اﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯسال 92 ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺭﻩ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪﻩ است ﻭ طبق گفته کارشناسان اگر ﺗﺎ ۱۰ﺳﺎﻝ ﺁﺗﯽ کاری انجام در این خصوص انجام نشود ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﺎﻣﻼ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪﺷﺪ .ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺎﺳﺎ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺾ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺯﺭﺍﻋﯽ می وشود.ﺍﮔﺮ ﺗﺪﺍﺑﯿﺮ ﺟﺪﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯﮐﺸﻮﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﺸﮏ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪشد.

تا 10 سال آتی ایران بیابان می شود

سلامت نیوز: اﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯسال 92 ﻭﺍﺭﺩ ﺩﻭﺭﻩ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ۳۰ ﺳﺎﻟﻪ ﺷﺪﻩ است ﻭ طبق گفته کارشناسان اگر ﺗﺎ ۱۰ﺳﺎﻝ ﺁﺗﯽ کاری انجام در این خصوص انجام نشود ﺍﯾﺮﺍﻥ ﮐﺎﻣﻼ ﺑﯿﺎﺑﺎﻥ ﺧﻮﺍﻫﺪﺷﺪ .ﻃﺒﻖ ﮔﺰﺍﺭﺵ ﻧﺎﺳﺎ ﺷﺪﺕ ﺧﺸﮑﺴﺎﻟﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺣﺪﯼ ﻫﺴﺖ ﮐﻪ ﮐﺸﺎﻭﺭﺯﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﮐﻞ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﻭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺑﻪ ﻭﺍﺭﺩ ﮐﻨﻨﺪﻩ ﻣﺤﺾ ﻣﺤﺼﻮﻻﺕ ﺯﺭﺍﻋﯽ می وشود.ﺍﮔﺮ ﺗﺪﺍﺑﯿﺮ ﺟﺪﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺍﺯﮐﺸﻮﺭ ﻧﯿﻤﻪ ﺧﺸﮏ ﺑﻪ ﯾﮏ ﮐﺸﻮﺭ ﺧﺸﮏ ﺗﺒﺪﯾﻞ ﺧﻮﺍﻫﺪشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، میزان بارش یکی از مولفه های کم آبی در کشورها محسوب می شود .مثلا ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺑﺎﺭﺵ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﻋﺮﺑﺴﺘﺎﻥ ﻭ ﻣﻐﻮﻟﺴﺘﺎﻥ ﻫﺮﺳﺎﻝ ۸۰۰ ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮ است این در حالی است که ﺩﺭﺍﯾﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﺮﻣﺎﻝ ۲۵۰ﻣﯿﻠﯿﻤﺘﺮمیزان بارندگی وجود دارد .از طرفی دیگر ﺳﺮﻋﺖ ﺗﺒﺨﯿﺮ ﺁﺏ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ۴ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺩﻧﯿﺎﺳﺖ ﻭ ﺟﺎﻟﺐ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﻣﺼﺮﻑ ﺁﺏ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺎﺭﺑﺮﺍﻥﺧﺎﻧﮕﯽ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ ۲ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻣﯿﺎﻧﮕﯿﻦ ﺟﻬﺎﻧﯽ است . بحران کم آبی به نظر متخصصان در 30 سال آینده در 45 کشور جهان به طور جدی آشکار می‌شود و رتبه ایران در بین 45 کشور زیر 10 است.

همه ساله کنفرانسی بین المللی با عناوین مختلف برای حفظ و مصرف درست آب در بین کشورهای مختلف برگزار می شود .کنفرانس"آب برای حیات" در تاجکیستان کشوری که در گذشته جزو خراسان به حساب می آمد در حال برگزاری است. کنفرانسی که 1500 نفر مهمان رسمی از بیش از 100 کشور جهان، سازمان‌های بین‌المللی، منطقه‌ای و نمایندگان جامعه مدنی در آن شرکت می کنند.

باید گفت تاجیکستان از نظر منابع آبی به دلیل کوهستانی بودن یکی از کشورهای پر آب به حساب می آید و منابع آبی سرشاری دارد.از آنجا که بحران بی آبی در کشور ما بیداد می کند و بخش اعظمی از کشاورزی ما را تحت تاثیر قرا می دهد انتقال آب از این کشور به ایران طرحی بود که نمایندگان ادوار گذشته آن را مطرح کرده بودند البته در این خصوص کارهای مطالعاتی و زیر بنایی بسیاری انجام شد.در صورتی که دولت و مجلس همکاری لازم را در این زمینه انجام دهند شاید بتوان با انتقال آب از تاجیکستان به ایران فلات خشک ایران را از تشنگی نجات داد .طبق بررسی های انجام شده طی 20سال آینده اگر بحران کم آبی در کشور ادامه دار باشد استانهای شمالی کشور به خاطر مشکل بی آبی به بیابان بدل می شوند.

به گفته کارشناسان کشاورزی ،در ایران 28 میلیارد متر مکعب آب مورد نیاز کشاورزی است ولی مصرف حال حاضر حدود 88 میلیارد متر مکعب است.

کشاورزی 15 درصد از تولید ناخالص کشور را به خود اختصاص داده است اما 90 درصد آب کشور را بخش کشاورزی می‌نوشد و علت این امر توسعه ناآگاهانه کشاورزی و مصرف آب در الگو‌های کشاورزی پر مصرف آب است.

چندی پیش رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از بحران کم آبی در 520 شهر ایران ابراز نگرانی می کند و می گوید: مشکل کم آبی مشکل آنی نیست و نتیجه مدیریت اشتباه در طول چند سال گذشته بوده است، نمی‌توان گفت کم آبی بحران است و باید با مدیریت صحیح بر مشکلات کم آبی فایق آییم.

از طرفی دیگر حمیدرضا تشیعی معاون نظارت بر بهره‌برداری شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز در این باره می گوید: تنها راه خلاص شدن از این خشکسالی و کم‌آبی در درجه اول جا انداختن مدیریت تقاضای آب است و در مرتبه دوم فرهنگ‌سازی مصرف آب در بین عامه مردم است.

تشیعی ادامه می دهد؛هم‌اکنون رقم سرانه مصرف آب در کشور نسبت به بسیاری از کشورها که مشکلی در تامین منابع آبی ندارند.

به گفته وی ساهاست که با پدیده خشکسالی در کشور روبروهستیم که کمتر از 30 درصد آب شرب مردم از سدها تامین می‌شود .

به هر حال بی آبی و بحران این موضوع کشور پهناور ایران را سخت تحت تاثیر قرار داده است و به گفته سیاستمداران جنگ در سالهای آتی بر سر آب خواهد بود بنابراین این مشکل موضوعی نیست که به راحتی بتوان از کنار آن عبور کرد زیرا نیازمند ساعتها فکر و برنامه ریزی کاربردی برا یرفع این بحران هستیم.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha