دبیر انجمن مامایی ایران یکی از مهمترین راههای کاهش سزارین در کشور را بازگشت ماماها به جایگاه حرفه ای خود عنوان کرد.

ناهید خدا کرمی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز اظهار داشت : در گذشته  ، مراقبت و انجام امور زایمان به وسیله ماماها انجام می گرفت  و اگر مسأله ای غیرطبیعی بود به پزشكان مراجعه می شد. اما در حال حاضر  پزشكان به شدت جایگاه حرفه ای این رشته را اشغال کرده اند  در حالی که مامایی تخصص بدون جایگزین و شرط لازم در پروسه تولد نوزاد است.

وی افزود : به خطر افتادن  استقلال حرفه مامایی از مهمترین مشکلات جامعه مامایی در کشور است و امیدوارم سازمان نظام پزشکی در دوره جدید در جهت بازیافتن جایگاه حرفه ای این قشر اقدامات عملی بردارد.

نماینده جامعه مامایی در سازمان نظام پزشکی گفت : سازمان نظام پزشکی اگر واقعا به سلامت جامعه اهمیت می دهد در جهت  پوشش بیمه ای ماماها  و افزایش تعرفه زایمان طبیعی  حرکت کند  و در راستای نهادینه کردن  و تسهیل آیین نامه مرکز تاسیس مشاوره مامایی که به دانشگاهها ابلاغ شد ه است بکوشد  .

وی خاطر نشان کرد:  یکی از تصورات غلطی که درباره این حرفه وجود دارد اینست که وظیفه ماما به دنیا آوردن بچه است در حالی که تعریف جدید از ماما در دنیا، غیر از خدمات دوران بارداری و زایمان، مشاوره های  بهداشتی به دختران در دوران بلوغ و مسائل بهداشتی زنان در دوران یائسگی نیز است.

دبیر انجمن مامایی گفت : پزشکی یک حرفه تیمی است و سازمان نظام پزشکی باید به همه گروه های خود توجه کرده و از تمرکز صرف بر پزشکان خودداری کند.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha