سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 150806

یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: شناخت علائم هشدار دهنده در تشخیص زودهنگام بیماری نقص ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

سلامت نیوز: یک فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی گفت: شناخت علائم هشدار دهنده در تشخیص زودهنگام بیماری نقص ایمنی بسیار حائز اهمیت است.

دکتر مژگان صفری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: عفونت‌های شدید بدن که معمولا دیر بهبود می‌یابد، مننژیت، عفونت مغزی، نوزادی که بند نافش دیر بیفتد و عفونت لثه از علائم هشدار دهنده بیماری نقص ایمنی است، اما به طور قطعی وجود علائم بیان شده دال بر وجود بیماری نبوده و باید مورد بررسی قرار گیرد.

وی تصریح کرد: در بدن هر انسان یکسری فاکتورهایی وجود دارد که با میکروب‌ها و ویروس‌ها مقابله می‌کنند و زمانی‌ که این فاکتورها دچار اختلال شوند می‌گوییم فرد دچار بیماری نقص ایمنی شده است. نقص ایمنی به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود؛ نقص ایمنی اولیه شایع‌تر بوده و تنها عامل آن ژنتیک است.

وی افزود: علل متعددی می‌تواند در ایجاد نقص ایمنی ثانویه نقش داشته باشد، یکی از این عوامل ورود جسم خارجی به بدن است به عنوان مثال ورود یک شی خارجی به داخل ریه می‌تواند موجب عفونت‌های مکرر شود. همچنین تنگی‌ها و انسداد داخل بدن مانند تنگی مجاری ادراری و تنفسی موجب عفونت بدن می‌شود.

صفری خاطرنشان کرد: بیماری متابولیک مانند دیابت یا هر عامل دیگری که متابولیسم بدن را برهم زند یا خون‌رسانی به اعضای بدن را مختل کند، موجب عفونت بدن شده و سیستم ایمنی بدن را دچار مشکل می‌کند.

وی تاکید کرد: سوء تغذیه نیز شایع‌ترین علت نقص ایمنی ثانویه است؛ به طوری که کمبود برخی مواد و ویتامین‌ها در بدن بویژه در کودکان می‌تواند موجب بیماری نقص ایمنی شود.

این فوق تخصص آلرژی و ایمونولوژی بالینی عنوان کرد: بیمارانی که دچار نقص ایمنی هستند، خیلی بیشتر از افراد عادی دچار عفونت می‌شوند و عفونت‌های پوستی، تنفسی، گوارشی مانند اسهال در این بیماران ایجاد می‌شود. همچنین عفونت‌های ساده در این افراد به زودی خوب نمی‌شود و در بیشتر موارد نیاز به مصرف آنتی‌بیوتیک در طولانی مدت پیدا می‌کنند. افرادی که پس از تزریق واکسن دچار عوارض شدید واکسن می‌شوند نیز نیاز به بررسی پزشکی دارند.

وی تصریح کرد: علت نقص ایمنی اولیه، ژنتیک است و ممکن است این ارث به افراد خانواده نیز منقل شود. البته بستگی به شرایط فرد دارد که این ژن از نوع غالب باشد یا مغلوب. افرادی که تحت شیمی درمانی هستند و کسانی که از داروهای خاص مانند کورتون استفاده می‌کنند و همچنین افرادی که دچار سوء تغذیه هستند؛ بیش از دیگران در معرض خطر احتمال ابتلا به بیماری نقص ایمنی قرار دارند.

صفری افزود: بیماری نقص ایمنی ممکن است در هر سنی بروز کند و درمان آن نیز با توجه به علت ایجاد بیماری، انجام می‌شود. به عنوان مثال در فرد مبتلا به عفونت در درجه اول عفونت را برطرف کرده و در نقص ایمنی اولیه نیز که علت آن ژنتیکی است در بیشتر موارد از پیوند مغز استخوان و در برخی نیز از داروهای خاص استفاده می‌کنیم.

وی توصیه کرد: افراد در صورت مشاهده عفونت‌های تکرار شونده در بدن که مدت بهبود آن طولانی است و عفونت‌های مکرر لثه و عوارض ناشی از تزریق واکسن حتما به پزشک مراجعه کنند.

وی در پایان تاکید کرد: وجود علائم بیان شده در همه افراد دال بر وجود بیماری نقص ایمنی نبوده و ممکن است علت دیگری داشته باشد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha