سه‌شنبه ۱۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳
کد خبر: 150886

وزیر بهداشت اظهارداشت: در اجرای بهتر طرح تحول نظام سلامت باید تمام تلاش خود را بکار بگیریم تا فضای امید به یأس تبدیل نشود.

سلامت نیوز: وزیر بهداشت اظهارداشت: در اجرای بهتر طرح تحول نظام سلامت باید تمام تلاش خود را بکار بگیریم تا فضای امید به یأس تبدیل نشود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر سید حسن هاشمی در دیدار با مدیران پرستاری دانشگاه های علوم پزشکی و سایر مراکز که در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: حرکت کلی و بزرگی را در جهت تحول نظام سلامت آغاز کرده ایم که باید تلاش کنیم که این طرح استمرار داشته باشد.

وی با بیان اینکه اجرای طرح تحول سلامت موجب رضایتمندی مردم شده است، گفت: مردم به رغم همه مشکلات خود ، قدردان هر خدمتی که به آنان ارائه می شود ، هستند .

هاشمی گفت: علاوه بر مردم، نیروی انسانی و ارائه دهندگان خدمت و همچنین منابع مالی پایدار که می تواند پاشنه آشیل این طرح باشد اهمیت زیادی دارند بنابراین باید مراقبت کنیم تا منابع هدر نرود و با ارائه خدمات مناسب باعث ایجاد رضایتمندی بالایی بین مردم شویم.

وی با بیان اینکه برای ارائه هر خدمت و ارتقاء آن قطعا به منابع مالی نیاز است تصریح کرد: نباید این منابع به صورت موسمی باشد و با تغییر یک وزیر یا یک دولت دستخوش تغییر شود.

هاشمی با تاکید بر ضرورت اختصاص منابع پایدار به حوزه سلامت و طرح تحول سلامت و مشکلات دولت برای تامین منابع، گفت: با توجه به نوسانات قیمت نفت امیدواریم بتوانیم بودجه وزارتخانه را نه از طریق یارانه و نفت بلکه از طریق اصلاح نظام مالیاتی تامین کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به حمایت های مقام معظم رهبری و قوای سه گانه از طرح تحول نظام سلامت افزود: قوای سه گانه احساس کردند که این طرح متعلق به کل نظام جمهوری اسلامی است و حمایت های لازم را از آن داشتند ضمن اینکه وزاری کابینه نیز حمایت های خوبی از این طرح داشتند.

هاشمی گفت: متاسفانه برخی تصور می کنند منابعی که صرف تربیت نیروی انسانی می شود هزینه و به نوعی دور ریختن منابع است اما باید توجه داشت که هزینه برای تربیت نیروی انسانی  سرمایه گذاری است به عنوان نمونه آموزش و پرورش برای پرورش نیروی انسانی در کشور از نظر هزینه ای مقام اول و وزارت بهداشت مقام چهارم را دارد اما هیچ کدام هزینه نیستند.

وزیر بهداشت با اشاره به کمبودها در بخش تجهیزات، فضا و ساختمان، به کمبود نیروی پرستاری و پایین بودن حقوق این قشر زحمت کش اشاره کرد و گفت : ریشه این مشکلات به گذشته بر می گردد که سلامت در اولویت های بعضا ۹ تا ۱۳ قرار داشت و این باعث نارضایتی مردم می شد.

هاشمی با بیان اینکه در بخش پرستاری در وزارت بهداشت کوتاهی نکرده ایم و البته انتظار قدر شناسی هم نداریم، افزود: برای کاهش فشار کاری پرستاران، باید مجوز بگیریم تا کمبود نیرو را جبران کنیم که بنده شخصا اختیار این کار را ندارم و مجلس شورای اسلامی باید مجوز را به ما بدهد.

وی افزود: اگر نگاهی به آمارهای سازمان بهداشت جهانی بیندازیم متوجه می شویم که در کشورهای منطقه، به ازای هر ۱۰۰۰ نفر به صورت میانگین بین ۲.۶ تا ۴ نفر پرستار وجود دارد که در ایران به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱.۳ پرستار و حتی در برخی مناطق تهران ۰.۴ است که می تواند باعث عدم رضایت مردم شود.

وزیر بهداشت با بیان اینکه تا کنون برای نیروهایی که بازنشسته شده اند جایگزینی نداشته ایم افزود: به تازگی توانستیم مجوز بکار گیری ۷ هزار نیروی انسانی جدید را برای بیمارستان های جدید در آستانه راه اندازی بگیریم.

هاشمی با انتقاد از کسانی که متوسط درآمد پزشکان کشورهای غربی را با حداکثر درآمد یک متخصص و نه میانگین آنها مقایسه می کنند افزود: بنده در آموزش و پرورش معلمی را می شناسم که برای هر ساعت تدریس ۱.۵ میلیون تومان می گیرد پس بایید بگوییم تمام معلمان این میزان درآمد دارند؟ این بی انصافی و ظلم در حق صنوف زحمت کش جامعه است.

وی تصریح کرد: کارانه پرستاران در شروع به کار ما در وزارت بهداشت بهداشت در برخی استان ها حدود ۱۵ تا ۱۸ ماه تأخیر داشت که تمام تلاش خود را برای پرداخت به موقع انجام دادیم.

هاشمی تأکید کرد: با توجه به کمبود نیرو، موسسه ای را زیر نظر هیأت امنای ارزی راه اندازی کردیم تا نیروهای مورد نیاز را جذب کند و بر خلاف گذشته که حقوق با تأخیر و کسر کسورات همراه بوده روند پرداخت حقوق در این موسسه به صورت کشوری و عمودی است و هیچ تفاوتی بین پرستاران جز در سابقه و تحصیلات وجود ندارد.

وی اظهار داشت: همان طور که درآمد بیمارستان ها افزایش پیدا کرده است سهم پرستاران نیز باید افزایش پیدا می کرد اما انصاف نیست که به نسبت مساوی تقسیم شود به عنوان نمونه درآمد یک پرستار که به صورت شیفتی در درمانگاه کار می کند یا پرستاری که منشی رئیس شده است نباید با یک پرستار که در بخش اورژانس، سوختگی و روانی مشغول است یکی باشد.

هاشمی بیان داشت: طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در مفهوم و در سطح نظری درست و کامل است اما در اجرا نیاز به ظرافت کاری هایی دارد که لازم است در صورت نیاز اصلاح و بازنگری شود.

وزیر بهداشت گفت: اختیار پرداخت مبتنی بر عملکرد را به دانشگاه ها دادیم تا در گروه پرستاری متناسب با حجم کار و رسته شغلی پرداخت شود.

وی تصریح کرد: به دلیل دخل و تصرف برخی دانشگاه ها در پرداخت، تأکید کردیم که توزیع درآمد بر عهده بیمارستان ها باشد.

هاشمی افزود: در برخی بیمارستان های تک رشته ای مانند چشم پزشکی و قلب که از میزان حداکثری، بالاتر می رود باید منابع اضافه را در بخش های کودکان، سوختگی و دیگر بخش های محروم توزیع کنند.

وزیر بهداشت با بیان اینکه باید راه را برای تحصیلات تکمیلی پرستاری در خارج از کشور هموار کنیم افزود: باید مراقبت شود که این اقدام تبلیغاتی و شکلی نباشد بلکه محتوایی باشد تا آورده آن بتواند در خدمت به مردم و ارتقاء کیفیت پرستاری موثر واقع شود.

وی خاطر نشان کرد: در جذب ۷ هزار نفر نیروی انسانی، ابلاغ کرده ایم که حق بکارگیری افراد خارج از شهر مورد نیاز و غیر بومی وجود ندارد مگر در مواردی که این افراد در آن شهر وجود نداشته باشند.

هاشمی ادامه داد: لازم است که طرح تعهد خدمت برداشته شود و فرزندان مردم را به گذراندن این طرح اجباری وادار نکنیم و باید در یک برنامه ریزی مشخص و طی یک مدت زمان معلوم زمان این طرح را کاهش و سپس آن را برداریم.

وزیر بهداشت گفت: اگر طرح تعهد خدمت برای پزشکان و گروه پزشکی به منظور کسب مهارت باشد اشکالی ندارد اما چون به اجبار دختر و پسر را بدون پرداخت حقوق مناسب به کار می گیریم دارای اشکال است.

  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فریده ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۴/۰۳/۱۹
    2 0
    کوتاهی نکردین/؟انتظار تشکر ندارین؟/؟؟ آقای وزیر جمع کن توروخدا این همه ننگی رو!!! بخاطر طرح عملکردیتون دو ماهه کارانمونو نگرفتیم!!امیدوارم مثل همکارای قم بدهکار نشیم بهتون!!!! چقد بی انصافی و پستی آخه!! خدا هست.... نگاهش واسه ما خوشبختیه و واسه آدمایی مثل تو عین بدبختیه!