معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با بیان اینكه با آغاز واردات داروهای بیماران ام . اس از 8 سال پیش تاكنون شمار بیماران از 400 به 14 هزار نفر رسیده است، گفت: اگر قرار بر تامین داروهای این دسته بیماران از خارج از كشور بود ناگزیر به صرف هزینه‌ای بالغ بر 140 میلیون دلار بودیم.

دكتر رسول دیناروند در مراسم رونمایی از چهار دارو وماده موثره گفت: یك قلم دارو وارد بازار دارویی شده، دارویی دیگر به زودی وارد بازار دارویی خواهد شد و ماده موثره قلم سوم از این داروها تولید و سال آینده وارد بازار می‌شود.

وی با بیان اینكه با ورود داروهای ایرانی ضمن افزایش میزان دسترسی مردم به دارو هیچ گاه شاهد كمبود این دسته از داروها در سطح كشور نبوده‌ایم، افزود: هرچند از سیاست‌های قطعی وزارت بهداشت واردات آزاد داروهاست اما برای نخستین بار در كشور با تولید دارو در داخل سهم داروهای وارداتی نسبت به گذشته كاهش یافته است.

دكتر دیناروند با اشاره به تولید داخل 175 قلم دارو گفت: سهم این داروها نسبت به مشابه وارداتی بیشتر است.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت به ارتباط قوی بین تحقیق، توسعه و تولید اشاره كرد و افزود: بسیاری از داروهایی كه هنوز تاییدیه FDA‌ را دریافت نكرده‌اند هم اكنون فاز 1 و 2 بالینی آنها سپری می‌شود.

وی سرانه مصرف داروی هر ایرانی را 30 هزار تومان برشمرد و افزود: بخش زیادی از اعتبارات بهداشتی درمانی در كشورهای جهان سوم (70 درصد) صرف هزینه‌های دارویی می‌شود حال آن كه با كاهش سهم دارو میزان دسترسی مردم به خدمات سلامت افزایش می‌یابد.

دكتر دیناروند با اشاره به گردش مالی یكهزار و 100 میلیارد تومانی بازار دارویی در سال 84 گفت: این گردش مالی 10 ماهه 87، دو هزار و 350 میلیارد تومان بوده است با افزایش دو برابری میزان مصرف دارو با تلاش بیشتر صنعت داروسازی داخل نیاز داخل تامین شده است و معاون غذا و داروی وزارت بهداشت در ادامه به ورود سالیانه 20 تا 30 قلم داروی جدید به فهرست دارویی اشاره كرد.

وی با بیان اینكه از سیاست‌های سازمان جهانی بهداشت در كشورهای در حال توسعه دسترسی مردم به داروهای مورد نیاز و خودكفایی در صنعت داروسازی است، تاكید كرد: باید در حوزه فن‌آوری‌های مربوط به تولید دارو پیشرفت و به مرز خودكفایی برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha