عضو هیات علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سرطان دهان جزو 10 سرطان شایع است، گفت: استعمال دخانیات و قلیان خطر سرطانی شده سلول های سنگفرشی حفره های دهان را افزایش می دهد.

سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشکده دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه سرطان دهان جزو 10 سرطان شایع است، گفت: استعمال دخانیات و قلیان خطر سرطانی شده سلول های سنگفرشی حفره های دهان را افزایش می دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر پویان امینی شکیب روز سه شنبه در نشست خبری یازدهمین کنگره شعبه ایرانی انجمن جهانی تحقیقات دندانپزشکی افزود:در مواقعی که تشخیص این بیماری به موقع رخ ندهد می تواند منجر به مرگ بیمار شود.

وی سرطان سلول های سنگفرشی حفره های دهانی را از شایع ترین سرطان های دهان اعلام کرد و گفت: حدود 70 درصد افرادی که مبتلا به درجات بالای این سرطان ( درجه 4) می شوند، در مدت کم تر از پنج سال فوت می کنند.

وی با اشاره به اینکه استعمال دخانیات و قلیان احتمال بروز این بیماری را افزایش می دهد، گفت: دخانیات، تنباکو و مصرف مشروبات الکی از عوامل خطرزای این بیماری هستند.

امینی تاکید کرد که هر چه تشخیص این بیماری زودتر محقق شود درمان موثرتر و شاخص بقای عمر بیشتر خواهد بود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران اظهار کرد: وزارت بهداشت به دنبال اجرای طرح غربالگری سرطان دهان برای شناسایی افراد و درمان آن است.

وی، زخم های قرمز رنگ و ضایعات سفید رنگ در دهان، فرو رفتگی مخاط دهان و برجستگی سطح حفره های دهان را از جمله علائم این بیماری اعلام کرد و گفت: این موارد معمولا روی پوشش زبان، کف دهان و کام مشاهده می شود.

عضو هیات علمی دانشکده داندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد:در صورتی که زخم و یا ضایعات در دهان بیش از 2 هفته باقی بماند حتما به دندانپزشک مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha