استرس جزو لاینفک زندگی امروز است که علاوه بر آثار روانی، جسم فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. زخم‌های مری، معده، روده، ترش کردن، حالت تهوع،‌ استفراغ، مشکلات گوارشی و دفعی همگی ناشی از استرس است.

سلامت نیوز: استرس جزو لاینفک زندگی امروز است که علاوه بر آثار روانی، جسم فرد را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد. زخم‌های مری، معده، روده، ترش کردن، حالت تهوع،‌ استفراغ، مشکلات گوارشی و دفعی همگی ناشی از استرس است.

امیر محمد شهسوارانی،روانشناس در گفت و گو با فارس،درباره تاثیر استرس بر بیماری‌های جسمی، اظهار داشت: یکی از پدیده‌های شایع روزمره استرس است که به شکل مداوم در هر لحظه به افراد وارد شده و منجر به بروز مشکلات عدیده در زندگی آنها می‌شود.

وی افزود: استرس پدیده شایع قرن است و ابعاد تاثیرات آن به ویژه بر مغز، دستگاه عصبی و سیستم ایمنی بدن در پژوهش‌های متعدد به اثبات رسیده است.

این متخصص حوزه بهداشت روان ادامه داد: یکی از رایج‌ترین مشکلات به وجود آمده به واسطه استرس در انسان‌ها بیماری‌های روان‌- تنی (سایکو سوماتیک) است. بیماری‌های سایکو سوماتیک مشکلاتی هستند که در ظاهر شکل و شمایل و علل زیستی دارند، اما در حقیقت به واسطه استرس زیاد و اختلال در عملکرد سیستم‌های بدنی به ویژه سیستم‌های عصبی مرکزی و پیرامونی حادث می‌شوند.

این روانشناس گفت: در بیماری‌های سایکو سوماتیک افراد شاهد تضعیف سیستم ایمنی و اختلال در عملکرد آن به دلیل استرس بالا، مشکلات در پردازش‌های هیجانی مغزی، دردهای مزمن بدون علت، استرس و فرسودگی شغلی بالا و همین طور علائم گوارشی متعدد مانند، زخم‌های مری، معده، روده، ترش کردن، حالت تهوع،‌ استفراغ، مشکلات گوارشی و دفعی و حتی هموروئید، هستند.

وی افزود: معمولاً افراد دارای مشکلات سایکو سوماتیک در فرآیندهای درمان طبی دچار شکست شده و متخصصان به درستی تشخیص می‌دهند که این مشکلات ناشی از مسائل روانی و استرس بالای فرد است.

این متخصص حوزه بهداشت روان اظهار داشت: بهترین راه برای مقابله با مسائل و مشکلات روان -تنی آموزش‌های همگانی و فراگیر مهارت‌های زندگی به ویژه مهارت کنترل هیجانات و مدیریت استرس است تا از این طریق بتوان در محیط‌های شغلی و خانوادگی استرس و بیماری‌های سایکوسوماتیک را تا جای ممکن کاهش داد. همچنین در صورت احتمال وجود منشاء روان- تنی برای بیماری‌ها بهترین گزینه مراجعه به متخصصان سلامت روان است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha