چهارشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 150943

اگر دریاچه ارومیه خشک شود مجبور به تخلیه تبریز و ارومیه هستیم که ضمن محال بودن، هزینه‌های میلیاردی به دنبال دارد

سلامت نیوز:اگر دریاچه ارومیه خشک شود مجبور به تخلیه تبریز و ارومیه هستیم که ضمن محال بودن، هزینه‌های میلیاردی به دنبال دارد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه شهروند، «از ١٠٠ تالاب و دریاچه موجود در استان‌های مختلف ایران، هیچ‌کدام آب کافی ندارند که این امر به منزله ویرانی کشور است.» چند ماهی می‌شود قدم‌هایی برای احیای تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور، حداقل تالاب‌ها و دریاچه‌های بزرگی نظیر ارومیه،‌ هامون، هورالعظیم، گاوخونی، شادگان و ... برداشته شده اما به نظر می‌رسد قدم‌های بسیاری مانده تا حداقل خبرها از بهبود وضع تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور حکایت کنند.

خبرهایی که مدت‌هاست همیشه تلخ، نگران‌کننده و بد بوده‌اند. خبر نگران‌کننده دیگر را که تاکیدی بر وضع بد و نامناسب آبی کشور است را دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در جلسه هم‌اندیشی فرمانداران و بخشداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌غربی می‌دهد و می‌گوید: «در حال حاضر از ١٠٠ تالاب و دریاچه موجود در استان‌های مختلف ایران، هیچ‌کدام آب کافی ندارند که این امر به منزله ویرانی کشور است.»


عیسی کلانتری روز دوشنبه در جلسه هم‌اندیشی فرمانداران و بخشداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه در استان آذربایجان‌غربی افزود: بی‌آبی به‌دلیل مدیریت ناصحیح گذشته در کشور بیداد می‌کند و در حال حاضر تالاب‌ها و دریاچه‌هایی نظیر ارومیه، شادگان، هورالعظیم،‌ هامون و گاوخونی به همراه دهها تالاب و دریاچه دیگر محتاج آب هستند.

متاسفانه در حال حاضر بسیاری از واقعیت‌های مربوط به حوضه آب در کشور را مسئولان و سیاست‌گذاران هم نمی‌دانند و برخی از آنها با وجود علم به مشکلات، سکوت کرده‌اند. این در حالی است که میزان مصرف آب در کل کشور در وضع بحرانی قرار دارد و حتی از تهدید و بحران نیز عبور کرده است.


او با اشاره به این‌که در حال حاضر به جای استفاده ٤٠‌درصدی از آب‌های تجدیدپذیر، به صورت میانگین بیش از ٩٠‌درصد از این آب‌ها در نقاط مختلف کشور مصرف می‌شود، ادامه می‌دهد: این رقم در نقاطی مثل خراسان به بالای ١٣٠‌درصد رسیده است. بحران آب، بمبی ساعتی است که در صورت انفجار تمام مردم کشور را درگیر خود خواهد کرد و باید برای مقابله با آن میزان مصرف کاهش یابد.


کلانتری با تاکید بر این‌که منابع آبی ما به‌شدت محدود هستند ولی همچنان سالانه ٥٥‌میلیارد متر مکعب، از آب‌های زیرزمینی کشور برداشت می‌کنیم که این امر قدرت تجدیدپذیری این آب‌ها را از ٤٥ به ٣٣‌میلیارد متر مکعب کاهش داده است، یادآوری می‌کند که باید این میزان برداشت در بهترین شرایط به ٢٦,٥‌میلیارد متر مکعب در‌ سال برسد.


دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه می‌گوید: در ٣٦‌سال گذشته به جز منابع تجدیدپذیر آب، ١٣٠‌میلیارد مترمکعب نیز از منابع ثابت و استاتیک برداشت کرده‌ایم که باید آن را به طبیعت بازگردانیم.


کلانتری با اشاره به این‌که نسل آینده با تداوم این وضع نسلی سوخته خواهد بود، ادامه می‌دهد:  در این زمینه قبل از مردم باید به سیاست‌گذاران و تصمیم‌گیران آگاهی دهیم تا زمینه فعالیت‌های موثر در این راستا فراهم شود. مشکل تولید و ذخیره آب در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد ولی ما ناگزیر به جلوگیری از خشک شدن آن هستیم چرا که تبعات این خشکی بسیار زاید و غیرقابل جبران هستند.


او به مشکلاتی اشاره می‌کند که در صورت خشک شدن دریاچه ارومیه بروز خواهد کرد و توضیح می‌دهد: مشکلات بهداشتی و سلامت با خشک‌شدن دریاچه ارومیه، مردم شعاع ١٠٠ کیلومتری آن را درگیر خواهد کرد چراکه موارد مشابهی در حوضه دریاچه آرال تجربه شده است. اگر دریاچه خشک شود، مجبور به تخلیه شهرهای بزرگی مانند تبریز و ارومیه هستیم که این امر نیز ضمن محال بودن هزینه‌های میلیاردی به دنبال دارد.


دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: با توجه به تاکیدات رئیس‌جمهوری و حساسیت موجود بین اعضای هیأت دولت احیای دریاچه ارومیه در اولویت نخست تخصیص اعتباری در کشور است و تنها نیازمند برنامه‌های موثر هستیم.


دریاچه ارومیه ٧٠ کیلومترمربع کوچک‌تر از پارسال
احیای دریاچه ارومیه همواره یکی از اولویت‌های دولت یازدهم بوده و به همین منظور، تلاش‌های بسیاری برای احیای دریاچه انجام شده است. تلاش‌هایی که گفته می‌شد باعث شده وضع دریاچه امیدوار‌کننده باشد و حداقل جلوی روند نگران‌کننده آن گرفته شود اما به نظر می‌رسد جلسه هم‌اندیشی فرمانداران و بخشداران حوضه آبریز دریاچه ارومیه، جلسه‌ای برای گفتن واقعیت‌ها به دور از خبرهای خوش و امیدوار‌کننده بوده، زیرا در روزهایی که تمام خبرها از افزایش سطح آب دریاچه ارومیه و حتی قایق‌سواری مردم در این دریاچه حکایت می‌کردند، معاون علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه از کوچک‌تر شدن دریاچه ارومیه نسبت به ‌سال گذشته خبر بدهد.

به گفته مسعود تجریشی، میزان آب موجود در دریاچه ارومیه در حال حاضر دو‌میلیارد و ٤٠٠‌میلیون متر مکعب   است. او گفت که تراز آبی دریاچه ارومیه در حال حاضر ١٢٧٠,٥٥ متر است که نسبت به تراز ‌سال گذشته در زمان مشابه ٦ سانتی‌متر کاهش یافته است. با این میزان، آب سطح دریاچه ارومیه به ٢٠٦٠ کیلومتر مربع رسیده که ٧٠ کیلومتر مربع کمتر از زمان مشابه ‌سال گذشته است.


او ادامه می‌دهد: در صورت رسیدن دریاچه ارومیه به تراز آبی اکولوژیک، سطح آن به ٤هزار و ٣٤٨ کیلومتر مربع می‌رسد و ١٤,٥‌میلیارد متر مکعب آب نیز در آن وجود خواهد داشت که برای رسیدن به این تراز باید ١٢‌میلیارد متر مکعب آب وارد دریاچه شود.


معاون علمی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به این‌که امسال با بارش‌های مناسب و انجام فعالیت‌هایی نظیر لایروبی رودخانه‌ها، روند تقریبا ثابتی در دریاچه ارومیه شاهد بودیم، یادآوری می‌کند که درحال حاضر بیش از ٤٠‌هزار چاه غیرمجاز در حوضه دریاچه ارومیه وجود دارد که این چاه‌ها در شهرستان‌های ارومیه و میاندوآب بیشتر هستند.


او درباره طرح‌های احیای دریاچه ارومیه هم می‌گوید:  اقداماتی در راستای اجرایی شدن این طرح‌ها انجام شده که امیدواریم با اتمام آنها در دو سال آینده شاهد تثبیت آب فعلی دریاچه ارومیه بوده و در ١٠‌سال آینده این میزان آب را به تراز اکولوژیک دریاچه برسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha