-نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه سواد بهداشتی مردم پایین است، گفت: زمانی که فرد برای بیماری ساده به پزشک عمومی مراجعه می‌کند و پزشک یا داروی کمی تجویز می‌کند یا می‌گوید شما به دارو نیاز ندارید و با استراحت و مصرف مایعات بهبود پیدا می‌کنید، بیماران اطمینان ندارند و پزشک را متهم به بی‌سوادی می‌کنند.

سلامت نیوز: نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی با بیان اینکه سواد بهداشتی مردم پایین است، گفت: زمانی که فرد برای بیماری ساده به پزشک عمومی مراجعه می‌کند و پزشک یا داروی کمی تجویز می‌کند یا می‌گوید شما به دارو نیاز ندارید و با استراحت و مصرف مایعات بهبود پیدا می‌کنید، بیماران اطمینان ندارند و پزشک را متهم به بی‌سوادی می‌کنند.

دکتر عزت الله گل‌علیزاده در گفت‌و‌گو با آنا، اظهار کرد: استاندارد ویزیت برای پزشکان عمومی میانگین ۱۵ دقیقه اعلام شده است که این زمان بر حسب نوع بیماری و بار بیماران مراجعه کننده می‌تواند متغییر باشد. برای مثال زمانی که بیماری با یک بیماری ساده مانند سرماخوردگی یا آنفلوآنزا مراجعه می‌کند، طبیعتا زمان بسیار کمی را برای معاینه و دریافت شرح حال نیاز دارد. هم‌چنین در مراکزی که بار مراجعه بیماران زیاد است، پزشک ناچار به محدود کردن زمان معاینه می‌شود.

وی افزود: در مواردی که بیمار با بیماری حاد و همراه با علائم مراجعه می‌کند، پزشک زمانی بیش از میانگین در نظر گرفته را برای بیمار صرف می‌کند تا بتواند بیماری را به درستی تشخیص و مشاوره‌های لازم را به بیمار ارائه کند.

نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی درباره ادعای برخی از بیماران مبنی بر اینکه پزشکان عمومی حتی کم‌تر از پنج دقیقه برای آنها وقت می‌گذارند، عنوان کرد: پذیریش این اعداد بدون ارائه شواهد و گزارش قابل قبول نیست، زیرا پزشک زمانی بیش از این را فقط صرف شنیدن بیانات بیمار می‌کند.

گل علیزاده در ادامه عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما یک بیمار، یک پزشک ندارد بلکه تمام اطرافیان آنها از قبیل مادر، پدر، همسایه و ... پزشک او هستند و این در حالی است که در سایر کشورهای دیگر برای جلوگیری از این پدیده برنامه پزشک خانواده و سیستم ارجاع را در کشورشان اجرایی می‌کنند. در تمام کشورها بین 1500 تا 2000 بیمار تحت پوشش یک پرشک خانواده قرار می‌گیرد اما این آمار در مناطق روستایی کشور ما بین 3000 تا 3500 بیمار است.

وی افزود: زمانی که تعداد بیماران تحت پوشش کم باشد ارتباط بین بیمار و پزشک قوی‌تر و در نتیجه اطمینان بین آنها بیشتر می‌شود و از طرفی پزشک با شناخت کامل بیمار را مورد معاینه و یا بررسی انجام می‌دهد.

به گفته نایب رئیس انجمن پزشکان عمومی؛ پزشک خانواده و نظام ارجاع باید به عنوان یک اصل کلی در کشور شکل بگیرد تا به طبع آن بسیاری از مسائل برطرف شود.

گل علیزاده با بیان اینکه متاسفانه سواد بهداشتی مردم کشورمان پائین است، عنوان کرد: برای مثال زمانی که بیمار به دلیل یک بیماری ساده به پزشک عمومی مراجعه می‌کند زمانی که پزشک می‌گوید شما به دارو نیاز ندارید و با استراحت و مصرف مایعات بهبود پیدا می‌کنید متاسفانه بیماران پزشک را متهم به بی‌سوادی می‌کنند و یا اگر اقلام دارویی تجویز شده کم باشد مردم به پزشک اطمینان نمی‌کنند و مجدد آنها را بی‌سوادی متهم می‌کنند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های اجرایی پزشک خانواده کنترل اقلام دارویی و تعداد آزمایش‌های تجویز شده است. یکی از مشکلات بیماران در نظام سلامت حجم بالای ام.آر.آی و سی تی اسکن‌های تجویز شده توسط متخصصان و فوق تخصص‌ها است که اکثر موارد جواب این بررسی‌ها نرمال است. پزشکان ما باید سعی داشته باشند تا حد امکان با دریافت شرح حال از بیمار تشخیص‌های افتراقی بکاهند و در نهایت اگر بین دو بیماری تردید داشتند باید آزمایشی را تجویز کند که شلیک به هدف باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha