چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 150930

با افزایش استفاده از آزمایش های غیر تهاجمی تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی کودک پیش از تولد مانند سندرم دان و سایر بیماری ها، محققان متوجه شده اند که از این آزمایش می توان برای تشخیص مراحل اولیه سرطان های مادر نیز استفاده کرد.

سلامت نیوز: با افزایش استفاده از آزمایش های غیر تهاجمی تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی کودک پیش از تولد مانند سندرم دان و سایر بیماری ها، محققان متوجه شده اند که از این آزمایش می توان برای تشخیص مراحل اولیه سرطان های مادر نیز استفاده کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا از محققان مرکز ژنتیک انسانی در بلژیک در جریان یک مطالعه در زمینه کارایی آزمایش غیر تهاجمی تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی کودک پیش از تولد ، متوجه وجود ناهنجاری هایی ژنتیکی در سه زن باردار شدند.

این ناهنجاری های ژنتیکی شبیه سرطان بودند و محققان بعد از انجام آزمایش های بیشتر متوجه بروز مراحل اولیه سرطان های تخمدان، لنفوم فولیکولار، و لنفوم هوچکین شدند.

برخلاف آزمایش های متعارف تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی کودک پیش از تولد مانند آمینوسنتز که خطر سقط جنین به دنبال دارد، در آزمایش غیر تهاجمی تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی کودک پیش از تولد، دی.ان.ای جنین از طریق خون مادر بررسی می شود.

ناتالی بریسون محقق ارشد در آزمایشگاه مرکز ژنتیک انسانی بلژیک در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد: با استفاده از این آزمایش جدید بر روی شش هزار زن باردار و بررسی سایر کروموزوم ها، موفق شدیم سه ناهنجاری مختلف ژنومیک را در سه زن باردار تشخیص دهیم.

وی افزود: ما متوجه شدیم که این ناهنجاری ها مشابه ناهنجاری هایی است که در سرطان یافت می شود و این زنان را به واحد سرطان شناسی ارجاع دادیم.

دو تن از این سه زن باردار تحت درمان مراحل اولیه سرطان قرار گرفتند اما دیگری نیازی به درمان در این مرحله نداشت.

به گفته محققان آزمایش غیر تهاجمی تشخیص ناهنجاری های ژنتیکی کودک پیش از تولد، همچنین به پزشکان اجازه می دهد که درمان سرطان ها را بهتر تحت نظارت قرار دهند.

بریسون گفت: اکنون می دانیم که تشخیص دقیق سرطان های ناشی از عدم توازن کروموزومی برای عموم مردم از طریق روش های غربالگری با حداقل تهاجم امکان پذیر است.

این مطالعه در مجله Oncology منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha