دوشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۷ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 15085

بر اساس آمار و ارقام منتشر شده از سوی سازمان بهشت زهرا تهران طی 21 ماه گذشته 509 شهروند تهرانی بر اثر اعتیاد جان خود را از دست داده اند.

طبق این آمار که از داده های سازمان پزشکی استخراج شده است مرگ و میر شهروندان تهرانی بر اثر مصرف مواد مخدر در 2 سال اخیر در حالی افزایش یافته که طی این مدت الگوی مصرف مواد مخدر با سرعت بیشتری نسبت به سالهای قبل تغییر یافته و افراد به مصرف مواد محرک صنعتی روی آورده اند.

در حال حاضر مواد صنعتی مانند کراک و شیشه و برخی قرصهای روانگردان بیشترین میزان مصرف در میان معتادان کشور را داشته و به اعتقاد مسئولان اجرایی در حوزه مبارزه با مواد مخدر هر روز صورت پیچیده تری به خود می گیرد به گونه ای که به بزرگترین دغدغه آنها در این زمینه تبدیل شده است.

کشفی رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ در این ارتباط معتقد است: بعد از کراک شیشه دومین دغدغه ما در زمینه مصرف مواد مخدر بوده و نگرانیهای ما را در خصوص عوارض مختلف آن افزایش می دهد چرا که میزان کشفیات ما در این رابطه بیش از 100 درصد افزایش یافته است.

موضوعی که از دیدگاه پزشکان اورژانس تا حدود زیادی مرگ و میر بر اثر مصرف مواد مخدر را دامن می زند این است که افراد به علت عدم درک صحیح از زمان و مکان از ارتفاع سقوط کرده و بر اساس اظهارات این افراد در ماه بین 2 تا 3 شهروند تهرانی دچار این حادثه شده  و جان خود را از دست می دهند.

در این باره دکتر ایرج شمس پزشک اورژانس در این ارتباط به مهر می گوید: هر ماه قربانیانی داریم که بر اثر مصرف شیشه از ارتفاع سقوط کرده و دچار مرگ مغزی می شوند و این معضل از 2 سال پیش افزایش داشته است. به گونه ای که قبلا به ندرت چنین حوادثی روی می داد.

این در حالی است که بیش از 99 درصد  شهروندان تهرانی که بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می دهند مرد بوده و زنان کمترین آمار را در این ارتباط تشکیل می دهند.

بر اساس این آمار و ارقام از بین 509 متوفی که بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست داده اند تنها 5 نفر زن بوده و بقیه همگی مرد هستند. میانگین سنی آنها در سال گذشته 29/34 سال و در سال جاری 33/41 سال بوده است.

کارشناسان بهداشت علت عمده مرگ و میرها براثر مصرف مواد مخدر را "اوردوز" دانسته و مصرف زیاد مواد به ویژه مواد صنعتی را علت این مسئله می دانند و در این ارتباط معتقدند که دوز بالای مواد بیشترین علت مرگ ومیر در بین معتادان تهرانی را تشکیل می دهد .

در این ارتباط مددکاران اجتماعی شهرداری تهران که به گشت و جمع آوری معتادان از سطح شهر می پردازند نمونه هایی را مثال می زنند که زیر پلهای معروف شهر بر اثر دوز بالا جان خود را از دست داده اند.

مهدی حقیقی از مددکاران اجتماعی بخش آسیبهای اجتماعی شهرداری تهران به خبرنگار مهر می گوید: ما تماسهای متعددی را داریم که در آن شهروندان از مرگ معتادان زیر پلها و یا اماکن عمومی خبر می دهند و در تمامی موارد پزشکی قانونی علت مرگ را اعتیاد تشخیص می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha