود: بحث زیر میزى و تخطى از تعرفه هاى مصوب و اعلام شده خدمات پزشكى بیشتر به علت غیر واقعى بودن و فاصله بسیار داشتن تعرفه ها با ارزش واقعى خدمت است كه گرچه تخلف و تخطى از قانون بحساب مى آید و مستوجب برخورد قانونى است اما از كمر همت بستن قانونگذاران و مجریان محترم قانون در اجحاف به شاغلین نظام سلامت بویژه در بخش خصوصى در چند ساله اخیر و با وجود تمام بحرانهاى اقتصادى موجود هم ، نمى توان چشم پوشى كرد.

عضو شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه از دولت تدبیر و امید انتظار می رود  که با دوراندیشى و ایجاد امید و امیدوارى هر چه بیشتر در نظام سلامت كشور از نظرات كارشناسى قاطبه شاغلین نظام سلامت و دلسوزان ایشان در سازمانهاى نظام پزشكى ؛ نظام پرستارى و انجمنهاى پزشكى، غافل نشود خاطرنشان ساخت : دولت باید از این پتانسیل خوب به بهترین نحو ممکن بهره بردارى نموده تا روزانه كمتر شاهد اقدام به مهاجرت اجبارى بخشى از شاغلین نظام سلامت و از دست دادن سرمایه هاى كشور باشیم.

وی اذعان داشت: با صدور قوانین و بخشنامه هاى تضییع كننده حقوق حقه ، محدود كننده تر و كاهنده امید و امیدوارى شاغلین نظام سلامت(بویژه بخش خصوصى)، تسرى و تثبیت دشمن انگارى ایشان در دید جامعه، سیاستهاى كندن از این به ظاهر تاجران سلامت  داراى درآمدهاى نجومى از طرق مختلف افزایش مالیات، عوارض شغلى، كاهش نسبى تعرفه و ...،  شرایط نا امیدى فراوان و احساس خسران بخشى از نخبگان كشور بیش از پیش فراهم مى شود كه این امور زیبنده دولت تدبیر و امید نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پرسنل درمان ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    1 0
    ایران بهشت پزشکان است نگران نباشید اقای دکتر چون پزشکان فقط برای تفریح به خارج از کشورمیروند یا برای اینکه خانه بخرند وفرزندان خودرا مقیم انور اب کنندوگرنه کشوررا برای همیشه ترک نمی کنند چون هیچ جا مثل ایران براشون درامد نداره