سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۴
کد خبر: 150839

استفاده از سم غیرمجاز برای سمپاشی، دلیل مسمومیت و مرگ زئران عربستانی در یکی از هتل‌های مشهد اعلام شد.

سلامت نیوز: استفاده از سم غیرمجاز برای سمپاشی، دلیل مسمومیت و مرگ زئران عربستانی در یکی از هتل‌های مشهد اعلام شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، روز یكشنبه حادثه‌‌ای در هتلی در مشهد رخ داد كه باعث مرگ 4زائر عربستانی شد. زائران كه از شیعیان عربستان هستند پس از سفر به مشهد در این هتل مستقر شده بودند كه از صبح یكشنبه، عده‌ای از آنها به‌دلیل حالت تهوع و بدحالی شدید به بیمارستان انتقال یافتند و 4 نفر از آنها جانشان را از دست دادند.

درحالی‌كه همان روز اعلام شده بود حادثه به‌دلیل مسمومیت غذایی رخ داده است اما پیدا شدن قرص‌های برنج در طبقه پنجم هتل، این فرضیه را كه مسمومیت ناشی از این قرص‌ها بوده، تقویت كرده است. علی‌اكبر صفائیان، بازپرس ویژه قتل مشهد كه رسیدگی به این پرونده را برعهده دارد، گفت: برای روشن شدن موضوع باید منتظر نتیجه پزشكی قانونی ماند. او ادامه داد: روز 14خرداد این هتل سمپاشی شده بود كه در ابتدا این احتمال مطرح شد كه مسمومیت ناشی از این سمپاشی بوده اما با توجه به فاصله زمانی زیاد بین حادثه و سمپاشی، این احتمال ضعیف است.

وی ادامه داد: در ادامه نیز در طبقه پنجم هتل تعدادی قرص برنج پیدا شد كه حالا این فرضیه كه مسمومیت ناشی از انتشار گاز سمی قرص برنج در این هتل بوده را تقویت كرده است. رئیس سازمان غذا و دارو و معاون وزیر بهداشت هم درباره مسمومیت زائران شیعه نظر مشابهی داشت. او گفت: آنچه تاكنون مسجل شده حاكی از آن است كه متأسفانه از یك سم غیرمجاز برای سمپاشی اتاق‌ها استفاده شده است.

دكتر رسول دیناروند در پاسخ به سؤالی درباره عمدی یا سهوی بودن این حادثه، گفت: اینكه این موضوع خواسته بوده یا ناخواسته باید توسط دستگاه‌های مربوطه بررسی و اطلاع‌رسانی شود، اما تخلف در اینكه از سم غیرمجاز استفاده شده، محرز است.
وی درباره نوع سم استفاده شده نیز گفت: متأسفانه این نوع سم را در اتاق‌ها می‌گذارند كه تصعید ‌شود و بخار آن حشرات موذی و آفت را از بین ببرد. این در حالی است كه وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیز بارها اعلام كرده كه استفاده این‌چنینی از این سم، غیرمجاز است. قبلا نیز سابقه داشته كه افرادی با این سم خودكشی ‌كنند و مرگ‌ومیر تصادفی ناشی از این سم را نیز داشته‌ایم.

در همین حال وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشكی با بیان اینكه فوت چند نفر از زائران عربستان در هتلی در مشهد به‌علت مسمومیت ناشی از سمپاشی بوده است، گفت: متأسفانه شیطنت‌های برخی رسانه‌ها در این زمینه بدون توجه به عواقب بین‌المللی و منافع ملی بوده كه همیشه برای كشور دردسرساز است. دكتر سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی ادامه داد: براساس گزارشی كه به ما دادند علت این حادثه به‌احتمال زیاد مسمومیت ناشی از سمپاشی و متصاعد شدن گاز، بسته بودن در اتاق و خواب شبانه بوده است كه مصدومان به بیمارستان منتقل شدند و 4نفر از آنها فوت كردند. هاشمی افزود: اینكه این حادثه عمدی یا سهوی بوده است، حتما دادستان مشهد در این خصوص اظهارنظر خواهد كرد.

    درمان ویژه

به‌دنبال این حادثه رئیس بیمارستان امام رضا(ع) مشهد از درمان ویژه زائران عربستانی خبرداد و به واحد مركزی خبر گفت: یكشنبه 33نفر با علائم مسمومیت در این بیمارستان بستری شدند كه 3نفر از آنها فوت شدند. بامداد دیروز نیز 3 كودك با علائم مسمومیت به این بیمارستان مراجعه كردند و بستری شدند. عبدالله بهرامی با بیان اینكه یك كودك دیگر نیز در بیمارستان موسی‌بن‌جعفر(ع) مشهد فوت شد، افزود: از بین كسانی كه در این بیمارستان بستری شده‌اند، 15نفر بزرگسال و بقیه كودك و نوجوان هستند كه وضعیت خوبی دارند.

    هتل پلمب شد

از سوی دیگر رئیس اتحادیه هتلداران مشهد از پلمب هتل محل حادثه خبر داد و گفت: زائران غیرایرانی كه چند شب گذشته وارد مشهد شده و دچار مسمومیت شدند، در هتلی در این شهر استقرار داشتند كه این هتل دیروز پلمب شد. محمد قانعی در گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: بررسی‌های تكمیلی در زمینه این پرونده در حال انجام است.

همچنین رئیس‌كل دادگستری استان خراسان رضوی با اشاره به اینكه اقدامات مقدماتی ازجمله كالبدشكافی و آزمایش‌های پزشكی انجام شده، در مرحله تكمیل است و سپس به تهران ارسال خواهد شد، به ایسنا گفت: تاكنون به هیچ مدركی كه نشان دهد شخص خاصی از روی عمد باعث مسمومیت این زائران غیرایرانی شده، نرسیده‌ایم. به‌گفته مظفری، پس از اینكه نظرات پزشكی به‌طور قطعی اعلام شد، علت فوت به‌طور دقیق مشخص می‌شود.

    دستگیری 5 نفر

سخنگوی قوه قضاییه نیز در واكنش به حادثه مشهد گفت: تاكنون 5نفر درخصوص این حادثه بازداشت شده‌اند. وی افزود: اتفاق بسیار بدی بود و طی تماس با دادستان مشهد ظاهرا چیزی كه حكایت از عمدی و جنایی بودن حادثه باشد به‌دست نیامده است و البته این اظهارنظر، نهایی نیست. حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای گفت: نمونه‌برداری از فوت‌شدگان و حتی آب و غذا صورت گرفته و آنچه مسلم شده تاكنون علت فوت مسمومیت بوده اما اینكه چه سمی بوده و چگونه موجب فوت شده قرار است نتیجه آزمایش‌ها آن را مشخص كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha