پس از سال‌ها انتظار، بالاخره دیروز خبردار شدیم که برنامه جامع حمایت از معلولان به تصویب هیأت دولت رسید و قرار است به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. این برنامه که در سال 83 در قالب طرح عنوان شد با نواقص زیادی روبه‌رو بود و اهرم اجرایی محکمی نداشت، اما دولت یازدهم درنظر دارد با کمک انجمن‌های مردم نهاد و استفاده از جامعه معلولان به صورت کارشناسی نواقص برنامه را رصد و اصلاح کند و در قالب یک لایحه با قدرت اجرایی و الزام‌های سفت وسخت به مجلس ارائه دهد. برنامه‌ای که وقتی مطالعه‌اش می‌کنیم و جزئیات آن را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که رویداد بزرگی به حساب می‌آید و در صورت تصویب آن، تحول عظیمی در جامعه معلولان رخ می‌دهد.

سلامت نیوز: پس از سال‌ها انتظار، بالاخره دیروز خبردار شدیم که برنامه جامع حمایت از معلولان به تصویب هیأت دولت رسید و قرار است به صورت لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شود. این برنامه که در سال 83 در قالب طرح عنوان شد با نواقص زیادی روبه‌رو بود و اهرم اجرایی محکمی نداشت، اما دولت یازدهم درنظر دارد با کمک انجمن‌های مردم نهاد و استفاده از جامعه معلولان به صورت کارشناسی نواقص برنامه را رصد و اصلاح کند و در قالب یک لایحه با قدرت اجرایی و الزام‌های سفت وسخت به مجلس ارائه دهد. برنامه‌ای که وقتی مطالعه‌اش می‌کنیم و جزئیات آن را می‌بینیم، متوجه می‌شویم که رویداد بزرگی به حساب می‌آید و در صورت تصویب آن، تحول عظیمی در جامعه معلولان رخ می‌دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران،علی‌همت محمود‌نژاد، مدیرعامل انجمن دفاع از حقوق معلولان ایران، در این باره  گفت: در این برنامه برخلاف برنامه قبلی، دولت خود را مکلف به اجرای بندهایی از طرح با مشخص کردن منابع مالی آن کرده است در حالی که در برنامه گذشته این‌گونه نبود وهیچ یک از منابع، بودجه و اعتبار برای اجرای بند‌های آن پیش‌بینی نشده بود و یکی از نواقص طرح به شمار می‌آمد. نگاه دولت در این برنامه به نیاز معلولان به‌عنوان چاله‌های اقتصادی بوده که یکی از راه‌های تأمین آن به‌وسیله هدفمندی یارانه‌ها است البته منابع دیگری هم در نظر گرفته شده است.

همچنین دولت سعی کرده بخشی از بند‌ها را با توجه به اختیاراتی که دارد مستقل انجام داده است و بخشی را که نیاز به قانون بالا دستی دارد، به صورت لایحه در مجلس مطرح و به تصویب برساند. وی درادامه افزایش مستمری معلولان از ماهانه 52 هزار تومان به حداقل دستمزد را از دیگر محاسن برنامه جامع حمایت از معلولان ذکر کرد و گفت: در حال حاضر از یک میلیون و 400 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزیستی تنها 350 هزار نفر مستمری از دولت می‌گیرند، در حالی که برابر کشورهای دیگر باید به همه معلولان چه نیازمند وچه بی‌نیاز مستمری تعلق بگیرد. از طرفی در برنامه گذشته، تنها در صورتی که پدر خانواده معلول بود، یک فرزند خانواده از خدمت سربازی معاف می‌شد؛ در حالی که در برنامه جدید در صورت معلول بودن پدر و مادر یکی از فرزندان می‌توانند از خدمت سربازی معاف شوند. علاوه براین، پسری که با دختری معلول ازدواج کند مشمول طرح معافیت سربازی قرار می‌گیرد. به باور محمود‌نژاد حل برخی از نیازهای معلولان در گرو بودجه و اعتبار نیست، بلکه نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که در این برنامه پیش‌بینی شده است. وی مناسب‌سازی محیط، به کارگیری نابینایان در دستگاه‌هایی چون وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی(از جمله فعالیت در مراکز فناوری و فرآوری اطلاعات و شبکه‌های مجازی) و بازنشستگی پیش از موعد و... از جمله موضوعات دیگری ذکر کرد که در این برنامه بر آن تأکید شده است.


به نظر مدیرعامل انجمن دفاع از معلولان، ما از نظر قانون مشکلی نداریم تنها اجرای قوانین است که جامعه معلولان را تحت تأثیر قرار داده است. مثلاً در مورد سه درصد اشتغال معلولان که در قانون گذشته لحاظ شده بود هیچ وقت این مسأله محقق نشد، مگر در مواردی انگشت‌شمار؛ چون دستگاه‌های اجرایی حاضر به پذیرش و اجرای آن نبودند، اما در برنامه جدید، دولت به جای سه درصد، 5 درصد اشتغالزایی معلولان در دستگاه‌های دولتی، آن هم به عنوان تکلیف را مطرح کرده است.


وی همچنین از تشکیل شورای راهبردی توانبخشی معلولان کشور در هفته آینده خبر داد.
علی صابری عضو روشندل شورای اسلامی شهر تهران نیز قانون جدید را قابل دفاع دانست و از اینکه قانون قبلی چکش کاری و تقویت شده، ابراز رضایت کرد. وی ابراز امیدواری کرد که نکات برجسته این قانون که متمایز از قانون قبلی است دستخوش تغییرات نشود. چراکه یکی از مشکلات قانون گذشته این بود که نهاد ناظر بر اجرا وجود نداشت مثلاً بهزیستی قانوناً نمی‌توانست دستگاه‌ها را مکلف به اجرای وظایفشان بکند در حالی که اگر در قالب شورای عالی و زیر نظر مستقیم رئیس جمهوری قرار گیرد دستگاه‌ها ملزم به اجرای قانون می‌شوند. از طرفی در قانون گذشته ناسخ ومنسوخ داشتیم مثل معافیت مالیاتی معلولان که در قانون جدید تأکید شده است که هیچ قانونی نمی‌تواند نقض شود مگر اینگه صراحتاً قانونگذار تصویب کند. اما سهیل معینی به عنوان مدیر عامل تشکل‌های نابینایان کشور وعضو کمیسیون تدوین برنامه جامع حمایت از معلولان نیز نگران است از اینکه گرچه موارد بسیاری در این لایحه دیده شده است اما چون بخشی از آن به صورت مصوبه دولت قابل اجراست و استحکام لازم را مثل لایحه‌ای که به تصویب مجلس برسد و به شکل قانون درآید، ندارد، ممکن است با تغییر دولت‌ها متزلزل شود. البته وی براین نکته تأکید دارد که این امر می‌تواند در تسریع روند کارها مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha