سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: هیچ مجوزی برای دایر کردن سایت های همسریابی داده نشده است و ادعای مجوز داشتن برخی از این سایت ها کذب است.

سلامت نیوز: سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی گفت: هیچ مجوزی برای دایر کردن سایت های همسریابی داده نشده است و ادعای مجوز داشتن برخی از این سایت ها کذب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، سرهنگ علیرضا آذر درخش افزود: در زمان حاضر شرایط سایت های همسریابی، اصلا قانون مند و قابل اعتماد نیست و وجود هویت های جعلی و غیر واقعی در این سایت ها بسیار خطر آفرین است. ضمن اینکه در اینگونه سایت ها، افراد مجرم با ذکر شرایط ویژه به دنبال اهداف غیراخلاقی هستند.

وی در عین حال به این موضوع نیز اشاره کرد که صدور مجوز برای سایت های همسریابی در دستور کار کارگروهی متشکل از وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان و پلیس فتا است اما در زمان حاضر هیچ مجوزی برای دایر کردن این سایت ها داده نشده است.

آذر درخش ادامه داد: فریب در ازدواج در سایت های همسریابی بسیار آسان است. در این سایت ها افراد به راحتی اطلاعات نادرستی از خودشان ارایه می دهند و گردانندگان سایت ها نیز اغلب راهی برای راستی آزمایی این اطلاعات ندارند، ضمن اینکه تمایلی هم به این کار ندارند چرا که نگاه گرادنندگان سایت های یاد شده، کسب درآمد و ایجاد سهولت در جذب مشتری است.

وی افزود: متاسفانه گروه های منحرف و غیراخلاقی به بهانه آسان سازی ازدواج و همسریابی به فریب افراد و سرقت اطلاعات شخصی و خصوصی آنان و گاهی حتی انتشار محتواهای منافی اخلاق و عفت عمومی با سوءاستفاده از تصاویر خصوصی آنان اقدام می کنند که آسیب حیثیتی و تبعات جبران ناپذیری را برای این افراد در پی خواهد داشت.

آذردرخش با بیان اینکه برخی سایت های همسریابی با اهداف خاصی راه اندازی می شود، اظهارداشت: این سایت ها با جمع آوری اطلاعات شخصی افراد، اطلاعات را بدون اجازه در اختیار دیگران و یا شرکت های تبلیغاتی قرار می دهند.

وی، یکی دیگر از شگردهای گردانندگان سایت های همسریابی را راهنمایی کاربران به صفحات فیشینگ بانکی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه بیشتر مراجعان این سایت ها نوجوانان و جوانان هستند، مجرمان سایبری با فریب این کاربران ، هنگام دریافت حق عضویت، کاربران را به صفحات فیشینگ، راهنمایی و اطلاعات بانکی آنان را سرقت می کنند.

آذر درخش به کاربران توصیه کرد که هنگام نقل و انتقالات مالی از طریق اینترنت بسیار مراقب باشند تا در دام فیشینگ نیافتند.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا نیروی انتظامی، افزود: متاسفانه برخی کاربران بی محابا در این سایت ها عضو شده اند وتمام اطلاعات خود از جمله شماره ملی، تاریخ تولد، شماره شناسنامه را در این سایت ها وارد می کنند که این امر می تواند تبعاتی داشته باشد که با آبرو و حیثیت کاربران در ارتباط است.

وی به نمونه ای اشاره کرد و ادامه داد: شاهد دستگیری مجرم اینترنتی بودیم که زنان را در سایت های همسریابی شناسایی می کرد و پس از کلاه برداری میلیونی از طعمه هایش ناپدید می شد.

آذردرخش در ادامه گفت: هر چند این مجرم، دستگیر و تحویل مراجع قانونی شد، اما آسیب روحی و استرسی که این زنان و خانواده آنان در این ماجرا متحمل شدند به این زودی ها پاک نمی شود.

وی همچنین به موضوع دیگری نیز اشاره کرد؛ مبنی بر اینکه برخی سایت های همسریابی با سوء استفاده از فتوای مراجع تقلید، تلاش دارند کارکرد خود را شرعی و قانونی نشان دهند.

آذر درخش در این خصوص اظهارداشت: به عنوان مثال در یک سایت همسریابی، فتوایی منتسب به یکی از مراجع تقلید به عنوان سند شرعی و قانونی بودن فعالیت، منتشر کرده بود که در پاسخ به استفتاء پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات، ایشان (آن مرجع تقلید) فتوای یاد شده را تکذیب کردند و خواهان برخورد با این گونه سایت ها شدند.

این مقام نیروی انتظامی، ادامه داد: پلیس فتا در خصوص سوء استفاده این سایت ها از احکام اسلامی و فتاوای مراجع تقلید با این گونه سایت ها برخورد قانونی می کند. به علاوه هموطنان نیز باید دقت کنند که مطالب مطرح شده و منتسب به مراجع نیز در این سایت ها به منظور توجیه و حتی فریب کاربران منتشر می شود و فتوی لزوما در مورد این موضوع، صادر نشده است یا مرتبط نیست.

سرپرست اداره پیشگیری از جرائم سایبری پلیس فتا ناجا از هموطنان خواست تا موارد مشکوک را از طریق سایت پلیس فتا به نشانی Cyberpolice.ir بخش مرکز فوریت های سایبری، لینک ثبت گزارشات مردمی در میان بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha